Rompetrol iese din Top 10 al celor mai valoroase branduri românești, în timp ce BCR reintră în top, brandul auto Dacia menținânddu-și poziția de lider pentru al patrulea an la rând. Dedeman rămâne cel mai valoros brand deținut 100% de acționari români.Cea mai mare creștere procentuală aparține în acest an brandului Omniasig. Scăderea valorii de brand este ceva rar întâlnit in clasamentul 2020, evidențiindu-se (negativ) în acest sens ProTV și Arabesque, fiecare în scădere cu 13%.
Valoarea combinată a celor mai valoroase 50 de branduri românești a crescut cu 16% față de clasamentul de anul trecut, până la 5,8 miliarde euro – conform raportului publicat de Brand Finance, cea mai mare firmă independentă globală de eveluare de brand. Sporul este de patru ori mai mare decât creșterea economiei românești în ansamblu — încă o confirmare că brandurile puternice depășesc în performanță restul economiei.
"Publicat într-un moment de incertitudine globală, clasamentul România 50 2020 este un tablou al celor mai valoroase și mai puternice branduri românești, dar nu conferă vreo garanție specială; este de așteptat însă că cele mai multe dintre aceste branduri vor traversa orice criză cu mai mult succes decât companiile care nu cultivă forța intangibila a unei afaceri,", spune Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance Romania.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Astfel, Rompetrol coboară pe locul 11, în timp ce BCR reintră pe locul 8 pe fondul unei creșteri a veniturilor. Brandul auto Dacia își menține poziția de lider pentru al patrulea an la rând in clasamentul Brand Finance 50, cu o valoare de 1.377 milioane euro, în creștere cu 1% față de anul trecut. Dacia este și unul dintre puținele branduri românești prezente în clasamentele globale — fiind clasată pe locul 58 în clasamentul Brand Finance Auto 100 2020. Dedeman rămâne cel mai valoros brand deținut 100% de acționari români.
Brandurile de top cresc mult mai rapid decât economia națională
Creșterea agregată a valorii de brand în Top 50 este remarcabilă, cu un plus de 16% până la 5,8 miliarde euro. Sporul este de patru ori mai mare decât creșterea economiei românești în ansamblu — încă o confirmare că brandurile puternice depășesc în performanță restul economiei.
De menționat avansul notabil al sectorului bancar, condus de Banca Transilvania –cel mai valoros brand bancar românesc, evaluat la 328 milioane euro – care, alături de BCR, a înregistrat o creștere de peste 50%. BRD și CEC Bank au înregistrat de asemenea creșteri notabile ale valorii de brand, de 31% si respectiv 27%.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Marii proprietari de clădiri din România se pregătesc pentru probleme la încasarea chiriilor. „Cu siguranță vor fi șantiere blocate și întârziate“De altfel, cu foarte puține excepții, aproape toate brandurile din clasament au crescut în valoare – jumătate dintre acestea cu peste 10%.
Cea mai mare creștere procentuală aparține în acest an brandului Omniasig (plus 63%, pe valul creșterii veniturilor), urmată de băncile amintite mai sus și de Petrom (+40%), Electrica (+35%) și eMAG (+29%).
Scăderea valorii de brand este ceva rar întâlnit in clasamentul 2020, evidențiindu-se (negativ) în acest sens ProTV și Arabesque - fiecare în scădere cu 13%.
Nou și vechi, intrări și ieșiri
Brandurile noi, create de sectorul privat în ultimii 30 de ani, ocupă 70% din locurile acestui clasament, și generează peste 50% din valoarea măsurată, cumulând o valoare de brand de peste 3 miliarde euro.
Chiar daca într-o măsură mai mică decât anul trecut – când șase noi branduri intrau pentru prima oara în clasament – peisajul top 50 este împrospătat anul acesta cu trei noi intrați: Farmacia TEI, Bilka și Bog'art - trei branduri construite de antreprenori privați în ultimele decade. De asemenea, Terapia re-intră in clasament după un an de absență.
Dintre brandurile intrate anul trecut, patru au reușit să-și consolideze poziția în clasament: Aquila, Romstal, Boromir și Oscar. Desigur că, inevitabil, pentru fiecare nou brand intrat, un altul trebuie să iasă pentru a-i face loc; în acest an brandurile Ciuc, Cocorico, Asirom și Tarom, coboară sub poziția 50.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Prima insolvență în portofoliul ROCA. Proiectul S-Karp, în care ROCA a investit două milioane de euro, nu a mers. CEO: "O spun direct: în România nu merită să produci încălțăminte!"În mod special, declinul brandului liniei aeriene naționale (ca și al altor branduri iconice deținute de stat, cum ar fi TVR sau CFR) nu trebuie tratat cu indiferență; chiar dacă valoarea de brand nu este reflectată in bilanț, neglijarea brandului se propagă in efecte tangibile cum ar fi scăderea moralului organizațional și a relevanței pe piață, urmate de diminuarea performanței economice și finalmente a valorii businessului.
Puterea portofoliilor
În plus față de analizarea brandurilor individuale, Brand Finance include în studiul anual și cele mai valoroase 10 portofolii de branduri, evaluate pentru acele companii care exploatează mai mult de un brand pe piață. Cele 10 portofolii prezentate cuprind peste 40 de branduri locale cunoscute, dintre care cele mai valoroase sunt deja incluse în clasamentul individual.
Cele 10 portofolii de top sunt practic neschimbate din 2017, timp în care niciun competitor nu a crescut suficient de mult pentru a-și face loc în clasament.
Deși în ușoară scădere de valoare – 174 milioane euro, cu 1% mai puțin decât anul trecut –Ursus Breweries continuă sa conducă topul portofoliilor de brand. De altfel, trei branduri din portofoliul Ursus Breweries sunt prezente și în clasamentul individual, incluzând cunoscuta bere Ursus (40 milioane euro) și cel mai vechi și mai valoros brand de bere local, Timișoreana (69 milioane euro).
"Clasamentul anual al celor mai valoroase branduri românești – cu o componentă preponderent antreprenorială – ar trebui sa insufle încredere antreprenorilor locali, în special în direcția expansiunii în afara țării și implicit a abordării unor piețe mai mari. Pe de altă parte, așa cum arată recentul Index Global Soft Power publicat de Brand Finance, România se plasează pe ultimele locuri dupa criteriul "produse și branduri apreciate în lume". Business-urile locale ar trebui sa vadă această stare de lucruri ca pe un potențial enorm", spune David Haigh, CEO, Brand Finance.
În fiecare an, compania de consultanță și evaluare de brand Brand Finance evaluează cele mai valoroase branduri globale, naționale și sectoriale. Cele mai valoroase 50 de branduri românești sunt incluse în raportul anual Brand Finance Romania 50 2020
Valoarea unui brand este beneficiul economic net pe care l-ar obține un proprietar prin licențierea brandului pe piața liberă. Brand Strength Index măsoară eficacitatea performanței unui brand în raport cu competiția.