La licitația de la începutul lui mai, cel mai mare complex de cazare de la mare, Phoenicia Năvodari, și-a pierdut plaja, pe care a câștigat-o o firmă înființată cu câteva zile înainte de licitație și cu sediul social găzduit de un cabinet de avocatură. Cealaltă mare investiție de pe litoral, Steaua de Mare din Eforie Nord, a rămas și ea fără plajă, pentru că "Apele Române" au prelungit cu cinci ani, fără licitație, contractul de închiriere al fostului proprietar al plajei. Hotelierii spun că cei care au închiriat vor pune bir pe șezlonguri, scumpind vacanțele la mare ale românilor cu până la 25%.
Mohammad Murad a investit în ultimii ani, la Năvodari, peste 30 de milioane de euro și a dezvoltat acolo, de la zero, cel mai mare complex de hoteluri de pe litoral, cu mai mult de 2.000 de locuri de cazare. În acestă lună, la licitațiile prin care plajele se închiriază pe zece ani, firma Musset Lounge, înființată pe 26 aprilie de Carmen-Alina Bănică, a fost desemnată câștigătoare a licitației cu oferte în plic de către Administrația Națională "Apele Române". Murad a dat în judecată "Apele Române" pentru proasta organizare a licitației și crede că, în cazul lui, plaja a fost distribuită abuziv unei firme fantomă.
Hotelierii susțin că, atât timp cât plaja era în ograda lor, niciun client nu plătea șezlongul, care era inclus gratuit în pachetul de cazare. Acum, însă, cei care le-au câștigat și nu au hoteluri vor încerca să scoată cât mai mulți bani din ele. Nu există o limită a tarifului de închiriere, lucru confirmat pentru Profit.ro și de reprezentanții "Apelor Române". La o chirie pe șezlong de 10 euro pe zi, practicată pe multe dintre plajele din Mamaia, nou-înființata firmă Musset ar putea câștiga, de la cei 2.000 de turiști de la Phoenicia, 20.000 de euro pe zi în vârf de sezon.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Nu e normal ca un resort cu 2.000 de camere să se trezească fără plajă pentru că un director are o problemă cu un om de afaceri. Apele Române distrug turismul românesc pe litoral. Au distribuit plajele pe același sistem ca Mazăre, abuziv și netransparent. Lipsa oricărui lucru cât de mic, care nici măcar nu-ți trece prin cap, te poate exclude de la licitație", a declarat pentru Profit.ro Mohammad Murad, unul dintre cei mai mari hotelieri din România și cel mai mare investitor de pe litoral. Murad, care conduce și Federația Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), apreciază că peste 40% dintre hotelurile de la mare au ajuns, în ultimii ani, să-și piardă plajele la licitațiile "Apelor Române".
Murad îl acuză pe George Papari, directorul "Apelor Române", că a favorizat "firma fantomă" să câștige licitația, spunându-i ce preț a oferit el în plic, pentru ca aceasta să ofere puțin mai mult. "Lui îi spune ce ai scris în plic și pe tine te poate elimina că nu ai scris ceva", a spus omul de afaceri, care crede că este victima unui abuz care va afecta și imaginea turismului românesc în străinătate. "Eu îi las pe ei să facă aceste acuze, pentru că toate ofertele se depun în fața unor camere de luat vederi, deci se vede exact...", a declarat, pentru Profit.ro, George Papari. Phoenicia Năvodari este resortul de la mare unde ajung cei mai mulți turiști străini, iar din cei 7.000 de israelieni care vin cu chartere pe litoral în acest an, mai mult de jumătate au rezervat camere la hotelurile lui Murad.
"Singura variantă e să apelăm la premierul Cioloș și la președintele Iohannis, pentru că investiții de zeci de milioane de euro ajung bătaia de joc a unui director", a mai spus omul de afaceri, care anunță că în aceste condiții stopează investițiile de alte zeci de milioane de euro pe care le-a început sau le plănuiește la Năvodari. Degeaba anunță guvernul fel de fel de măsuri, spune el, dacă investitorii ajung bătaia de joc a autorităților locale. Degeaba se iau măsuri la nivel central, dacă la nivel local corupția este în floare. "I-am dat în judecată pentru modul în care au organizat această licitație. I-am spus directorului că ce face nu e legal și că ne vom plânge doamnei ministru al Mediului. Știți ce a răspuns? Că îl doare în ... de doamna ministru", susține Mohammad Murad. Papari a răspuns că nu comentează așa ceva. "Nu, nu, nu intru în așa ceva, exclus", a spus el.
CITEȘTE ȘI Murad: Ca să scoți un aviz de la primărie trebuie să ai noroc să nu fie primarul arestatMurad crede că, pe măsură ce hotelierii vor rămăne fără plaje, se va distruge un produs la mare căutare pe litoralul românesc: all inclusive. În ultimul an, cererea pentru acest tip de produs a crescut foarte mult, în contextul în care zeci de mii de români care mergeau la astfel de resorturi în Turcia au renunțat la vacanță, iar unii dintre ei vor să rămână la vară în România. Fără plajă, resortul pierde una dintre componentele acelui all inclusive, spune omul de afaceri, iar turiștii nu vor fi bucuroși să plătească în fiecare zi o sumă considerabilă pentru șezlong.
În aceste condiții, și vacanțele vor fi mai scumpe. "Dacă eu dau camera cu 200 de lei și cel care are plaja cere pe șezlong 50 de lei, a scumpit deja pachetul cu 25%", a explicat Mohammad Murad. În încercarea de a o contacta pe proprietara firmei Musset Lounge, care a câștigat plaja de la Phoenicia, Profit.ro a luat legătura cu cabinetul de avocatură "Mihai Georgescu", unde firma are sediul social. "O voi contacta și o întreb dacă dorește să vă răspundă la întrebări. Dacă va dori, vă va contacta ea", a spus avocatul care a răspuns la telefon, însă, la o zi după această discuție, Carmen - Alina Bănică nu a dat niciun semn.
Nicolae Bucovală, președintele patronatului Mamaia și un alt mare investitor de la mare, spune că militează de 15 ani ca plajele să fie repartizate pe hoteluri, astfel încât fiecare loc de cazare să aibă bucata lui de nisip. Așa e și în alte țări, afirmă el, fiecare hotel are porțiunea lui de plajă, unde turiștii să poată sta gratuit. "Până nu vor înțelege și guvernanții că plajele trebuie date în administrarea hotelurilor, n-o să facem niciodată nicio treabă. Acum, la aceste licitații, care sunt mascarade din punctul nostru de vedere, participă fel de fel de indivizi care nu au nicio treabă cu activitatea de turism și care apoi cer bani pentru șezlongurile închiriate. Plajele românești nu sunt de închiriat, iar cetățeanul României nu trebuie să vină pe plajă și să-l coste șezlongul mai mult decât un loc de cazare într-un hotel", crede omul de afaceri.
Marieta Iorga, purtătorul de cuvânt de la "Apele Române", îl contrazice, spunând că accesul pe toate plajele litoralului românesc, fie ele închiriate, fie neînchiriate, este liber. "Ceea ce plătește turistul e șezlongul sau berea de la bar", spune ea, care adaugă că în fiecare stațiune sunt PUZ-uri care impun pe plaje zone cu șezlonguri și zone pentru prospoape, în care oricine se poate așeza. Bucovală afirmă, însă, că cei care închiriază nu le respectă și încearcă să câștige cât mai mulți bani, umplând plaja cu șezlonguri.
Marieta Iorga spune că toate firmele care participă la licitații cumpără caiet de sarcini și se pregătesc, după care depun ofertele. În legea actualizată care stă la baza licitației, spune ea, este prevăzut că au întâietate hotelurile din zonă. "Nu știu dacă întâietate, o să mă uit mai exact în lege. Deci, hotelurile nu sunt excluse, ba din contră", a afirmat ea. Reprezentanta instituției spune că licitațiile s-au desfășurat corect și contează prețul de pornire în funcție de fiecare stațiune.
Șezlongul, mai scump decât cazarea
Bucovală a cumpărat cu ani în urmă complexul de trei hoteluri Steaua de Mare din Eforie Nord, aflat pe vremea aceea în paragină și executat de bancă. De atunci a investit acolo 12 milioane de euro și a deschis 1.500 de locuri de cazare, știind că în această primăvară îi expiră termenul de zece ani de închiriere celui care administra plaja dintre complex și mare. Dar, zilele trecute, Bucovală a avut o surpriză și mai mare decât Murad: în cazul lui nu s-a mai ținut nicio lictație, ci vechiului administrator al plajei i s-a prelungit contractul de închiriere pe încă cinci ani, fără licitație, pe motiv că a câștigat un proces cu Apele Române. "E treaba lui că l-a câștigat, să-i dea bani Apele Române, nu plaja", spune Bucovală.
Omul de afaceri a întrebat și a trimis scrisori către cei de la Apele Române, care să-i explice cadrul legal care i-a determinat să prelungească contractul, dar nu a primit niciun răspuns. Ca și Murad, Bucovală se plânge de lipsa de comunicare a directorului George Papari, care nu vrea să discute cu hotelierii. Patronatele din turism nu au fost consultate atunci când au fost făcute caietele de sarcini și nimeni n-a știut ce punctaj este acordat, cum este acordat, pe ce criterii, decât dacă își cumpăra caiet de sarcini, lucru confirmat și de reprezentanții "Apelor Române". Ministrul Mediului știe lucrurile astea, spune Bucovală. "A venit pe litoral și n-a vrut să se întâlnească cu hotelierii. L-a luat pe Papari și au vizitat plajele extinse din bani europeni, s-au pupat și au plecat, fără să vrea să se întâlnească cu mediul privat, din ale căror taxe și impozite sunt plătiți ei", acuză omul de afaceri.
Ca și Murad, și el spune că plajele separate de hoteluri vor afecta structurile all inclusive. Cei care au închiriat pun câte șezlonguri pot pe plajă și cer cât mai mult pe ele, ajungând uneori să fie mai scumpe decât un loc de cazare, afirmă și Bucovală. Închirierea unui șezlong pentru o zi pornește, de regulă, de la 25 de lei și poate ajunge și la 70 de lei.
Cu acest sistem de acordare a plajelor, crede Bucovală, nu va veni pe litoralul românesc niciun investitor străin. "Dacă mâine vine Kempinski ca să facă un hotel de 50 de milioane de euro și spune că vrea și plaja din fața lui, nimeni n-o să i-o dea după legislația actuală. Când se duce cineva să investească într-o stațiune, statul respectiv te întreabă și îți acordă niște facilități. În Turcia, dacă te duci cu 10 milioane să faci un hotel, statul îți dă terenul și plaja în concesiune", adaugă el. În acest context, în calitatea lui de prim-vicepreședinte al FPTR și de președinte al patronatului Mamaia, Bucovală, ca și Murad, îi cere demisia directorului "Apelor Române".
Nimeni nu-l oprește pe turistul dintr-un hotel să folosească plaja din dreptul hotelului, spune Marieta Iorga de la "Apele Române". Într-adevăr, în afară de prețurile mari, nimeni nu poate opri o familie cu doi copii să se așeze pe șezlonguri. Doar că, dacă în vârf de sezon cel care a închiriat plaja cere 50 de lei pe zi de șezlong, familia va plăti 200 de lei pe zi ca să vadă marea de pe poziții confortabile, iar pentru toată vacanța trebuie să scoată din portofel 1.400 de lei doar pentru plajă. La banii aceștia poate că, în timp, vor apărea pe plaje și administratori care să acorde șezlonguri în rate sau pe datorie.