Brand Finance Global 500: Amazon rămâne cel mai valoros brand global pentru al treilea an consecutiv. Ferrari rămane cel mai puternic brand global, Tesla și Instagram cresc accelerat

Brand Finance Global 500: Amazon rămâne cel mai valoros brand global pentru al treilea an consecutiv. Ferrari rămane cel mai puternic brand global, Tesla și Instagram cresc accelerat

Foto: Jonathan Weiss | Dreamstime.com

scris 22 ian 2020

Amazon rămâne cel mai valoros brand al lumii în clasamentul realizat de compania de consultanță și evaluare Brand Finance, depășind pragul de 200 miliarde de dolari și reține titlul de cel mai valoros brand global pentru al treilea an consecutiv. 

Cu o creștere de 18% față de anul trecut, valoarea brandului Amazon a atins 220.8 miliarde USD, cu 60 miliarde USD mai mult decât Google si 80 miliarde USD mai mult decat Apple, urmatoarele două branduri in clasament.

Urmărește-ne și pe Google News

În fiecare an, compania de consultanță și evaluare de brand Brand Finance, cea mai mare firmă globală independentă de evaluare și strategie de brand,  evaluează cele mai valoroase branduri globale. Primele 500 dintre acestea sunt incluse în raportul anual Brand Finance Global 500. Clasamentul va fi prezentat astăzi, la World Economic Forum, în Davos.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum
Datele Metrorex: Stația Aurel Vlaicu a devenit cea mai aglomerată CITEȘTE ȘI Datele Metrorex: Stația Aurel Vlaicu a devenit cea mai aglomerată

Datele relevă că, pentru al doilea an consecutiv, Ferrari, producătorul italian de automobile de lux, rămâne cel mai puternic brand global, cu un scor Brand Strength Index (BSI) de 94.1 din 100, mai mult decât Disney sau We Chat, serviciul de mesagerie online din China.

Brand Finance Global 500: Amazon rămâne cel mai valoros brand global pentru al treilea an consecutiv. Ferrari rămane cel mai puternic brand global, Tesla și Instagram cresc accelerat

Cea mai mare piață online a lumii, Amazon s-a extins de asemenea în cloud computing, artificial intelligence, consumer electronics, digital streaming, logistică, și se pregătește să intre în noi industrii. Cu un portofoliu divers de produse și servicii, și cu investiții masive în sectoare cu creștere rapidă și în tehnologii inovative, Amazon este mai mult decât un lider pasager.

Cu toate acestea, majoritatea veniturilor Amazon vin în continuare din retail, iar provocările specifice acestui sector pot aduce stagnarea brandului în viitorul apropiat. În Noiembrie 2019, Nike a anunțat că nu își va mai vinde produsele pe platforma Amazon ci își va dezvolta propriul canal de vânzări directe. Alte mari branduri pot urma calea Nike, amenințând reputația Amazon de "magazin universal" ("The Everything Store"). Un alt semn de întrebare este viitorul Amazon în piețele globale; reacții negative în Europa și India, saturarea pieței din China de catre Alibaba etc - fac dificilă atingerea unei poziții internaționale de aceeași magnitudine cu cea din SUA.

Pe lângă Amazon, 44 de branduri de retail sunt prezente în clasament – sectorul de retail fiind astfel al treilea ca valoare cumulată (aproape 800 miliarde USD), după tehnologie și banking. Pe măsură însă ce comerțul electronic nu mai este o noutate absolută și un avantaj competitiv unic, retaileri online încep să piardă valoare de brand, în timp ce lanțurile "brick and mortar" care se adaptează la noul marketplace încep să recâștige terenul pierdut.

Tranzacție potențială semnificativă în piața de birouri: Transelectrica vrea să-și mute sediul central CITEȘTE ȘI Tranzacție potențială semnificativă în piața de birouri: Transelectrica vrea să-și mute sediul central

În acest sens, în contrast cu succesul Amazon, valoarea brandului eBay s-a erodat și în acest an, scăzând cu 9% la 8.2 miliarde USD. Pe de altă parte, valoarea brandului gigantului american Walmart a crescut cu 14% (la 77.5 miliarde USD), reintrând astfel în top 10, ca rezultat al expansiunii dar și al inovației digitale, printr-un parteneriat cu Microsoft și prin lansarea Alphabot – roboți care aleg și împachetează cumpărăturile.

Situația din retail se regăsește cumva și în sectorul hotelier, unde branduri tradiționale ca  Hilton și Marriott au crescut semnificativ în acest an, pe când brandurile digitale au avut rezultate mixte - de exemplu Booking.com a scăzut cu 15% în valoare.

Valoarea combinată a brandurilor din Brand Finance Global 500 a crescut cu mai puțin de 2% față de anul trecut – iar peste 40% din branduri au înregistrat o scădere în valoare. Chiar și brandurile cu o istorie de creștere susținută trebuie să se adapteze acum la o lume mai imprevizibilă decât oricând, în timp ce multe branduri de tehnologie suferă din neîndeplinirea așteptărilor exagerate ale investitorilor.

Printre scăderile notabile în valore sunt brandurile Baidu, gigantul software din China, care a scăzut cu 54% în valoare, și Uber – scădere de 32%. În contrast, brandul Tesla a înregistrat cea mai rapidă creștere în clasament: 65% față de anul trecut, secondat de Instagram cu o creștere de 58% în valoare.

Industria Telecom nu sună prea bine

Cu 4 din cele 5 branduri de telecom în scădere – asta după ce în ultimii ani valoarea sectorului a fost oricum în stagnare, în ciuda investițiilor masive – industria telecom este sub atacul aplicațiilor OTT precum Whatsapp, care afectează veniturile din voce și SMS, forțând reducerea profiturilor. Gigantul american AT&T a scăzut în valoare cel mai mult, cu 32%, ieșind din top 10 pentru prima dată în ultima decadă.

Oportunitatea cea mai mare a industriei este dezvoltarea tehnologiei 5G, de care se pare că profită Huawei, care în ciuda controverselor se extinde rapid pe piețele vestice, brandul intrând pentru prima oară în top 10, cu o valoare de 65 miliarde USD.

Saudi Aramco, cel mai nou brand intrat în clasament

Cu o valoare de brand de 46.8 miliarde USD, compania saudită de petrol și gaze Saudi Aramco este cel mai valoros brand nou intrat în clasament. Publicarea situațiilor financiare odată cu listarea companiei la bursă – cea mai mare listare din istorie! – a permis calcularea valorii brandului și includerea sa pentru prima dată în raportul Brand Finance; brandul a intrat direct pe locul 24, fiind astfel cel mai valoros brand din Orientul Mijlociu și Africa.

viewscnt
Afla mai multe despre
brand finance
branduri
amazon