Cu tot cu falimentul Astra, cu dificultățile prin care trec Carpatica și Euroins și cu daunele din ce în ce mai multe și mai mari, ponderea RCA în totalul primelor brute subscrise de asigurătorii români a crescut și în 2015, la fel ca în ultimii trei ani. Pe de altă parte, societățile vând din ce în ce mai puține asigurări de locuință, deși acestea nu sunt doar obligatorii, ci și foarte profitabile.
În 2012, polițele CASCO ajunseseră să cântărească în portofoliile firmelor de asigurare aproape la fel de mult ca asigurarea de răspundere civilă auto (RCA ). Cu o pondere de peste 30% în volumul de prime brute subscrise și o rată a daunei (raportul dintre încasări și cheltuieli) cu mult sub cea din zona RCA, polițele CASCO păreau o soluție pentru firmele de asigurare care se aflau în criză din 2009. A fost însă ultimul an în care o poliță facultativă s-a mai putut compara cu asigurarea obligatorie.
Datele Autorității de Supraveghere Financiară arată că ponderea RCA în totalul vânzărilor a continuat să crească și anul trecut, la fel ca în ultimii trei ani, în ciuda faptului că cei mai importanți trei jucători au avut mari probleme (Astra a încetat chiar să mai subscrie din august ) și chiar dacă pierderile aduse asigurătorilor au fost mai mari decât în 2013 și 2014. Ponderea RCA în totalul subscrierilor a ajuns la 46,64% la finalul lui septembrie 2015, cea mai mare din ultimii 10 ani și cu 15 puncte procentuale peste nivelul din 2012. CASCO mai reprezenta doar 25% din vânzări.
CITEȘTE ȘI ASF vrea să coreleze tarifele RCA cu nivelul despăgubirilor pentru fiecare segment de asigurațiCel mai profitabil business scade an de an
Clasa de asigurări care aduce cele mai mari profituri firmelor de asigurare a scăzut și ea că importanță în ultimii trei ani. Asigurările de incendiu și calamitate aveau la 30 septembrie anul trecut o pondere de doar 14%, cu patru puncte procentuale mai puțin decât în 2012. Datele ASF spun că rata combinată a daunei - indicatorul care arată cât de profitabilă este o linie asigurare - a fost anul trecut de 57%, adică firmele de asigurare au consumat doar 57 de lei din fiecare 100 de lei încasați pentru o poliță de locuință, acesta fiind și cel mai bun procent din 2012 până la finalul celui de-al treilea trimestru din 2015.
Prin comparație, în cazul RCA, rata combinată a fost de 132%, cea mai ridicată din ultimii trei ani, ceea ce înseamnă că pentru fiecare 100 de lei încasați firma de asigurare plătește 132 de lei.
Evoluția pieței este cu atât mai greu de explicat cu cât în 2015 legea a fost schimbată astfel încăt numărul asigurărilor obligatorii de locuință a crescut semnificativ, ceea ce înseamnă că ponderea lor în raport cu polițele facultatve a crescut. Potrivit estimărilor, cele aproape 1,6 milioane de polițe obligatorii emise de Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor (PAID) reprezintă mai mult de 50% din totalul asigurărilor de calamitate și incendiu, aceasta fiind încă o premieră.
CITEȘTE ȘI Consiliul Concurenței: Trei mașini din zece circulă fără RCA. Asigurarea ar trebui emisă ca rovinietaRevin jucători care au ignorat piața
Falimentul Astra Asigurări și plasarea Carpatica și Euroins sub planuri de redresare financiară au arătat că o companie de asigurare nu poate trăi doar din RCA. În ultimii opt ani, cele trei companii au controlat constant mai bine de jumătate din piața asigurărilor obligatorii auto. Mai mult, Euroins și Carpatica aveau chiar și în septembrie 2015 un portofoliu format aproape exclusiv din RCA (Euroins peste 95%, iar Carpatica 87%). Cele trei societăți s-au impus prin prețurile foarte mici pe care le practicau.
Celelalte firme de asigurare, cu excepția City Insurance, au preferat să se țină la distanță, iar unele dintre ele chiar au cotat la prețuri foarte ridicate tocmai pentru a arăta că nu sunt interesate de această piață. Datele brokerilor de asigurare spun însă că situația s-a schimbat în 2015. Diferențele dintre cele mai mici și cele mai mari prețuri de pe piață au scăzut semnificativ.
În cazul unui șofer de 35 de ani care conduce o Dacia Logan cu o motorizare de 1,6 litri, diferența între cele mai mic și cel mai mare tarif pentru RCA este de 50%, față de 200-300% la începutul lui 2015. Concret, pentru exemplul de mai sus, cel mai ieftin vinde Asirom (1.000 de lei) și cel mai scump Groupama (1.500 de lei). De altfel, după cum a mai arătat Profit.ro, Asirom este una dintre suprizele anului trecut pe piața RCA. În ultima parte a lui 2015, compania membră a Vienna Insurance Group a avut constant prețuri mici pe RCA, mai ales în zonele riscante.