INTERVIU cu Iancu Șalapa, Managing Partner Șalapa & Asociații: “Se cuvine să ne amintim în exercitarea profesiei de rolul de doctor social pe care trebuie să-l împlinim între semenii nostri, alături de celelalte onorabile profesii juridice”

INTERVIU cu Iancu Șalapa, Managing Partner Șalapa & Asociații: “Se cuvine să ne amintim în exercitarea profesiei de rolul de doctor social pe care trebuie să-l împlinim între semenii nostri, alături de celelalte onorabile profesii juridice”
scris 15 ian 2020

Cum a arătat anul 2019 pentru Salapa & Asociații ?
 

Întrucât, în contextul actual, modern, piața avocaturii tinde din ce în ce mai mult să se integreze în sfera serviciilor, ținând cont și de diversificarea accentuată a pilonilor economici ce stau la baza societății în care ne desfășurăm activtatea profesională, fiecare bilanț anual relevă aspecte noi, necunoscute poate în anii anteriori și la care, sperăm, că am făcut față, sau chiar că am reușit să atingem zona maximă din ceea ce puteam realiza. Referindu-ne strict la anul 2019, în mod cert, a fost un an cu un volum de muncă mult mai mare față de anul precedent, dar și cu satisfacții mai mari din punct de vedere al rezultatelor profesionale. Când spun volum de muncă, mă refer nu doar la dimensiunea clienților și a dosarelor, ci și la provocările, modificările organizatorice necesare atât pentru susținerea portofoliului în creștere , cât și pentru obținerea rezultatelor scontate.
 
Totodată, o lungă perioadă din acest an, am fost puși în situația neașteptată și total neplăcută de a suspenda colaborarea cu un client important în ponderea portofoliului propriu, ca urmare a unei prevederi legale introduse de UNBR în Statutul profesiei de avocat, prin care “se interzice avocatului exercitarea oricărei activități profesionale pentru mandatarii unor persoane juridice care ar fi beneficiarii activităților profesionale ale avocaților”. 

Personal, consider neavenită această dispoziție legală, dar, în contextul în care astfel de situații sunt diverse, cele mai multe dintre acestea având la bază buna-credința și imposibilitatea practică de a răspunde nevoilor actuale, ceea ce dezamăgeste profund este mai ales sancțiunea excluderii din profesie pentru nerespectarea acestei dispoziții legale, atât datorită exprimării gramaticale, literale, ce poate duce la o interpretare și aplicare abuzivă a aceastei sancțiuni extreme, dar mai ales în sensul necesității juridice a acestei reglementări, pentru că deja există Decizia nr.9/2016 pronunțată de ÎCCJ în complet de dezlegare a unor chestiuni de drept, astfel că orice reprezentare procesuala de către avocat, respectiv orice excepție a lipsei calității de reprezentant, putea fi soluționată strict de instanță judecătorească și nu prin reglementarea legală a profesiei de avocat.
 
Este benefic, spun eu, pentru protejarea intereselor persoanelor juridice în primul rând și pentru sănătatea profesiei de avocat în al doilea rând, să apelăm la experiența magistratului judecător, care, pe bază de probe, să stabilească dacă ne găsim sau nu într-un raport de reprezentare legală, evitându-se astfel sancțiunea extremă a Baroului, care, în cazurile lipsite de temeinicie pot da naștere unor consecințe nefaste, uneori fără posibilitate de remediere.
 
Avocații practicanți în dreptul asigurărilor, au fost și sunt cei mai afectați de această reglementare, întrucât, atât pe Regulamentul General Carte Verde, cât și pe procedura legală de stabilire și libertatea de prestare a serviciilor, societățile de asigurări cu sediul în străinătate, lucrează prin mandatari persoane juridice române, care au primit dreptul de a angaja avocați în numele acestora, iar tocmai această situație poate fi interpretată greșit și periculos, de către organele barourilor . 

Urmărește-ne și pe Google News

Tot de natura unei provocări organizatorice, a fost și intrarea în vigoare a legii GDPR, pentru respectarea căreia, am recurs la alocarea de resurse materiale, umane și de timp, pentru implementarea unor proceduri de natură a proteja datele personale ale persoanelor fizice .

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

În ce privește activitatea procesuală, a crescut semnificativ volumul de dosare procesuale, atât datorită începerii unei colaborări, pe care o dorim fructuoasă și de lungă durată, cu o societate de asigurări, cât și din cauza condițiilor de piață ce țin de legislația neclară și de deciziile de management ale unor societăți de asigurare în circuitul decontării obligațiilor, ce au dat naștere la multe raporturi litigioase, crescând volumul de dosare provenite de la clienții din portofoliu. 

Care sunt cele mai întâlnite litigii în domeniul asigurărilor ?
 

În colaborările cu societățile de asigurări, susținem apărarea clienților și protejăm depturile acestora, atât în litigiile născute din raporturile juridice de asigurare din contractele de asigurare, cât și din raporturile juridice de regres către persoanele răspunzătoare, în temeiul a diferite tipuri de răspundere juridică.
 
Astfel, ponderea cea mai mare în volumul dosarelor, o au litigiile de regres, ce au ca obiect recuperarea despăgubirilor pentru societățile de asigurări în calitate de creditori. Litigiile de regres presupun acțiunile formulate împotrivă persoanelor fizice sau juridice, răspunzătoare de producerea prejudiciilor, pentru recuperarea de către societățile de asigurări, a despăgubirilor achitate persoanelor asigurate facultativ și au ca temei raporturi juridice obligaționale, atât pentru răspunderea delictuală conform Codului civil, cât și răspunderea legală potrivit legilor speciale ca administratori de drumuri, administratori domeniu public, sau răspunderea producătorilor pentru produsele cu defecte și altele.
 
Totodată avem litigii în care susținem apărări ale clienților societăți de asigurări în calitatea lor de pârâți, pentru interpretarea corectă a dispozițiilor legale în raporturile juridice obligaționale născute din asigurarea obligatorie RCA. Acest gen de litigii, aș zice la modă acum și la limita legii în raporturile cu asigurătorii, sunt cele cu pretenții de despăgubiri vădit exagerate, pentru reparații auto și contravaloare lipsă de folosință a autovehiculelor pe perioada reparațiilor, formulate în general de către unități service auto, specializați și consecvenți pe acest gen de litigii cu scopul îmbogățirii la limita între legalitate și fraudă. 

Pentru aceste litigii, susținem apărările societăților de asigurări RCA și încercam să formăm o jurisprudență corectă, prin aplicarea etică a legii, referitor la calitatea procesuală a acestor unități service ce vin ca cesionari de drepturi fără a respecta o formă legală obligatorie a contractelor de cesiune sau referitor la condițiile legale aplicabile serviciilor de închiriere auto, atunci când se solicită contravaloarea lipsei de folosință, acestea având consecința îmbogățirii fără justă cauza, ca instituție juridică .
 
În plus, o altă provocare profesională de natură contencioasă, este reprezentată de apărările societăților de asigurări în litigiile ce au ca obiect contestațiile formulate de acestea împotriva Hotărârilor SAL-FIN, și când spun provocare, am în vedere interpretările neunitare referitoare la competența instanțelor judecătorești, la natura actului emis de SAL-FIN și la calitatea procesuala a ASF. Trebuie să precizez că SAL-FIN este o entitate fără personalitate juridică, înființată în cadrul ASF cu scopul soluționării alternative a litigiilor dintre consumatori și societățile de asigurări, iar hotărârile pronunțate de această entitate, sunt impuse societăților de asigurări și devin titluri executorii dacă nu sunt contestate. Astfel că, prin impunerea acestor hotărâri, mecanism ce excede scopului de mediere cu acceptarea de către ambele părți, coroborat cu faptul că deseori conciliatorul nu este imparțial sau nu poate interpreta conform principiilor de drept și de echitate, o legislație care și așa este confuză, ajungem în situația că mai toate societățile de asigurări să fie nevoite a contesta aceste hotărâri, instanțele fiind investite cu un volum semnificativ de contestații . 

Pe ce abilități puneți accent când luați în considerare recrutarea de noi colaboratori ?
 

De la bun început trebuie să precizez că știința dreptului nu poate fi asimilată științelor exacte, cu formule și teoreme matematice, cu legi fizice neschimbabile și constante chimice statornice, așa cum sunt de exemplu domeniile IT sau ingineriile politehnice de largă răspândire, domenii în care, un bun absolvent poate practică cu succes profesia .
 
Practicarea dreptului de performanță presupune un cumul de abilități personale așezate pe fondul unor bogate cunoștințe de drept dobândite și înrădăcinate în anii de învățământ universitar, iar practicarea dreptului din perspectiva robei avocațiale, presupune o luptă a opiniilor juridice, confruntare intelectuală fără de care, un bun absolvent, sau un teoretician desăvârșit, apelând doar la propriile cunoștințe juridice, nu poate ajunge la a descoperi soluția corectă numai prin propriile analize de drept și nu de caz, și cred că nu poate descoperi dreptul în profunzime și nuanțe.
 
Fără a fi patetic, indiferent de schimbările sociale inerente contextului actual și lumii ultra moderne, se cuvine să ne amintim în exercitarea profesiei, de rolul de doctor social pe care trebuie să-l împlinim între semenii noștri, alături de celelalte onorabile profesii juidice, nivelul de  justețe, de dreptate, de echilibru și de echidistanță constituind în realitate, unică  modalitate de măsurare a sănătății psiho-socială a unei națiuni.
 
În opinia mea, criteriile de alegere a unui colaborator în cadrul echipei, au la bază caracterul și știința dreptului, criterii cumulative bineînțeles, dar am spus caracterul primul, pentru că, deși sunt multe de spus despre trăsăturile de personalitate ale unui avocat de succes, consider că începutul practicării dreptului, dar mai ales a dreptului de nișă, presupune în principal abilități specifice profesiei de avocat, ca de exemplu, organizare, perseverență spre perfecționism, încredere de sine, care pe fondul calității de a fi autodidact, reprezintă un cadru sigur de formare a unui avocat de succes . 

Care sunt avantajele celor care apelează la serviciile Șalapa & Asociații? Care considerați că este punctul forte al societății pe care o reprezentați?
 
Suntem o echipă omogenă de o perioadă relativ lungă, toți membrii echipei având experiență în principal în litigiile de asigurări, dobândită atât în cadrul cabinetului, dar și anterior pentru unii, prin experiența că juriști în cadrul unor societăți de asigurări .
 
Cabinetul este autorizat începând din anul 2002, dar, deși activăm ca o echipă în dreptul asigurărilor din anul 2005, cu un volum impresionant de dosare, în urma realizării unei evaluări statistice recente, a activității noastre, numai pentru perioada ultimilor 10 ani, începând din anul 2010, perioadă în care am soluționat un număr de 3805 litigii de asigurări cu o rată de succes de 97,7% .
 
În plus activitatea noastră a inclus și un procent însemnat de alte dosare procesuale cu litigii de drept civil, dreptul muncii, dreptul familiei sau drept administrativ și alte litigii pe legi speciale, ce au fost soluționate cu succes prin implicarea noastră.

Organizarea Cabinetului este realizată pentru acoperirea celor 3 forme de activitate, administrativ, contencios și executari silite, în fiecare formă de activitate fiind formate echipe pentru fiecare client, ceea ce face ca dosarele să fie evaluate și soluționate cu celeritate, datorită implicării și verificarii dosarelor de cel puțin doi avocați .

Ca doctori sociali, așa cum îmi place să cred, o diagnosticare corectă, respectiv o identificare adecvată a raporturilor juridice obligaționale ce fac obiectul litigiilor, elemente definitorii ale exeprienței echipei cabinetului, asigură alegerea corectă a strategiei procesuale.

Ce impact are tehnologia asupra domeniului juridic și care considerați că sunt principalele avantaje ?
 

În mod evident, nu doar în activitatea noastră, ci în orice domeniu profesional, tehnologia începe să ocupe un loc important. Întrucât scopul profesie de avocat, îl constituie lato sensu, asigurarea unui climat de echilibru economic și social pentru clienții cu care colaborăm, tehnologia asigură celeritate, siguranță, comunicare adcvată. Celeritate, pentru că mijloacele tehnice actuale permit diminuarea tîmpilor de așteptare și de rezolvare a situațiilor litigioase, cu aceleași rezultate favorabile ca în trecut, siguranță, pentru că noua tehnologie asigură mijloacele necesare desfășurării activității pentru clienți în condiții de maximă securitate și confidențialitate, comunicare adecvată, pentru că, doar utilizând tehnologia, îndepărtăm ceea ce, cotidian numim erori de comunicare, erori ce pot avea, în anumte situații, consecințe dezastruoase.
 
În activitatea profesională, este cert că ne sunt indispensabile programele juridice de legislație și jurisprudență, sau aplicațiile informatice de gestionare a dosarelor clienților și siguranța datelor personale, iar pentru realizarea actului de justiție tehnologia va ajunge curând până la desfășurarea ședințelor de judecată prin videoconferință, dar nu cred în anumite opinii care prevăd robotizarea activităților juridice profesionale actuale, prin formularea de apărări procesuale sau pronunțarea hotărârilor judecătorești, prin tipare ale unor programe informatice .
 
În domeniul în care activăm, fenomenul tehnic ultra modern nu poate și nu trebuie să substituie caracteristică umană, locul central al științelor umaniste și sociale, între care se află și dreptul, fiind ocupat de persoana umană, cu nevoi, așteptări, aspirații și năzuințe proprii. Concluzionând, cele două elemene trebuie să coexiste și să conlucreze. 

Cum se conturează anul 2020 în specificul pieței de avocatură în asigurări ?
 

Ca un modest observator, cu o dimensiune a activității de nivel mediu în piața avocaturii, cred că următorul an se prefigurează cu un volum substanțial mai mare de activitate, cauzat de contextul politic și economic ce conturează o recesiune, de managementul anumitor societăți de asigurări din piață care nu procedează la executarea obligațiilor în termenele legale, dar și ca rezultat al unei legislații actuale confuze.
 
Creșterea volumului de activitate presupune atât creșterea numărului de dosare procesuale pentru litigiile născute din legislația RCA, reglementări ce conțin prevederi neclare și inechitabile, față de care, mai toate societățile de asigurări fac aparari tot mai vehemente contrar adreselor interpetative ale ASF, cât și creșterea volumului de dosare de regres între societățile de asigurări, motivat de blocajele în circuitul îndeplinirii obligațiilor financiare cauzate de recesiune, dar și a problemelor de lichiditate ale unor societăți .
 
În tot acest context economic, deși se întrevăd modificări în legislația actuală și au fost încheiate protocoale între societățile de asigurări, pentru eficientizarea procedurii legale a decontării directe și a regreselor, vor exista în continuare blocaje în achitarea debitelor, vor apărea interpretări diferite ale legislației, condiții ale pieței asigurărilor care vor menține același volum de litigii, în cea mai optimistă perspectivă. 

Interviu realizat de Andrei Stoian, Editor-in-Chief

Material Legal Marketing

viewscnt
Afla mai multe despre
iancu șalapa