GUEST WRITER Sora & Asociații: Starea de urgență și relaxarea măsurilor

GUEST WRITER Sora & Asociații: Starea de urgență și relaxarea măsurilor
Parteneri Profit.ro
Parteneri Profit.ro
scris 28 apr 2020

Material realizat de Radu Sora, Partener Coordonator & Elin Andrii
 
Starea de Urgență – Noțiuni de Bază
 
Având în vedere evoluția situației epidemiologice internaționale determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 la nivel mondial, prin Decretul nr. 195/2020 publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 212 din 16 martie 2020, a fost instituită starea de urgență pe întreg teritoriul României începând cu data de 16 martie 2020.

Institutul Notarial Român adoptă soluții online pentru desfășurarea activității didactice și de formare CITEȘTE ȘI Institutul Notarial Român adoptă soluții online pentru desfășurarea activității didactice și de formare
Urmărește-ne și pe Google News

Definiția stării de urgență.

Definiția stării de urgență prevăzută de legiuitor conform art. 3 din Ordonanța de Urgență nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență este următoarea:
 
„Starea de urgență reprezintă ansamblul de măsuri excepționale de natură politică, economică și de ordine publică aplicabile pe întreg teritoriul tării sau în unele unităti administrativ-teritoriale care se instituie în următoarele situații:

  • existența unor pericole grave actuale sau iminente privind securitatea natională ori funcționarea democrației constituționale;
  • iminentă producerii ori producerea unor calamităti care fac necesară prevenirea, limitarea sau inlăturarea, după caz, a urmărilor unor dezastre.”
  • Starea de urgență este reglementată și de disp. art. 93 din Constituția României care prevăd următoarele:

 „Art. 93: Măsuri excepționale
 
(1)Președintele României instituie, potrivit legii, starea de asediu sau starea de urgență în întreagă țară ori în unele unități administrativ-teritoriale și solicită Parlamentului încuviințarea măsurii adoptate, în cel mult 5 zile de la luarea acesteia.
 
(2)Dacă Parlamentul nu se află în sesiune, el se convoacă de drept în cel mult 48 de ore de la instituirea stării de asediu sau a stării de urgență și funcționează pe toată durata acestora.”
 
Poate fi prelungită starea de urgență?

Din coroborarea disp. art. 5 cu prev. art. 16 din OUG nr. 1/1999, reiese faptul că starea de urgență se poate institui pe o perioadă de cel mult 30 de zile, iar în funcție de evoluția situațiilor de pericol, Președintele României, poate prelungi durata stării de urgență cu încă 30 de zile.
 
Astfel, în data de 14 aprilie 2020, Președintele României, dl. Klaus Werner Iohannis, a semnat Decretul nr. 240/2020 privind prelungirea stării de urgență pe teritoriul României, prin care a statuat faptul că, începând cu data de 15 aprilie 2020, se prelungește cu 30 de zile starea de urgență pe întreg teritoriul României. Decretul nr. 240/2020 privind prelungirea stării de urgență pe teritoriul României a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 311 din 14.04.2020.
 
Măsurile dispuse prin actele emise pentru punerea în executare a Decretul inițial nr. 195/2020, se mențin și pe durata de prelungire a stării de urgență.
 
Încetarea stării de urgență.

Potrivit ultimelor declarații oficiale ale Președintelui României, reiese faptul că, starea de urgență nu va mai fi prelungită și că, după data de 15 mai 2020, se va renunță la restricțiile de deplasare: „Am decis ca după 15 mai, după ce se epuizează starea de urgență, vom renunță la restrângerile care privesc persoane – nu vom prelungi restricțiile de deplasări individuale, vom putea să ne deplasăm fără declarațiile pe propria răspundere.”
 
De asemenea, Președintele României, a comunicat faptul că în scurt timp va fi detaliat un plan de relaxare a măsurilor ce urmează a fi prezentat în viitor. Totodată, acesta a anunțat faptul că toată lumea va fi obligată să poarte măști de protecție în spațiile publice închise și în mijloacele de transport.
 
Proiect de lege – fiecare cetățean român aflat pe teritoriul României, va primi gratuit un set de 30 de măști de protecție.

Probabil ca urmare a declarațiilor Președintelui României, un grup de parlamentari au inițiat un proiect de lege care prevede că fiecare cetățean român aflat pe teritoriul României, va primi gratuit un set de 30 de măști de protecție.

 „Ministerul Sănătătii, prin Unifarm S.A., dispune achiziționarea de măști de protecție, conform standardelor europene în vigoare, preponderent de la producători interni și din import. Fondurile pentru acordarea măstilor se asigură de la bugetul de stat și din fondurile proprii ale companiei Unifarm S.A.”.
 
Informarea cetățenilor în termen de 60 de zile de la încetarea stării de urgență.

Potrivit dispozițiilor art. 34 din OUG nr. 1/1999:
 
„In termen de 60 de zile de la încetarea stării de asediu sau a stării de urgentă, Președintele României prezintă Parlamentului o informare asupra evenimentelor care au determinat instituirea acestora, acțiunile întreprinse și măsurile necesare prevenirii unor astfel de situații.”
 
Relaxarea măsurilor luate și menținerea stării de urgență

Se pune întrebarea, este posibil să înceteze starea de urgență, dar să fie menținute anumite restricții sau restrângeri după data de 15 mai 2020, așa cum s-a declarat de Președintele României?
 
Considerăm că cele două afirmații sunt incompatibile. Baza legală a restrângerii drepturilor și libertăților individuale o reprezintă chiar starea de urgență, așa că noi considerăm că există o contradicție clară între cele două noțiuni.
 
Oricum, până pe 15 mai 2020 se pot întâmpla multe și rămâne să vedem cum vor fi implementate măsurile anunțate. 

Un material Legal Marketing

viewscnt
Afla mai multe despre
sora & asociații
stare de urgenta