Un studiu Forbes din 2017 – Areas of legal expertise most needed over the coming years (European survey of general counsel lawyers) – arată faptul că sunt anumite domenii care vor solicita avocații din ce în ce mai mult:
1. International trade and laws pe primul loc (55%)
2. Policy and regulations (47%)
3. Cybersecurity (47%)
4. Competition and Antitrust (45%)
5. Data protection (41%)
Dacă ar fi să privim în viitor, peste 15 ani, piața avocaturii se va modifica radical ținând cont de ritmul alert în care se dezvoltă inteligența artificială. Analiza predictivă, folosirea tehnologiilor imersive, a blockchain-ului, tranzacțiile fintech vor modela ariile de practică ale viitorului pentru care avocații vor trebui să dobândească noi competențe.
LegalMarketing vă prezintă opinia marilor societati de avocatură din România despre viitorul ariilor de practică în era celei de-a patra revoluții industriale.
Bogdan HALCU, Managing Associate al Țuca Zbârcea & Asociații
- Care considerați că vor fi ariile de practică ale viitorului? Se transformă cele existente (cum?) sau apar altele noi?
Nu cred că putem ignora, darămite nega schimbările din viețile noastre profesionale. Viața socială și cea economică evoluează extrem de rapid, guvernele se văd obligate să emită reglementări care să țină pasul cu aceste transformări iar avocații sunt chemați să pună umărul la înțelegerea și implementarea acestora.
La începutul carierei, nici eu și nici colegii de generație nu obișnuiam să vorbim despre cloud, smartphone, sau societate informațională. Nu știam ce sunt, nu învățaserăm despre ele în facultate iar ideea generației mele despre avocatură era la acel moment, să spunem, limitată prin comparație cu realitatea de astăzi.
Acum avem reglementări complexe în domeniul comerțului electronic, al protecției datelor cu caracter personal sau al securității cibernetice, iar neofiții de ieri au devenit experții de azi ai acestor domenii. Uitându-mă la cât de puțin știam atunci despre ceea ce trăim astăzi, mi-e destul de greu să previzionez care vor fi ariile de practică ale viitorului. Cred însă că evoluția tehnologiei ridică o serie de provocări la nivelul clienților și că nevoia lor de asistență juridică de specialitate va crește. Vom fi probabil din ce în ce mai mult solicitați în arii precum protecția datelor cu caracter personal, inteligență artificială, comerț electronic sau proprietate intelectuală.
- Care sunt cele mai dinamice arii de practică în prezent?
Pentru noi, în ultima perioadă a luat avânt practica în domeniul protecției datelor cu caracter personal. Sigur că aceasta se datorează în principal intrării în vigoare în mai 2018 a Regulamentului general privind protecția datelor. Ne așteptăm totuși ca această arie de practică să continue să ne țină ocupați în viitor. Chiar dacă multe companii în România au investit resurse semnificative, atât financiare, cât și umane pentru a asigura standarde de protecție conforme cu Regulamentul, sunt încă multe cazuri, deopotrivă în sectorul privat și în cel public unde este nevoie de expertiză juridică pentru înțelegerea și aplicarea prevederilor Regulamentului.
De asemenea, resimțim un interes crescând din partea clienților noștri și în ceea ce privește implicațiile juridice ale FinTech, dar și blockchain, IoT.
- Care sunt abilitățile noi pe care ar trebui să le aibă avocații viitorului?
Cred că trebuie să fim conștienți de rolul nostru în contextul schimbărilor prin care trecem, să înțelegem progresul și să ne asumăm că suntem o componentă importantă a acestei evoluții. Clienții așteaptă de la noi nu doar să le revizuim contractele sau să le redactăm acțiunile ori întâmpinările, ci să le oferim suport juridic în luarea deciziilor de afaceri într-un mediu dinamic ce le ridică multe provocări.
- Cum va arăta o zi din viața avocatului din viitor?
Profesia de avocat este, prin definiție, o profesie liberală și nu cred că aceasta se va schimba. Așa că avocatul din viitor va fi în continuare independent și se va supune doar legii. Foarte probabil, va fi mai conectat cu noile tehnologii, va lucra mai mult în cloud, va participa la întâlniri online și va consulta cauzele clienților săi în format electronic, utilizând dispozitive inteligente.
În ceea ce mă privește, sper totuși că, după o zi de lucru, așezat într-un fotoliu, voi continua să simt bucuria lecturii unei cărți bune, de ce nu, tipărite pe hârtie.
Articol LegalMarketing