Flanco, unul dintre cei mai mari retaileri locali de produse IT&C, electronice și electrocasnice, controlat aproape integral de omul de afaceri Iulian Stanciu, CEO eMAG, a înregistrat vânzări de 1,21 miliarde de lei în 2019, în creștere cu 13,1% față de anul precedent și dublu față de media de creștere a pieței, de aproximativ 6,5%.
Profitul net al companiei a crescut cu 87%, de la 21,4 milioane lei în 2018 la 40 milioane lei în 2019, iar investițiile în dezvoltare au depășit 14,3 milioane lei anul trecut, aproximativ 67% din profitul anului 2018.
„Ceea ce părea, inițial, o decizie foarte riscantă sau curajoasă, anume retragerea din mari centre comerciale și reorientarea către orașele medii și mici din țară, a fost, în fapt, o mutare foarte bună, și la propriu, și la figurat. Magazinele de dimensiuni mai reduse, cu vaduri bune, în orașe în care retailul modern de tip electro-IT încă nu ajunsese, au dat și dau rezultate foarte bune, reflectate în rata noastră curentă de profitabilitate”, spune Dragoș Sîrbu, CEO Flanco Retail.
CITEȘTE ȘI Iulian Stanciu anticipase din 2016: eMAG a intrat pe profit, după 6 ani de pierderiAnul trecut, compania și-a extins numărul de magazine din rețeaua națională, concentrându-se în continuare pe prezența din orașele mici și medii. Simultan, a închis magazinele cu performanțe slabe din mall-uri.
Dragoș Sîrbu, CEO Flanco Retail.
La finalul anului 2019, rețeaua de magazine Flanco avea 156 de unități deschise în 116 orașe. Acest număr a fost atins în urma a 30 de deschideri de magazine și a 7 închideri, desfășurate pe parcursul anului, completate cu reamenajarea a 4 magazine potrivit conceptului lansat în 2018, și anume Simplu-Ușor-Sigur.
Strategia companiei s-a orientat pe trei direcții: vânzări omnichannel, tehnologie și consolidarea echipei.
Anul acesta, compania are în plan să-și extindă rețeaua, deschizând 12 magazine noi și reamenajând 4 magazine, și să investească 11 milioane lei în platforme, angajați și deschiderea magazinelor. Conform estimărilor, afacerile companiei vor crește cu 5% anul acesta, ajungând la 1,27 miliarde de lei.
Referitor la extinderea pe alte piețe, Dragoș Sîrbu menționează că a amânat această etapă din cauza investițiilor în dezvoltarea tehnologiei, în platforme, și speră ca anul viitor să intre pe piața din Ungaria și Bulgaria prin platforma marketplace. „Dacă lucrurile arată bine, putem să mergem și în magazine fizice, dar e prea devreme să vorbim despre așa ceva”, mai spune Sîrbu.
De altfel, pe baza unor analize efectuate de specialiști, CEO-ul Flanco susține că există riscul ca în trimestrul 2, în România, să fie înregistrate probleme legate de stocul de marfă și disponibilitatea produselor din cauza evenimentelor ce au loc la nivel global, și anume epidemia de coronavirus și prelungirea anului chinezesc ceea ce au dus la întârzierea procesului de producție în fabricile din China. Printre cele mai afectate produse vor fi laptopurile și smartwatch-urile.
Pe segmentul online, vânzările Flanco au înregistrat o creștere de 24,9%. Peste 75% din trafic este generat de pe telefoane și alte dispozitive mobile, iar peste 60% din valoarea vânzărilor este generată, și ea, tot de pe dispozitivele mobile. Aproximativ 25% din tranzacții sunt plătite cu cardul, iar peste 30% din clienți aleg să își rezerve produsul online și să îl ridice personal din magazine.
Tot în rețeaua de magazine, începând cu acest an, compania acordă credite de consum mai repede, datorită unui parteneriat încheiat cu FintechOS, companie de tehnologie pentru servicii financiare.
„Ne-am axat de ceva vreme pe acordarea de servicii financiare care să susțină achizițiile bunurilor de folosință îndelungată, credite și facilități financiare, atât direct, cât și prin intermediul partenerilor bancari și non bancari” explică Dragoș Sîrbu.
Conform spuselor CEO-ului, compania, cu ajutorul FintechOS, a lansat o platformă de creditare de tip marketplace, prin care solicitările de finanțare ale clienților sunt trimise concomitent la mai mulți parteneri finanțatori, iar printre beneficii se numără economia mare de timp, clientul putând să-și aleagă soluția de creditare optimă, în câteva minute.
Anul trecut, Flanco a înregistrat cea mai mare creștere procentuală pe segmentul de electrocasnice mici, vânzările în această categorie fiind mai mari cu peste 27%.
„În ceea ce privește categoria electrocasnicelor mici, cele mai mari creșteri se înregistrează în zona produselor care sunt un factor de îmbunătățire a calității vieții”, afirmă Dragoș Sîrbu.
Tot anul trecut, Flanco a înregistrat o creștere de 16,4% pe segmentul de telecom. „La smartphone-uri, tendința de creștere arată, în continuare, preferințele către un ecran mai mare, dar aici totul ține foarte mult și de ofertele producătorilor”, mai spune CEO-ul.
„Am crescut foarte mult pe tehnologie, pentru că ne-am dorit să atragem în magazinele noastre și segmentul tânăr, care urmărește trendurile internaționale și pune accent mare pe mobilitate și conectivitate”, explică Dragoș Sîrbu.
În 2019, Flanco a continuat proiectele dedicate retenției angajaților, cu ajutorul propriei platforme de e-learning, dezvoltând traininguri interne cu un conținut adaptat pentru această platformă, cu scopul de a crește calitatea serviciilor oferite de angajați, în special pentru cei care oferă consultanță în magazine.
„Suntem conștienți că investiția cea mai mare pe care trebuie să o facem, și aici nu mă refer doar la entitatea Flanco Retail, ci la întreaga industrie, este în angajați. Colegii noștri sunt cei care determină, de fapt, creșterile financiare sau percepția asupra brandului nostru, ambele fiind în egală măsură importante”, declară Dragoș Sîrbu, adăugând că lipsa personalului și migrația populației tinere către vest rămân principalele probleme și anul acesta.