Platforma de fotografii de stock Dreamstime va dezvolta un sistem de inteligență artificială care va aproba anumite tipuri de imagini fără contribuția unui editor, acesta urmând să transmită un conținut specific nevoilor clienților. „În prezent, toate imaginile sunt preaprobate de programul de inteligență artificială. În foarte scurt timp, anumite tipuri de imagini vor fi aprobate fără aportul unui editor. Altele vor fi trimise prioritar către echipa de editori, reducând foarte mult inspecția imaginilor. Acestea vor permite echipei să se ocupe de lucruri de rafinament, lăsând munca brută pe seama programului”, spune Șerban Enache, CEO Dreamstime, estimând o îmbunătățire a colecției și furnizarea unui conținut mai bun.
„Primele rezultate sunt remarcabile, nivelul de calitate al AI-ului Dreamstime este performanța Vision, AI-ul concurent al Google”, arată acesta.
Conform spuselor CEO-ului, imaginile încărcate pe platformă, care ilustrează anumite locuri populare din zone necunoscute, vor fi însoțite de recomandările unor atracții similare din acele zone, iar, în funcție de comportamentul utilizatorilor, aceste recomandări se vor schimba după un anumit timp.
„De exemplu, în 2017, o căutare după „România” a adus în top imagini cu Regele Mihai și cu protestele de stradă. Se poate spune că un search după numele unei țări reprezintă brandul de țară în viziunea fotografilor și designerilor interesați de acea țară, relevant însă și pentru industriile cele mai populare care folosesc aceste imagini în reclamele lor”, a mai spus Enache, adăugând că vor fi afișate atât cele mai căutate imagini, cât și evenimentele relevante pentru ultima perioadă.
CITEȘTE ȘI Piața de fotografie de stock, influențată de politica anti-concurențială a Google și altor motoare de căutare. CEO Dreamstime pentru Profit.ro: Este oferită iluzia unui conținut descărcat fără plata licenței. Cât câștigă un fotografDreamstime are o cotă de piață bazată pe numărul de utilizatori de aproximativ 30%, iar cota de piață la nivel de venituri este sub 10%, estimând o creștere mai mică a afacerilor pentru anul 2018 din cauza impactului negativ pe care îl au motoarele de căutare.
„Sperăm că o schimbare de abordare a platformelor 2.0 (Facebook, Pinterest) și a motoarelor de căutare (Google, Bing) pentru a fi respectate drepturile de autor ale fotografilor sau oricărui alt utilizator va produce o creștere a pieței în anii următori”, a susținut Enache, adăugând, ca exemplificare la această problemă, că în prezent Facebook permite firmelor să folosească imagini fără drepturi de autor, dar impunându-le plata reclamei pentru a fi promovate în feed, în timp ce Google oferă imagini la rezoluție înaltă, peste capacitatea monitorului utilizatorilor, cerându-le însă firmelor să plătească pentru a se promova în același director.
De altfel, traficul organic pe platformă, reprezentând căutările după anumite cuvinte cheie pe care le fac oamenii pe motoarele de căutare și accesarea site-ului în urma acestor căutări, a crescut recent cu 30%, după ce, la jumătatea lunii februarie, motorul de căutare Google Images a decis eliminarea butonului „View image”, care le permitea utilizatorilor să încarce doar imaginea și nu pagina pe care se afla aceasta, conform spuselor CEO-ului.
Vânzările imaginilor au crescut anul trecut cu aproximativ 10% față de 2016, utilizatorii, atât fotografii, cât și clienții, fiind interesați de tehnologii noi. „Avem creștere de interes pe clipuri, primim mai mult decât în anii trecuți și vindem mai mult. Imaginile continuă să rămână preferatele publicului, dar este foarte posibil ca în viitor clipurile și animațiile să domine vânzările”, a mai spus Enache.
În privința fotografiilor de stock, clienții urmăresc ca acestea să fie autentice, fiind interesați atât de fotografiile clasice, de familie, business, lifestyle și sănătate, dar și de fotografiile editoriale sau contextuale, care ilustrează anumite evenimente politice, sociale și culturale actuale și cele artistice.
„În continuare, best seller-urile rămân fotografiile de sezon/sărbători, background-urile, natura, imaginile cu tematică retro/vintage”, susține Enache. Cele mai multe căutari în 2017 au fost pentru christmas, cartoon, baby, background, love, fashion, children, business, beach, banner, iar de la începutul lui 2018 și până în prezent: background, wedding, flowers, cartoon, baby, love, woman, romantic, unele fiind influențate și de sezon, precum Valentine's Day, International Women's Day.
Conform informațiilor oferite de CEO, anul trecut 20 milioane de fișiere au fost încărcate și revizuite, în creștere cu aproximativ 30% față de cele încărcate anul anterior, în timp ce numărul de imagini încărcate prin aplicația pentru mobil a crescut cu 85%. „Colecția s-a dublat în ultimii doi ani”, a specificat acesta.
„Pentru că lucrăm cu fișiere de rezoluție mare site-ul este folosit în principal în variantă desktop, însă mobilul are o creștere foarte mare”, a adăugat Enache, susținând că fotografii și designerii aleg versiunea desktop pentru încărcarea și descărcarea imaginilor, folosind aplicația pentru mobil și tabletă pentru căutarea și vizualizarea acestora.
Dreamstime este o platformă de fotografii de stock lansată în 2000 și care are un total de 400.000 artiști contribuitori: fotografi, ilustratori, videografi sau artiști audio și 20 milioane de utilizatori prin care Samsung, Ikea, Discovery Channel, Random House și producătorii de la Hollywood.
Printre contribuitori se numără fotografi profesioniști care au colecții de renume, dar și amatori care utilizează mobilul pentru realizarea fotografiilor. Persoanele în cauză pot oferi conținut agențiilor de fotografie de stock după ce și-au creat un cont pe platforma respectivă și au acceptat termenii și condițiile, care funcționează sub formă de online agreement.
Utilizatorii pot obține venituri și prin promovarea sau recomandarea altor artiști printr-un sistem de afiliere. De altfel, un utilizator poate genera 100% din venitul mediu al unui fotograf pentru zece fotografi recomandați. „Aproximativ o treime din utilizatorii noștri au fost recomandați de prietenii lor, un procent care arată o loializare a comunității”, a spus Enache.
Prețul unei imagini este influențat de numărul ridicat de descărcări ale acesteia. „De fiecare dată când o imagine este downloadată, popularitatea crește”, a specificat directorul, iar fotografii primesc un procent mai mare din vânzările imaginilor fiindu-le stimulată, astfel, creativitatea. Astfel, comisionul atribuit fotografului crește proporțional, de la 25% până la 60%.