Gigantul american ExxonMobil a avertizat asupra pericolului întreruperii de către Rusia a tranzitului țițeiului kazah prin oleoductul Caspian Pipeline Consortium (CPC), prin care se alimentează și rafinăriile din România.
De ce este important: Toate cele trei rafinării importante din România - Petromidia (deținută de Rompetrol, companie membră a grupului kazah KMG), Petrotel (Lukoil) și Petrobrazi (OMV Petrom) - se alimentează în principal cu materie primă exportată prin portul rusesc Novorosisk, prin terminalul offsore CPC, care încarcă țiței din oleoductul aceleiași companii, care preia petrol din zăcămintele din Kazahstan, și străbate Rusia. Dacă Petrotel și Petromidia sunt dependente 100% de importuri, Petrobrazi procesează două treimi petrol extras în România și o treime petrol importat. Chiar dacă și-a vândut anul trecut participațiile pe care le deținea la zăcămintele din Kazahstan, OMV Petrom importă, cel mai probabil, majoritatea țițeiului tot din acea regiune, costul de transport fiind cel mai redus.
Mai este important: Dacă înainte de 5 decembrie, data intrării în vigoare a embargoului impus de UE importurilor maritime de țiței din Rsuia, rafinăriile autohtone se alimentau și cu țiței rusesc, după această dată, livrările prin Novorosisk către România sunt exclusiv de țiței kazah, și sunt efectuate prin terminalul offshore CPC.
Profit.ro a anunțat că Rusia intenționează să reducă, în luna martie, cu o pătrime exporturile de petrol prin porturile sale vestice, Primorsk și Ust-Luga de la Marea Baltică, dar și Novorosisk de la Marea Neagră, principala sursă de materie primă pentru rafinăriile din România.
Procentul este mult mai ridicat decât cel al reducerii producției, de 5%, anunțată în încercarea de a crește prețurile petrolului pe care Moscova îl exportă. Informația a fost publicată de Reuters, care citează trei surse de pe piața rusă, și nu precizează dacă exportul de țiței kazah care tranzitează Rusia va fi afectat. Potrivit surselor citate, operatorul rus de transport, Transneft (principal acționar al CPC, cu 24%, a informat cel puțin două companii petroliere că li se va aloca în martie o capacitate de transport în porturile vestice de la Marea Baltică și de la Marea Neagră redusă cu 20-25%, față de solicitările lor.
“Exxon deține o participație de 25% în Tengizchevroil, care operează câmpurile petroliere Tengiz și Korolev, și o participație de 16,8% din perimetrul Kashagan din Kazahstan. Producția de petrol din aceste operațiuni este exportată prin oleoductul Consorțiul Caspian Pipeline (CPC), la care compania este acționară, cu 7,5%. CPC traversează părți din Kazahstan și Rusia către terminalul de pe coasta rusă a Mării Negre (de la Novorosisk - n.r.). În cazul în care Rusia ia contramăsuri ca răspuns la sancțiunile existente legate de acțiunile sale militare în Ucraina, este posibil ca transportul petrolului din Kazahstan prin conducta CPC să fie întrerupt, restrâns, suspendat temporar sau restricționat în alt mod. Într-un astfel de caz, Exxon ar putea suferi o pierdere din fluxurile de numerar pe o durată durată incertă din operațiunile sale în Kazahstan. Ca referință, câștigurile după impozitare legate de operațiunile companiei în Kazahstan în 2022 au fost de aproximativ 2,5 miliarde dolari, iar cota sa din producția combinată de petrol și gaze a fost de aproximativ 246 mii de barili echivalent petrol (bep) pe zi”, precizează gigantul american.
Avertismentul Exxon Mobil, transmis către SEC
Orice stopare a fluxului de țiței prin conducta sau prin terminalul CPC ar diminua cu mai mult de 1% aprovizionarea globală cu petrol și ar cauza producătorilor, prin care numără Exxon, Chevron, Shell, Eni, KMG (proprietarul Rompetrol), dar și companiile ruse Rosneft sau Lukoil (proprietarul Petrotel), daune de miliarde de dolari.
CITEȘTE ȘI Facturile la gaze vor avea o nouă formă. Plată eșalonatăCelălalt mare gigant american, Chevron produce aproximativ 380.000 barili pe zi, sau mai mult de 12%, din producția sa totală în Kazahstan. Compania își propune să crească producția totală cu 40% la cel mai mare zăcământ din Kazahstan, Tengiz, la aproximativ 1 milion barili pe zi.
Luna trecută, directorul financiar al Chevron, Pierre Breber, a declarat, potrivit Reuters, că producția companiei din Kazahstan din 2022 a pierdut în medie mai puțin de 10.000 de barili pe zi din cauza întreruperilor temporare ale funcționării terminalului CPC.
Anul trecut, terminalul CPC a fost oprit în mai multe rânduri, iar în acest an Profit.ro a semnalat că exporturile de țiței kazah prin terminalul offshoreCPC din portul rusesc Novorosisk de la Marea Neagră, principala sursă de materie primă pentru rafinăriile din România, au fost sistate pentru 4 zile pe 18 februarie, după ce în urmă cu 2 săptămâni, în perioada 7-10 februarie, fuseseră de asemenea stopate, în ambele cazuri fiind invocată vremea nefavorabilă.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Cel mai mare acționar al dezvoltatorului mini-reactoarelor SUA de la Doicești, în audiență la Ciucă imediat după ce a anunțat pierderi NuScale de 72 milioane dolariDate fiind relațiile strânse dintre Kazahstan și Rusia, dar și cele dintre KMG (proprietarul Petromidia) și Lukoil (proprietarul Petrotel), este puțin probabil ca Moscova să interzică tranzitul petrolului kazah al KMG (dar și pe cel al Rosneft sau Lukoil) prin Rusia. O eventuală interzicere ar putea viza doar tranzitul prin Rusia al țițeiului produs în Kazahstan de companiile occidentale, care ar putea fi obligate să vândă petrolul către alte companii din "țări prietenoase" pentru a-l putea transporta și exporta prin terminalul offshore CPC din portul rus Novorosisk.
Evoluția livrărilor principalelor tipuri de țiței exportate anul trecut prin Novorosisk
Dacă rafinăriile din România ar funcționa la capacitate totală, aproximativ 850 mii tone din cele 2,18 milioane tone exportate în ianuarie prin Novorosisk, ar trebui să ajungă în terminalele Midia și Oil Terminal.