Ursus Breweries, cel mai mare producător de bere din România, a finalizat anul 2022 cu afaceri de aproape 2,3 miliarde de lei, în creștere față de 2021, când compania a înregistrat vânzări de 2,1 miliarde de lei. Profitul companiei a scăzut însă semnificativ în 2022 față de anul precedent, cu 63%, ajungând la 97 de milioane de lei. Ursus și-a diminuat în 2022 și numărul de angajați, ajungând la 1638, dar și producția.
Compania deține 3 fabrici în Buzău, Brașov și Timișoara, dar și o mini-unitate de producție în Cluj-Napoca, unde fabrică bere artizanală, în care s-au investit sume semnificative de-a lungul anilor în extinderea acestora și în modernizare. Doar în fabrica de la Buzău, compania a investit în total peste 130 de milioane de euro, iar recent circa 50 de milioane de euro au mers către fabrica de la Brașov pentru lucrări de modernizare.
De mai bine de un deceniu, producătorul de bere își concentrează parte din investiții și în proiecte de sustenabilitate, având șase obiective majore și direcții de intervenție: reducerea emisiilor de dioxid de carbon, reducerea consumului de apă, utilizarea de materii prime din surse sustenabile, utilizarea de ambalaje reutilizabile și reciclabile, susținerea incluziunii și a bunăstării, precum și promovarea unui consum responsabil de alcool.
„Suntem printre companiile din această țară care au făcut pionierat în materia raportului non-financiar utilizând standarde riguroase. Până acum, am folosit cele mai aplicate și serioase standarde. Integrăm sustenabilitatea în procesele de business de zi cu zi și face parte din strategia de afaceri.
Anumite elemente de sustenabilitate au foarte mult sens dacă le privim strict din perspectiva unei eficientizări, a unor costuri cu care operăm. Foarte puțină lume înțelege că, în acest moment, de regândire din punct de vedere al sustenabilității afacerilor și al modului de a opera al întregii industrii și al întregii economii vine cu niște costuri foarte mari pe care le vom plăti cu toții”, spune Robert Uzună, vicepreședinte afaceri corporative Ursus Breweries.
Compania a anunțat recent o nouă investiție de 2 milioane de euro într-o instalație sustenabilă de recuperare a energiei la fabrica de la Buzău, model care va fi replicat și în celelalte fabrici ale sale. Această investiție are ca scop recuperarea energiei din gazele arse rezultate în centrala termică a fabricii de bere. Se estimează o scădere a consumului de gaz natural cu aproximativ 18% și, astfel, implicit scăderea emisiilor de dioxid de carbon aferente.
„Investiția de la Buzău a fost finalizată cu succes în vara acestui an și reprezintă un pas înainte pe drumul pe care ni l-am asumat pentru reducerea la zero a emisiilor de dioxid de carbon în fabricile noastre”, precizează acesta Robert Uzună.
Emisiile de carbon ale Ursus Breweries au scăzut, în 2022, la 50% față de anul de referință 2019. Pentru a scădea emisiile, Ursus Breweries a instalat echipamente de reducere a consumului, precum iluminatul cu LED, a automatizat procese, a înlocuit gazul natural în anumite procese cu biogaz produs în stațiile de tratare a apelor uzate din fabrici, a recuperat energia termică din diverse procese cu ajutorul unei noi instalații, a înlocuit instalații de recuperare a condensului cu variante îmbunătățite din punct de vedere al performanței.
„Reducerea emisiilor de carbon este o chestiune foarte importantă și prin prisma faptului că este și una dintre cele mai greu de obținut”, mai spune Robert Uzună.
Ursus Breweries a finalizat achiziția de stivuitoare electrice în locul celor alimentate cu GPL și a demarat achiziția de autovehicule cu emisii de carbon mai scăzute. De asemenea, are în desfășurare un plan de înlocuire treptată a frigiderelor cu scopul creșterii eficienței energetice, în perioada 2021 și 2022 fiind înlocuite 4.800 de frigidere cu performanță energetică scăzută.
CITEȘTE ȘI Euroins Insurance Group contestă pretențiile lichidatorului CITR: Nu există temeiuri juridice pentru acțiunea împotriva EIG ReÎn plus, în 2022 Ursus Breweries a semnat un acord cu grupul austriac Enery pentru achiziție directă de energie electrică (virtual power purchase agreement – VPPA) pe mai mulți ani, care asigură energie regenerabilă pentru producția fabricilor de bere în România.
Mai mult de jumătate din apa folosită în fabricile din Buzău, Brașov și Timișoara provine din puțurile proprii și fiecare fabrică de bere are propriile ținte de consum. Obiectivul Ursus Breweries este să scadă consumul mediu de la 2,77 litri în 2022, până la de 2,75 litri de apă pe litrul de bere îmbuteliat până în 2025. În plus, sunt folosite stații proprii de tratare a apei înainte ca aceasta să intre în circuitul intern, iar apa uzată este tratată în propriile stații de epurare.
Ursus Breweries a redus și cantitatea de materiale folosite în ambalaje, fiind utilizat cu 24% mai puțin plastic față de anul de referință 2019. De asemenea, este folosit 100% material reciclat pentru baxurile si tăvițele de carton ale dozelor. Obiectivul este ca până în 2030 compania să folosească ambalaje primare și secundare care pot fi reutilizate sau reciclate și care conțin minim 50% material reciclat.
„Noi suntem în situația în care ne lovim din păcate mai des decât alte țări cu aruncarea ambalajelor în natură”, afirmă Uzună.
Mărcile din portofoliul Ursus Breweries sunt: URSUS, Timișoreana, Ciucaș, Peroni Nastro Azzurro, Kozel, Azuga, Pilsner Urquell, Asahi Super Dry.