Apple a rămas, pentru al doilea an consecutiv, pe prima poziție în clasamentul celor mai valoroase branduri, realizat de compania de consultanță și evaluare Brand Finance. Producătorul iPhone a redevenit lider în acest clasament anul trecut, pentru prima oară din 2016, relevă date analizate de Profit.ro.
Valoarea brandului Apple a crescut cu 35% față de anul trecut, la 355,1 miliarde de dolari, cea mai mare sumă din istoria clasamentului Brand Finance Global 500. Anul 2021 a fost unul foarte bun pentru gigantul american, iar la începutul acestui an, Apple a devenit prima companie cu o valoare de piață de 3.000 de miliarde de dolari.
Amazon and Google și-au păstrat și ele locul în clasament, ocupând pozițiile 2 și 3. Amazon a depășit, alături de Apple, pragul de 300 de miliarde de dolari ca valoare a brandului, cu o creștere de 38%, la 350,3 miliarde de dolari.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Brandul Google a urcat tot cu 38%, la 263,4 miliarde de dolari.
Tik Tok, brandul cu cea mai mare creștere
Tik Tok a devenit brandul cu cea mai mare creștere în ultimul an, triplându-și valoarea în această perioadă. Valoarea brandului Tik Tok a urcat de la 18,7 miliarde de dolari în 2021 la 59 de miliarde de dolari în 2022, o creștere de 215%.
Ascensiunea Tik Tok are loc în contextul în care restricțiile din pandemie au sprijinit social media, rețelele de streaming și divertismentul digital. În 2021, platforma a trecut pragul de 1 miliarde de utilizatori și a devenit cea mai descărcată aplicație din Google Play și App Store.
Tik Tok este un nume nou în clasamentul Brand Finance 500, dar a reușit să se situeze direct pe locul 18.
Tehnologia rămâne cel mai important sector în clasament
Sectorul tehnologiei a rămas cel mai important ca valoare cumulată a brandurilor prezente în clasament, însumând 1.300 de miliarde de dolari. Importanța acestui sector a devenit și mai mare în contextul pandemiei.
În total, 50 de companii din domeniul tehnologiei se regăsesc în clasamentul global Brand Finance 500. Valoarea totală a brandurilor este însă influențată semnifiativ de trei jucători: Apple, Microsoft și Samsung. Aceștia contribuie cu 50% la valoarea cumulată a brandurilor din sectorul tehnologiei.
Huawei a reușit să reintre în Top 10, după o creștere de 29% a valorii brandului, la 71,2 miliarde de dolari. Segmentul de telefoane a fost lovit dur de sancțiunile SUA, însă compania a reacționat rapid, investind puternic în companii locale și în cercetare-dezvoltare, dar și reorientându-se către serviciile cloud.
Brandurile din industria farmaceutică au fost în centrul atenției de la debutul pandemiei. În consecință, în ultimii doi ani, industria farma a avut cea mai mare creștere a valorii totale a brandurilor dintre toate sectoarele incluse în Brand Finance Global 500.
Numărul brandurilor din clasament s-a dublat, de la 4 la 8, iar valoarea cumulată a acestora a crescut cu 94%, la 54 de miliarde de dolari.
Toate cele 8 branduri sunt mai valoroase decât în 2020, producătorii de vaccinuri fiind principalele motoare de creștere pentru întregul sector. Johnson&Johnson rămâne cel mai valoros brand farma, cu o creștere de 24% a valorii, la 13,4 miliarde de dolari.
AstraZeneca, nou intrată în clasament, a urcat cel mai mult dintre companiile farmaceutice analizate, înregistrând o creștere de 77% a valorii, la 5,6 miliarde de dolari. Pfizer se situează pe locul doi ca viteză de creștere, majorându-și valoarea cu 58%, la 6,3 miliarde de dolari.
Valoarea brandurilor din turism rămâne sub cea dinaintea pandemiei, iar numărul de companii din această industrie incluse în Top a scăzut de la 15 la 9. Totuși, față de anul trecut, se observă o revenire.
Cea mai bună evoluție este consemnată de hoteluri. Cele două branduri, Hilton și Hyatt, au urcat cu 58%, respectiv 26%. Ambele au depășit nivelul anterior pandemiei.Operatorii aerieni au recuperat din declinul de anul trecut, dar rămân sub nivelul pre-pandemie. Această situație este valabilă și pentru platfirma Booking.com (cu i valoare de brand de 8,7 miliarde de dolari).
Retailul continuă să prospere
Sectorul de retail a rămas al doilea ca valoare totală a brandurilor, ca și anul trecut. Totodată, valoarea brandurilor de retail a depășit în premieră pragul de 1.000 de miliarde de dolari.
Anterior pandemiei, retailul era pe locul al treilea ca importanță, după trehnologie și banking, însă a reușit să depășească sectorul bancar, pe fondul unei ascensiuni impresionante în e-commerce.
Pe lângă valoarea brandului, Brand Finance calculează puterea relativă a brandului, pe baza unui scor care ține cont de mai multe criterii. Anul trecut, aplicația chineză WeChat a depășit Ferrari, obținând cel mai bun scor. Anul acest, cu un scor de 93,3 puncte, aplicația rămâne pe prima poziția la această categorie. Pe următoarele poziții se află Coca-Cola și Google.
Satya Nadella, cel mai bun lider al unui brand global
De anul acesta, clasamentul include și un Top cu 250 de directori generali ai unor companii globale, comparați prin intermediul Brand Finance Guardianship Index.
Satya Nadella ocupă prima poziție, fiind numit de Brand Finance "top brand guardian" (cel mai bun ocrotitor de brand-eng.) pentru 2022. Pe locul al doilea se află Tim Cook, CEO Apple.
În fiecare an, compania de consultanță și evaluare de brand Brand Finance, cea mai mare firmă globală independentă de evaluare și strategie de brand, evaluează cele mai valoroase branduri globale. Valoarea unui brand este beneficiul economic net pe care l-ar obține un proprietar prin licențierea brandului pe piața liberă. Brand Finance analizează circa 5.000 de companii pentru realizarea clasamentului.