Lanțul de restaurante Avocadoo, lansat în 2018 și axat pe segmentul de mâncare sănătoasă, mai numără în prezent doar două unități – una stradală și una în Băneasa Mall - după decizia fondatorilor de a intra într-un proces de restructurare a operațiunilor și de a închide locația din AFI Mall București.
„Aveam această locație din AFI care a fost breakeven o lungă perioadă însă, odată cu acest val de inflație, care a afectat atât de mult zona de HoReCa, lucrurile s-au schimbat și cumva am luat decizia de a închide tocmai pentru a nu avea probleme ulterior.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
A fost perioada asta complet bizară pentru HoReCa și am preferat să ne restrângem într-un moment în care lucrurile nu arătau foarte bine. Acum am început să vedem niște prime semne de remediere și să ne reorganizăm pentru 2025, când ne dorim să reluăm expansiunea.
Chiria spațiului respectiv era una foarte mare si nu simt că raportul value for money era unul sănătos pentru businessul nostru. Locația alocată, din punct de vedere amplasament în mall și vizibilitate nu era ceea ce ne doream și, din acest motiv, nu excludem nici ideea de a redeschide chiar și în AFI, însă într-un spațiu care să corespundă mai bine nevoilor noastre.
Trecem printr-un moment de restructurare cu totul, în care analizăm fiecare decizie și felul în care funcționăm, pentru a putea optimiza acolo unde este nevoiel”, spune, pentru Profit.ro, Sabrina Marinescu, co-fondator Avocadoo.
Închiderea restaurantului vine și ca urmare a procentului scăzut de oameni care s-au reîntors la birouri, AFI fiind și unul dintre mall-urile în jurul cărora se concentrează mai multe clădiri office.
CITEȘTE ȘI Premieră - Cargus lansează un nou serviciu, orientat spre extern„Am deschis în plină pandemie cea de-a treia locație (n.red. cea din AFI). Și, în perioada aceea, erau promisiuni că oamenii se vor reîntoarce la birou și că viața își va relua cursul normal. Însă, realitatea și normalitatea de astăzi este una total diferită fața de ceea ce știam acum câțiva ani. Astazi, programul de lucru este diferit, conceptul de work-from-home care era considerat o extravaganță în trecut este acum un modus operandi pentru marea majoritate a business-urilor, astfel, birourile din zonă sunt la un grad de ocupare de un 60%, iar acest lucru a impactat în mod cert business-urile care depind de un volum”, spune aceasta.
Pentru 2024, Sabrina Marinescu estimează o cifră de afaceri în scădere față de anul anterior, când businessul Avocadoo înregistrase un rulaj de aproximativ 2,8 milioane de euro. Revenirea ar urma în 2025.
CITEȘTE ȘI Burger King, acum cu un nou francizat, continuă extinderea în România într-un nou oraș„Primul motiv ar fi faptul că, într-adevăr, pentru prima oară în istoricul business-ului am înregistrat o mică scădere în vânzări. Inflația și-a spus cuvântul, cel puțin în HoReCa s-a simțit foarte, foarte tare din două puncte de vedere și anume, food costul nostru a crescut cu aproximativ 10% în această perioadă și, de asemenea, aceste scumpiri generalizate au facut ca publicul să fie mult mai atent la felul în care își gestionează finanțele și să cheltuiască mai puțin, ducând și la o scădere în vânzări în prima jumătate a anului.
Și al 2-lea motiv este faptul că doar ce am închis locația din AFI. Dar din 2025 sunt convinsă că cifra de afaceri o să fie pe revenire, înapoi ca în 2023, dacă nu mai sus. Este primul an în care am simțit o mică scădere. Noi am fost constant în creștere de când am deschis și acest lucru este de asemenea în ton cu ceea ce se întâmplă în zona de alimentație sănătoasă, segment care este într-o constantă creștere pretudindeni în lume. Nu am nicio emoție pentru business sau industrie, știu că este doar fluctuație a pieței într-o perioadă de inflație la nivel global”, afirmă co-fondatoarea Avocadoo.
De asemenea, și planurile de extindere ale Avocadoo au fost oprite în 2024, compania trecând printr-un proces de restructurare internă și o regândire a proceselor.
„Am pornit anul cu discuții de extindere, cu căutarea de parteneri și de fonduri, de investitori. Anul a demarat însă cu încercări și momente dificile,care ne-au convins că nu este o perioadă propice pentru creștere, ci mai degrabă pentru optimizare. Aceste încercări ne-au pus în lumină niște lucruri pe care trebuia să le avem în vedere mai devreme sau mai târziu, oricum aveam nevoie de o restructurare pentru a putea crește sănătos.
CITEȘTE ȘI FOTO Avon își continuă expansiunea omnichannel în RomâniaȘtiam pașii care ar trebui luați pentru a putea crește și pentru a ne putea extinde și în alte orașe și, de ce nu, țări, însă am evitat poate să îi luăm, fiind într-un loc foarte comfortabil, cu un business care mergea excelent și crestea de la zi la zi. Dar, viața este plină de surprize și această perioada ne-a forțat să ne uităm mai atent la lucrurile care nu merg și să luăm pași concreți pentru a remedia aceste probleme.
Așadar, în momentul de față ne gândim la restrangerea meniului, ne uităm atent la toate procesele și la felul în care operăm zilnic, pentru a putea optimiza tot work-flowul. Nu excludem ideea de a lucra cu o bucătărie centralizată pentru a simplifica operațiunile și pentru a putea menține calitatea pe măsură ce creștem”, explică Sabrina Marinescu, adăugând că a fost stopat orice fel de planuri de extindere pentru anul acesta.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Când lansează Ford cele trei mașini electrice produse la Craiova. Cât a cheltuit compania turcă în România până acumIntenția este de a obține un business mai ușor replicabil, iar ulterior va fi reluată extinderea.
„Anul ăsta am pus cumva pe pauză creșterea și ne-am uitat mai cu atenție la tot ce înseamnă food cost-uri, cum putem să modificăm rețete, cum putem să modificăm flow-uri, cum putem să găsim soluții cu mai puțin staff.
CITEȘTE ȘI FOTO ANUNȚ din Timișoara - După doi ani de discuții discrete cu mai multe companii, primul parteneriat cu OMV Petrom pentru un proiect strategic: Un vis al generațiilor de timișoreni mai aproape de realitateDin septembrie însă am început să simțim prime semne de relaxare în piață, de la creșteri în vânzări, la trafic crescut în mall-uri, dar și oraș. Cred că inflația a fost un moment de reality check pentru toată lumea, pentru business-uri, dar și pentru clienți, moment care ne-a forțat să ne uităm la finanțe mai ales, să modificăm cursul acolo unde este nevoie, să ne reorganizăm și recalibrăm pentru ca apoi să ne revenim încet la viața normală.
Vorbim despre un trend general în comportamentul de consum al oamenilor, dar care pare să își revină încet-încet. Inflația la noi încă e foarte prezentă față de restul Europei, unde lucrurile s-au domolit”, precizează antreprenoarea.
Ea adaugă că, de la mijlocului anului 2025, Avocadoo își va relua extinderea, vizând marile orașe, atragerea unui investitori, dar și francizarea brandului.
CITEȘTE ȘI FOTO Vicepreședinte ANCOM, prezentat "celui mai inteligent și bogat om al planetei": Obiectivul meu a fost unul clar - România„Astăzi, România mai poate să susțină cred că undeva între 12 și 15 locații Avocadoo. Oamenii sunt mult mai deschiși față de mâncarea sănătoasă, avem un interes crescut pentru toată zona aceasta în general. Toată lumea este mult mai atentă la felul în care mănâncă, la ce mănâncă, pentru că toate sunt strict legate de sănătate.
Orașe de interes pentru noi momentan sunt Cluj, Iași, Brașov, Timișoara, Constanța, poate Sibiu. Ne uităm atât la spații din centre comerciale, cât și spații stradale și de asemenea un lucru la care ne uităm din ce în ce mai mult este ideea de francizare. Bucureștiul mai suportă sigur încă 2 locații Avocadoo.
CITEȘTE ȘI Hidroelectrica - Anunț major către cliențiPentru noi e foarte important să avem niște restaurante de tip headquarters, niste locații reprezentative unde se poate experimenta mai bine tot conceptul nostru. Pe măsură ce ne extindem vrem să avem în fiecare oraș câte o locație headquarter, stradală, iar apoi cele de mall-uri care o să fie ca niște mici sateliți de unde poți cumpăra rapid aceeași mâncare”, afirmă Sabrina Marinescu.
Avocadoo are planuri de a intra și pe segmentul de mâncare pentru copii, dar și pentru animale.
„O linie pe care am explorat-o este Avokidoo, un sub-brand de mâncare sănătoasă pentru copii. Aveam o grămadă de mămici care ne tot rugau să cumpere doar anumite ingrediente de la noi și ajungeam să facem niște boluri customizate. Și atunci, am făcut și brand-ul ăsta de copii Avokidoo. Am făcut un test pilot la locația de la 1 Mai și a fost foarte de succes și asta e una din liniile pe care plănuiesc să le cresc. Cred tare în nutriția pentru copii și o văd crescând.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Umbrărescu avansează puternic la Autostrada Buzău - FocșaniO altă zonă în care am mai explorat lucruri a fost cea pentru animale, locația AVO2 fiind una din puținele locații pet friendly din București, unde am introdus în meniul nostru și mâncare pregătită de noi pentru cățeii care ne vizitează alături de stăpânii lor”, explică ea.
Despre intrarea în marile rețele de supermarketuri, Sabrina Marinescu afirmă că este un plan de viitor, ce va urma după extinderea locațiilor fizice.
CITEȘTE ȘI Profitul companiilor din subordinea Guvernului a căzut în S1. Cheltuielile cu salariile au urcat„E o opțiune. Ar fi un pas următor. Provocarea va fi în mod cert să păstrăm nivelul de prospețime și gustul produselor, în aceste noi condiții de vanzare. Este un teritoriu complet nou pentru noi și cred că acest lucru va trebui să fie facut sub un alt sub-brand cel mai probabil, cu produse concepute special pentru a își păstra proprietățile și gustul, chiar și atunci când sunt consumate după 2, 3 zile de când au fost preparate.
Acest pas următor nu este unul foarte apropiat. Momentan ne dorim să continuăm cresterea brand-ului în formatul deja existent, pentru a ne putea consolida numele și identitatea, înainte de a intra pe rafturile supermarket-urilor”, mai spune aceasta.
Sabrina Marinescu ia în calcul și o posibilă extindere a restaurantelor Avocadoo în afara granițelor țării.
CITEȘTE ȘI FOTO Avon își continuă expansiunea omnichannel în România„Sunt convinsă că ar merge foarte bine din două motive. În primul rând, clienții sunt mult mai obișnuiți cu genul nostru de produse. În România a fost ceva nou și a trebuit să explicăm ce sunt produsele și să obișnuim clienții cu produsele pe care le vindeam. Unii clienti au fost inițial reticenți la ideea de a consuma pește crud spre exemplu. Alimentația sănătoasă este un subiect relativ recent pentru români, pe când în țările din Vest aceasta este o normalitate, așadar cererea este una crescută.
În al doilea rand, ne lovim și de o barieră a prețului. În nișa de fast-food în România astăzi suntem percepuți ca fiind în zona premium, pe când în alte țări prețurile pe care noi le practicăm sunt absolut firești pentru produse de healthy fast food. În același timp, costul de achiziție de materie primă în România este încă foarte înalt. Ne este foarte greu să avem parte de continuitate și calitate lucrând cu producători locali și, din păcate, multe ingrediente le aducem din alte țări, iar food-costul este unul foarte ridicat
CITEȘTE ȘI VIDEO Therme va finaliza cu fonduri europene centrala electrică cu panouri fotovoltaiceMă uit cu foarte multă încredere în țări precum Austria, Germania. Văd conceptul Avocadoo foarte ușor replicabil și foarte ușor de funcționat în aceste țări. Nu știu dacă m-aș duce către zonele în care piața este ultra-saturată, cum e Barcelona, care este un leader în zona aceasta de healthy food, Parisul, Londra, dar în țările astea germanice încă e foarte mult loc pe piață și sunt deschiși și interesați”, precizează antreprenoarea.
Ea adaugă că și în cadrul restaurantelor Avocadoo prețurile au fost majorate pe fondul inflației, cu „câțiva lei per produs”.
„Dar în niciun caz proporțional cu inflația pe care am suportat-o. Am făcut calcule să rămânem la un food cost relativ civilizat. Oricum, food costul cu care am pornit la drum și food costul pe care îl am azi nu este același.
Din păcate nu le văd oprindu-se. Nu cred că o să mai crească la fel de dramatic. E demand-ul din ce în ce mai mare, mai ales pe unele produse pe care noi le folosim, cum este avocado și avocado de primă calitate.
CITEȘTE ȘI Gheorghe Dobra părăsește poziția de director general al Alro pe care o ocupa de peste 30 de aniLucrurile astea, evident, în momentul în care e bătălia mare pe piață de pentru asemenea produse de calitate, evident că o să crească și prețurile. Nu știu unde o să evolueze în următorii ani, dar tind să cred că mâncarea sănătoasă și mâncarea de calitate va fi, din păcate, poate doar din ce în ce mai rară și mai scumpă”, subliniază aceasta.
Restaurantele Avocadoo au în medie 500 de clienți pe zi, iar bonul mediu anul acesta a ajuns la 77 de lei.
„Cred că piața a ajuns sau va ajunge, cel puțin până la sfârșitul anului, la maturizare și va fi fost triată foarte bine. Au fost foarte multe business-uri care s-au închis, care nu au supraviețuit perioadei acesteia. Chiar a fost destul de tragic în România ca și vânzări. Cred că vor rămâne și vor supraviețui cei mai buni și de asemenea cei care au știut să reacționeze și să se adapteze noilor condiții”, afirmă ea.