Eliminarea facilităților fiscale pentru IT-ști va impacta semnificativ companiile de tehnologie. Alin Șerban, CEO-ul Tazz, aplicație de livrare mâncare, estimează că dacă scutirea de impozit pentru IT-iști va fi valabilă doar pentru venituri lunare brute sub 10.000 lei impactul pentru companie va fi de ordinul a milioane de lei anual. Tazz are în total 270 de angajați.
„Noi suntem o companie de tehnologie. Ne-a lovit. Și atunci, dacă noi ajungem la concluzia că acești oameni, în loc să li se diminueze veniturile, vrem să compensăm acești bani din buzunarul nostru, va fi un impact. Iar impactul e de ordinul milioanelor de lei anual. Dacă noi nu compensăm aceste sume, ce se întâmplă cu oamenii? Dacă le compensăm, ce se întâmplă cu noi? Și analizăm asta foarte atent și foarte posibil să fie acest impact. Dacă noi nu dăm bani la oameni, o să fie nemulțumiți. Pe lângă asta, o să aibă și o scădere în consum. Dacă îi dăm, de unde îi dăm?”, spune Alin Șerban.
Despre campania Antifraudă pornită recent împreună cu Inspecția Muncii, care vizează prioritar munca nefiscalizată prin intermediul platformelor de transport alternativ, cum sunt Uber și Bolt, dar și activitățile de curierat la cerere cu produse alimentare în special, prin intermediul aplicațiilor mobile, cum sunt Tazz și Glovo, dar și din alte domenii, cum ar fi cel al firmelor de pază, Alin Șerban spune „Doamne, ajută. Noi ne bucurăm că se fac lucrurile astea”.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„E firesc să se facă. Nu știm ce controlează sau ce vor să urmărească, dar suntem deschiși să le dăm toate datele de la noi. Noi lucrăm pe parteneri, unde facem audit în mod constant. Am vorbit cu toate agențiile și le-am rugat să arate toate documentele necesare. Noi punem toate datele la dispoziție în limita legii, nu pe abuzuri. Noi ce vedem este că curierii noștri sunt în continuare la muncă, livrăm în continuare”, mai spune acesta.
Compania HCL Online Advertising, care administrează platforma de food delivery Tazz by eMAG (fosta EuCeMananc), a înregistrat în 2022 o cifră de afaceri de 177 de milioane de lei, iar pentru anul acesta estimează că va ajunge la un rulaj de 300 de milioane de lei. Compania are pierderi de 110 milioane de lei.
„La anul ajungem pe profit zero, iar primul an de profit va fi în 2025. Asta înseamnă că toate investițiile pe care vrem să le facem în continuare în companie le vom genera noi intern. Investițiile majore care se întâmplă în Tazz sunt în primul rând în tech, după care în sales, marketing, parteneri”, precizează Alin Șerban, adăugând că doar bugetul de investiții în tehnologie depășește 10 milioane de euro anual.
Tazz vizează și extinderea în afara granițelor țării, discuțiile pentru acest demers urmând a fi începute în cursul anului viitor. Compania vrea să se extindă și Bulgaria și Ungaria, unde este prezent și eMAG.
Pe plan local, Tazz este prezent în 33 de orașe și vrea să se extindă anul următor în alte 10-15 orașe.
Dintre cei 10.000 de curieri pe care îi are Tazz pe stradă lunar, 27% dintre aceștia sunt străini, din țări precum Sri Lanka, Nepal, India, restul fiind români. Compania vrea să crească procentul de muncitori străini până la maximum 30%, mizând în continuare pe muncitorii români.
„Nu e un impact în costuri pe care să-l fi resimțit la muncitorii străini față de cei români. Cel mai bun lucru la faptul că au venit acești muncitori străini este dat de disponibilitatea lor și de faptul că îi avem.
Nu e neapărat o chestiune de cost. Noi ne-am fi dorit să lucrăm doar cu livratori români dacă erau suficienți livratori români care să ducă comenzile existente. Faptul că am apelat la acești străini a fost datorită lipsei de curieri, nu neapărat de costuri.
Astăzi suntem la 27% curieri străini și vrem să creștem până la 30%. Diferența de 70% putem să găsim în continuare din România. Oricât de multe training-uri facem există bariera de limbă care poate duce la anumite probleme. Așa că vrem să păstrăm balansul ăsta”, mai spune Alin Șerban.
CITEȘTE ȘI Gigantul Red Hat, preluat de IBM în cea mai mare achiziție din istoria sa, intră în RomâniaTazz are 10.000 de parteneri pe platformă, cei mai mulți fiind din HoReCa, iar restul retaileri.
Valoarea tranzacțiilor estimate a fi înregistrate de platformă în 2023 este de 300 de milioane de euro, cu o creștere de 15-20% în 2024.
Până la finalul anului, Tazz vrea să ajungă și la 3,4 milioane de clienți.
HCL Online Advertising este controlată de Dante International, care a intrat în acționariatul companiei în 2019, când a a preluat 54% din acțiuni, ajungând acum să o dețină aproape integral. Compania are două sedii, în București și Timișoara.