Afacerile grupului Renault, din care face parte și Dacia, au crescut cu peste 11 procente în 2022, iar marja operațională a grupului s-a dublat, însă rezultatul net al companiei a fost puternic afectat de dispariția activelor din Rusia.
Veniturile Renault au crescut în 2022 cu 11,4%, la 46,4 milirde euro, iar afacerile companiei au generat un profit operațional de 2,6 miliarde euro, mai mult decât dublu față de cel înregistrat în 2021, marja fiind de 5,6%, față de 2,8% în anul anterior. La aceste rezultate a contribuit semnificativ marca Dacia, care a înregistrat o creștere a vânzărilor în anul care s-a încheiat, cu un model important, Jogger, despre care Renault spune că a contribuit la efectul mixului de produse în cifra de afaceri a companiei, alături de Renault Megane E-Tech și Renault Arkana.
Una din marile probleme ale anului 2022 a fost Rusia, o țară în care Renault avea afaceri care au fost evaluate la 2,3 miliarde euro și care au devenit pierdere în bilanț. Fără aceste influențe majore, rezultatele Renault Group arată o evoluție semnificativă a situației companiei, care atinge unele dintre obiectivele planului Renaulution mai devreme decât erau planificate.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Anul 2022 și-a depășit promisiunile: cu rezultate peste obiectivele inițiale și peste așteptările pieței, încheiem etapa « Renașterii» cu trei ani în avans.
Această performanță reflectă energia și angajamentul echipelor Renault Group în condițiile în care a trebuit să facem față dificultăților provocate de cedarea activității din Rusia, de criza de semi-conductori și de inflația costurilor. Situația Grupului a fost îmbunătățită în profunzime și nu vom reveni înapoi. Perspectivele financiare pentru anul 2023 și revenirea la acordarea de dividende demonstrează acest lucru. În plus, ne atingem obiectivul reducerii cu 25 % a amprentei noastre de carbon pe plan mondial față de nivelul înregistrat în anul 2010.
Țin să le mulțumesc echipelor din cadrul companiei pentru obținerea acestor rezultate bune. Avem încredere în viitorul Grupului. Participarea excepțională a salariaților la planul de acționariat demonstrează această încredere și sunt deosebit de mândru de acest lucru.
CITEȘTE ȘI Șeful vânzărilor Dacia a dezvăluit în premieră câți bani încasează în medie pe o mașină. Profitul mărcii e comparabil cu cel al Porsche sau Ferrari. "Bulgăre de aur."A doua fază a planului, « Renovarea», concentrată asupra produselor și angajată deja de mai mult timp, va permite Grupului să dispună de cea mai bună gamă a sa de vehicule din ultimii 30 de ani. Renault Megane E-TECH Electric, Renault Austral și Dacia Jogger sunt primele reprezentante de succes ale acestui val de noi modele.
Avansul pe care l-am înregistrat în executarea primelor jaloane strategice și financiare ale planului Renaulution ne permit deja să deschidem capitolul cel mai incitant al planului nostru: « Revoluția».
În plus, așa cum am anunțat în data de 6 februarie împreună cu partenerii noștri Nissan și Mitsubishi, noile baze ale Alianței noastre vor permite încă din acest an lansarea unor proiecte operaționale creatoare de valoare pentru toate părțile implicate. Go 2023!”, a transmis Luca de Meo, CEO al Renault Group, la anunțarea rezultatelor financiare ale grupului pentru 2022.
Datele publicate de Renault arată că marja operațională a fost mult mai mare în trimestrul patru, 6,4%, cu 2,9 puncte procentuale peste semestrul doi din 2021. Pe activitățile perimetrului Automobile, profitul operațional a fost de 1,4 miliarde euro, cu o marjă de 3,3%, care a fost chiar mai mare în semestrul al doilea (4,2%). De asemenea, compania spune că marja pe vehicul a atins un nivel record.
În aceste condiții, profitul net al companiei, fără afacerile din Rusia, a atins valoarea de 1,6 miliarde euro, cu 1,1 miliarde peste nivelul din 2021. Impactul pierderilor din Rusia conduce însă rezultatul net la o valoare negativă de 700 milioane de euro.
CITEȘTE ȘI Industria auto din România începe anul cu o nouă creștere. Este de așteptat o nouă producție recordValoarea lichidităților din perimetrul Automobile a ajuns de asemenea la un nivel record, 2,1 miliarde euro, inclusiv 800 de milioane de euro dividende Mobilize Financial Services, cu peste 1,2 miliarde euro peste nivelul din 2021.
Maia multe modele ale grupului, în special cele din familia E-Tech, dar și modelul Megane electric, au înregistrat performanțe ale vânzărilor. De asemenea, Dacia Sandero este cel mai vândut model al grupului, fiind cel mai vândut automobil din Europa, pe segmentul de retail. Dacia Spring este, la rândul lui, cel mai vândut automobil electric din Europa, pe segmentul de retail.
În ceea ce privește impactul activităților din Rusia, Renault reamintește că în mai 2022 a aprobat cedarea a 100% din acțiunile Renault Grup în filiala din Rusia către primăria Moscova și cedarea celor 67,69% din acțiuni către NAMI Rusia. Renault și-a păstrat o opțiune de răscumpărare în următorii 6 ani.
În consecință, activitățile din Rusia nu au mai fost consolidate în conturile anuale pe 2022 ale Renault Group și au fost tratate ca activități abandonate. Agregatele financiare ale activităților continuate în 2022 nu mai includ activitățile industriale din Rusia iar situația anului 2021 a fost retratată în coerență cu acest nou perimetru de activitate. La final, rezultatul activităților abandonate reprezintă o pierdere de 2,3 miliarde de euro în 2022, corespunzând în principal deprecierii imobilizărilor corporale, necorporale și de goodwill ale AVTOVAZ și ale Renault Rusia precum și ale activelor specifice deținute de alte entități ale Grupului, și rezultatului cesiunii asupra entităților rusești cedate.
Cifra de afaceri a perimetrului Automobile fost de 43.121 milioane de euro, în creștere cu 11,4 % față de 2021, din care contribuția companiilor asociate se ridică la 423 milioane de euro, în scădere față de 2021, când se înregistrau venituri de 515 milioane de euro în 2021. Cea mai importantă contribuție este cea a Nissan, de 526 milioane de euro, care compensează contribuția negativă a celorlalte companii asociate (-103 milioane de euro) între care Renault Nissan Bank din Rusia.
La 31 decembrie 2022, stocurile totale de vehicule noi (inclusiv rețeaua de dealeri independenți) au crescut față de anul anterior la 480.000 de vehicule (336.000 la sfârșitul lunii decembrie 2021), în special din cauza tensiunilor logistice de la finalul anului și a nivelului record de comenzi.
În 2022, Renault Group a efectuat o rambursare anticipată de 1 miliard de euro și a returnat 1 miliard de euro pentru rambursarea anuală obligatorie a împrumutului unui pool bancar care beneficiază de garanția statului francez (PGE). După cum a fost anunțat, întregul împrumut va fi rambursat cel târziu până la sfârșitul anului 2023.
CITEȘTE ȘI Autoturismele diesel din România, la un nou minim istoric. Electricele și hibridele ocupă aproape un sfert din piațăDe asemenea, tot anul trecut Renault SA a emis 2 obligațiuni Samurai, una de 560 milioane euro (80,7 miliarde yeni), la 24 iunie 2022, scadență la 3 ani cu un cupon de 3,50% și una de 1,4 miliarde euro (210 miliarde yeni), la 22 decembrie 2022, scadență în decembrie 2026, cu un cupon de 2,80%.
Rezerva de lichidități la sfârșitul anului 2022 s-a situat la un nivel ridicat, de 17,7 miliarde de euro, în creștere cu 1 miliard de euro față de 31 decembrie 2021.
Dividendele propuse pentru exercițiul financiar 2022 sunt de 0,25 euro pe acțiune. Acestea ar urma să fie plătite integral în numerar și vor fi supuse aprobării în cadrul Adunării Generale Anuale din 11 mai 2023.
Pentru 2023, țintele companiei sunt o marjă operațională superioară sau egală cu 6% și un free cash flow operațional al perimetrului Automobile superior sau egal cu 2 miliarde euro.