Departamentul de Justiție trebuie să decidă până pe 7 iulie dacă va începe sau nu urmărirea penală, potrivit a două persoane familiarizate cu problema care au discutat cu jurnaliștii Reuters sub protecția anonimatului.
Oficialii au stabilit că Boeing a încălcat un acord din 2021 care a protejat compania de acuzații penale pentru conspirație și fraudă, în legătură cu două accidente aviatice din 2018 și 2019, în care a fost implicată aeronava 737 MAX. În cele două accidente, unul în Indonezia și altul în Etiopia, au murit în total de 346 de persoane. Conform înțelegerii, Departamentul de Justiție a fost de acord să nu dea în judecată Boeing, atât timp cât compania își revizuiește practicile de conformitate și va prezenta rapoarte regulate, arată BiziDay.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Dar, între timp, aeronavele Boeing au fost implicate în mai multe incidente. În ianuarie anul acesta, ușa cabinei unui avion Alaska Airlines s-a deschis în timpul zborului. În iunie, un raport a produs îngrijorări că Boeing folosește piese defecte la construcția avioanelor sale, după ce mai mulți angajați ai producătorului au relatat că, după ce au constatat nereguli, compania s-a întors împotriva lor.
Directorul general al companiei, David Calhoun, a fost audiat într-o comisie a Senatului, săptămâna trecută, afirmând că Boeing este “departe de a fi perfectă”, dar că s-a asigurat că “fiecare angajat este liber să vorbească despre probleme”.
Atât Departamentul de Justiție, cât și Boeing au refuzat să comenteze informațiile. Anterior, producătorul de aeronave a transmis că a respectat termenii acordului din 2021.
Cele două părți sunt în discuții cu privire la o potențială rezoluție a anchetei Departamentului de Justiție și nu există nicio garanție că oficialii vor merge mai departe cu acuzațiile, au explicat cele două surse pentru Reuters.
Familiile victimelor prăbușirii avionului Boeing 737 MAX au cerut Departamentului de Justiție al SUA să amendeze producătorul cu aproximativ 24,8 miliarde de dolari și să îi aducă pe cei responsabili în fața justiției, potrivit AFP.
Cu o zi înainte, șeful Boeing, Dave Calhoun, recunoscuse „gravitatea” situației privind calitatea producției, asigurând, în cadrul unei anchete a Senatului american, că s-au făcut deja progrese.
CITEȘTE ȘI Cât va costa primul Ferrari electricÎn spatele său, în public, s-au așezat rude ale victimelor prăbușirii avioanelor Boeing 737 MAX 8 ale companiei indoneziene Lion Air în 2018 și Ethiopan Airlines în 2019 (346 de morți în total), care țineau în mâini fotografii ale celor dispăruți.
„Deoarece crima comisă de Boeing este cea mai mortală infracțiune corporatistă din istoria Statelor Unite, o amendă maximă de peste 24 de miliarde de dolari este justificată din punct de vedere legal și în mod clar adecvată”, a scris Paul Cassell, reprezentantul familiilor victimelor, într-o scrisoare adresată Departamentului american al Justiției și consultată de AFP.
Scrisoarea de 32 de pagini detaliază calculele folosite pentru a ajunge la această sumă, precizând că „între 14 și 22 de miliarde de dolari din amendă ar putea fi suspendată cu condiția ca Boeing să aloce aceste fonduri unui auditor independent și pentru îmbunătățiri legate de programele de conformitate și siguranță”.
De mai multe luni, Boeing s-a lovit de mai multe probleme de producție și de calitate la avioanele sale comerciale 737 MAX, 787 Dreamliner și 777.
Mai multe audituri și investigații au identificat numeroase probleme de „neconformitate” și deficiențe, în special în ceea ce privește controlul calității.
La sfârșitul lunii mai, producătorul de aeronave a prezentat un „plan de acțiune cuprinzător”, cerut de autoritatea de reglementare în domeniul aviației (FAA), pentru a remedia aceste probleme. Miza este mare, deoarece grupul este amenințat cu urmărirea penală în fața unui tribunal federal din Texas.
CITEȘTE ȘI Majorarea accizei la carburanți se va vedea imediat la pompăPotrivit Departamentului american al Justiției, Boeing „nu și-a respectat obligațiile” în cadrul unui acord de amânare a urmăririi penale (DPA) legat de aceste accidente, încheiat la 7 ianuarie 2021 și supus unei supravegheri de trei ani.
Constructorul de aeronave susține că a respectat acordul. Ministerul trebuie să decidă până la 7 iulie dacă va continua sau nu.
„Familiile continuă să creadă că ceea ce trebuie făcut acum este să inițieze rapid o procedură penală împotriva Boeing”, a declarat Paul Cassell în scrisoarea sa de miercuri, cerând un proces în termen de 70 de zile de la termenul limită de 7 iulie.