ING Bank finanțează de mai bine de un deceniu afacerile sustenabile locale, iar în ultimii doi ani și-a majorat semnificativ numărul creditelor verzi acordate, spune, la emisiunea Educație cu Profit de la PROFIT NEWS TV, Marius Gavrea, Manager Tranzacții Specializate Business Banking ING Bank România.
„Când vorbim despre un credit sustenabil ne referim la bunul, activitatea, proiectul căruia i se adresează creditul respectiv. Deci, trebuie ca activitatea, echipamentul, proiectul să aibă un impact pozitiv în mediu, în societate. Aici sunt deja criterii foarte clare. Nu avem o foarte mare larghețe în a ne mișca pentru că avem taxonomia europeană, care este o listă de activități pe care grupul de specialiști din Comisia Europeană a definit-o ca având impact pozitiv în mediu. Și atunci, pentru ca un credit să fie sustenabil, prima dată trebuie să verificăm aceste aspecte legate de taxonomia europeană, de mediu”, spune acesta.
El adaugă că tranziția către sustenabilitate poate genera profituri mai mari pentru companii, dar și costuri mai reduse. „E deja cunoscut faptul că dacă investești în energie regenerabilă deja ai costuri mai scăzute cu energia și o independență energetică, alături de faptul că tu ca antreprenor te pregătești deja să răspunzi cerințelor legislative care vin peste tine. E clar că îți asiguri un drum mai ușor și afacerea devine mai profitabilă. Am văzut un studiu recent de la BNR care releva că încă nu există o masă critică de astfel de credite care să ne permită să știm că aceste împrumuturi au rată de performanță mai bună sau mai puțin bună. Sigur că ne așteptăm să fie o performanță mai bună pentru că sunt aceste avantaje, sunt și riscurile legislative”, precizează Marius Gavrea.
Antreprenorii, continuă el, sunt din ce în ce mai deschiși în această direcție, în special noile generații.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„La ING am organizat o serie de intâlniri pentru a vorbi cu antreprenorii, pentru a le oferi informații în direcția aceasta. Sunt mulți antreprenori care au pur și simplu această idee de sustenabilitate.
Important este nu doar cum am ajuns la profit, ci când mă uit la ultima linie să mă uit și cum am obținut acest profit. Am epuizat tot ce am putut din resursele pe care le-am folosit sau am lăsat și pe viitor generațiilor următoare ceva? Și atunci, sunt antreprenori care deja au început să aibă în viziunea lor, în strategia lor din proprie inițiativă ideea de sustenabilitate. Dar aș zice că factorul determinat în tranziția către practici sustenabile va veni sau vine din presiunea lanțului de furnizare”, mai spune acesta.
Totul pleacă însă de la guverne, adaugă acesta, continuând cu multinaționale.
„Ca aceste multinaționale să poată să se definească ca fiind sustenabile trebuie ca și furnizorii și clienții lor să fie companii sustenabile. Și atunci, foarte mult din tranziția spre practici sustenabile va veni din această presiune a lanțului de furnizare. Adică, dacă vrei să fii furnizor sau client al unei companii multinaționale va trebui să-ți introduci în modelul tău de afacere aceste practici sustenabile”, explică Marius Gavrea.
Având în vedere că tranziția către sustenabilitate reprezintă o investiție semnificativă, reprezentantul ING le recomandă antreprenorilor să meargă și către fondurile europene. „Aproape toate au o componentă verde. E o ușurință în a-ți finanța afacerea. Dacă ai această oportunitate, folosește-o. Atrage banii europeni care sunt dedicați acestor activități și folosește-o acum pentru că e posibil ca mai târziu acești bani să nu mai fie sau să se scumpească”, subliniază el. Încercăm să schimbăm o realitate.
Educația mediului de business în ceea ce privește beneficiile tranziției către sustenabilitate reprezintă o componentă importantă în strategia actuală a ING. Ca să putem face acest lucru am creat acest ghid pentru colegii din ING care interacționează cu clienții. Prin acest ghid noi oferim exemple,proiecte similare făcute de alții astfel încât să identificăm tranzacțiile sustenabile, să putem să acordăm aceste credite sustenabile.
„Suntem în etapa în care pentru a încuraja antreprenorii să facă acest pas dorim să lansăm un produs care să susțină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor. Practic, noi încurajăm antreprenorii să-și facă un rating de sustenabilitate indiferent de creditul pe care îl vor accesa. Dacă, spre exemplu, tu ai accesat ca antreprenor un credit pe 5 ani de zile, iar în anul 2 îți faci din nou ratingul și acesta s-a îmbunătățit ai posibilitatea să-ti iei un discount la dobândă. Totul este predictibil. Încurajez și pe cei care poate un rating slab la început. Ideea este să avem progres. E un întreg pachet de beneficii care vine în urma acestui rating de sustenabilitate îmbunătățit de la an la an”, mai spune acesta. ING Bank România folosește deja metodologia Terra pentru a măsura progresul.
„Dorim să aducem portofoliul spre emisii 0 până în 2050 sau chiar mai repede cu o măsurare și în 2030. În fiecare vrem să vedem dacă putem aduce noi domenii. S-a început cu 7 domenii cele mai poluante, iar de anul acesta deja începem să avem și clienții din categoria de business banking, cei sub 100 de milioane”, afirmă el.