Lecții pentru primii pași în afaceri, într-un nou episod al show-ului „De Toți Banii” din programul de educație FIT al Băncii Transilvania

Lecții pentru primii pași în afaceri, într-un nou episod al show-ului „De Toți Banii” din programul de educație FIT al Băncii Transilvania
Parteneri Profit.ro
Parteneri Profit.ro
scris 22 aug 2024

Persoană Fizică Autorizată sau SRL? Ce alegi când decizi să faci primii pași în antreprenoriat? Ce calități are un antreprenor și ce riscuri trebuie să fie pregătit să își asume? Cât contează pasiunea pentru un domeniu în care vrei să începi o activitate economică și care e importanța planului de afaceri? Invitații celui de-al patrulea episod al Show-ului „De Toți Banii”, lansat de Banca Transilvania în cadrul inițiativei sale de educație financiară, își povestesc experiențele proprii și lecțiile învățate în primii ani de antreprenoriat.

Programul FIT – „Finanțe pe Înțelesul Tuturor” a fost lansat de BT într-un context în care numeroase studii arată România situată pe ultimul loc din Uniunea Europeană atunci când vine vorba de alfabetizarea financiară, ceea ce duce la un comportament financiar dificil la nivel colectiv.

Inițiativa încearcă să explice termeni și expresii legate de bani, pe înțelesul tuturor. Pentru a face cât mai accesibile noțiunile financiare, emisiunea ,,De toți banii” aduce la aceeași masă personaje din domenii diverse, cu perspective la fel de diverse despre bani – de la experți financiari la personaje din mediul online.

Urmărește-ne și pe Google News

„Antreprenoriat și afaceri” este tema centrală aleasă pentru un nou episod din cele 10 care aduc în prim plan subiecte din zona finantelor, după ce primul episod s-a concentrat pe economisire, cel de-al doilea pe credite, iar al treilea pe siguranța în mediul online. Roxana Voloșeniuc, redactor-șef și publisher Elle România, cofondator V:PM, și Deliric, rapper, antreprenor, CEO PORC, și-au împărtășit experiențele primilor pași făcuți în afaceri. Ambii au lansat branduri de haine, după mai multe implicări antreprenoriale, venind din zone diferite: Roxana din jurnalism de fashion și publishing, iar Deliric din domeniul muzical. Pentru amândoi, însă, domeniul ales pentru antreprenoriat a trebuit să aibă legătură cu ceea ce îi pasiona și în care au acumulat competențe.

Evenimente

24 septembrie - Eveniment News.ro – ROINVEST - Ediția a V-a. Parteneri: ACUE, ARB, CEC Bank, ROCA, TeraPlast
30 septembrie - Eveniment Profit.ro e-commerce – Provocările creșterii pe o piață cu concurență tot mai dură - Ediția a V-a. Parteneri: ARB, CEC Bank, ContentSpeed
7 octombrie - Eveniment Profit Energy.forum - Ediția a VIII-al Parteneri: ACUE, Raiffeisen Bank
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania. Parteneri: ARB, CEC Bank, Garanti BBVA, Raiffeisen Bank, Philip Morris Romania

Cu mult înainte să lanseze brandul de evening wear V:PM, Roxana Voloșeniuc, redactor-șef și publisher Elle România, spune că și-a creat primul business la 28 de ani, în 2003. Atunci a început să aibă contracte de styling sau de creare de imagine. „Businessul acesta nu putea fi, însă, scalat, așa că am început să mă uit în alte zone, dar în același domeniu, evident, pentru că trebuie să cunoști domeniul în care te implici dacă vrei să ai cât de cât performanță. Așa am venit cu ideea de a dezvolta un brand de evening wear”.

Ce a motivat-o să intre în afaceri? „Deja eram angajată, mă enerva ideea de program. Chiar dacă ești redactor-șef, avai deasupra ta pe cineva. Salariul era fix, în timp ce în antreprenoriat câștigurile pot fi mai mari, totul depinde de tine”, își amintește Roxana. Spune că  libertatea și independența sunt avantaje, dar în business sunt mereu și riscuri: „Niciun plan făcut inițial nu va mai semăna cu cel la care ajungi, și din punct de vedere al cheltuielilor, și al energiei pe care ți-ai planificat să o dedici.”

Deliric, cunoscut de public ca rapper, înainte de a-și lansa, ca antreprenor, brandul de haine PORC, a avut mai multe încercări în afaceri și multe firme înființate de-a lungul timpului. Poate la fel de multe au fost și eșecurile, de care își amintește: „am încercat să fac o revistă, să organizez diverse evenimente. Nu m-am putut obișnui cu ideea că trebuie să fac și mâine ce fac astăzi și am reușit să stau angajat doar jumătate de an într-o agenție de publicitate, unde m-am dus ca să acumulez experiența care credeam eu că-mi lipsește. În rest, am lucrat ca freelancer, ceea ce m-a pregătit pentru ideea de a fi antreprenor, deoarece trebuie să îți asumi riscuri”.

Între riscuri și avantaje trebuie să știi să navighezi, ca antreprenor, spune Deliric. Crede că pe cei mai mulți care pornesc la drum în antreprenoriat îi doboară stresul că nu au siguranța unui job. De aceea, crede că trebuie să ai curaj cât mai de tânăr să intri în afaceri, când nu ai atâtea responsabilități care să te facă să eziți.

Roxana Voloșeniuc arată că la fel de importantă este capacitatea de a te adapta ușor, de a fi fii deschis la nou, la schimbări, la lucruri pe care nu poți să le previi.

În topul calităților unui antreprenor, Deliric pune pasiunea: „Cât timp ești pasionat de ceva, poți face orice pentru că poți dedica mult timp fără să simți că muncești, poți face asta cu plăcere chiar și în timpul liber”.

La pasiune, Roxana adaugă expertiza antreprenorului în domeniul respectiv. Apoi, spune că e important să descoperi acea nișă pe care te gândești că o poți acoperi prin cunoștințele și resursele tale. După care esențial este să îți faci un business plan foarte realist din care să reiasă că poți face profit.

SRL sau PFA la început de drum?

Deliric crede că business-plan-ul inițial pentru profit nu trebuie privit cu rigiditate: „Business plan sună foarte grandios. Cred că trebuie să îți faci un calcul: există posibilitatea de a face un profit? Combinată cu pasiunea ta și cu ideea că ai face oricum lucrul acela, de plăcere, cred că e un start bun. Pasiunea deschide domeniul, trebuie să pleci de undeva, iar banii pot veni ulterior mai ușor dacă faci ce îți place”.

În opinia sa, nimeni nu își face firmă de plăcere, însă, la un moment dat, pentru că trebuie să dai facturi, ești obligat să analizezi serios cum intri în afaceri: „Atunci am două opțiuni: SRL sau PFA. Trebuie să te orientezi să vezi în ce variantă rămâi cu mai mulți bani.
Roxana Voloșeniuc a remancat ca avantaj, în cazul PFA, faptul că „ai acces la bani în orice moment și nelimitat, în timp ce în cazul unui SRL ajungi la bani odată pe an sau trimestrial, sub formă de dividende”. Crede că o decizie din considerente exclusiv fiscale nu este suficientă: „Fiecare se uită la taxe, dar uită de alte cheltuieli. Sunt, spre exemplu, cheltuielile cu contabilul. În cazul unui PFA, nu ai nevoie de contabil, pentru că îți poți face singur o contabilitate primară.”

Deliric, care nu a avut niciodată PFA, spune că ”antreprenoriatul constă și în puterea de a colabora cu alți oameni. O idee bună este să te asociezi cu cineva, să nu faci un business de capul tău. Cel mai bine este să faci afaceri în echipă”.

Decizia de a începe un business ca SRL sau ca PFA depinde mult de domeniul și particularitățile antreprenorului. Nevoia de parteneriate, de consultanță și de sfaturile unor experți este însă general valabilă. Nici Roxana, nici Deliric, nu semnează niciodată un contract, spre exemplu, înainte de a se consulta cu un avocat, realizând că nu au mereu competența de a se descurca în hățișuri juridice.

Capital și planuri de creștere

Capitalul poate fi mai mult sau mai puțin important la începutul unei afaceri, în funcție de natira acesteia, dar devine necesar pe parcurs, când business-ul crește.

„În 2003, când am început prima mea companie, nu aveam nevoie de niciun ban, pentru că eram practic plătită pentru a presta niște servicii de consultanță. Dar apoi, când am lansat brandul de haine, cu producție, într-adevăr am avut nevoie de capital. Cu aportul acesta a venit asociatul meu”, povestește Roxana Voloșeniuc.

Deliric crede că nu e bine să îți începi cariera de antreprenor alergând după fonduri: „Mai bine iei un start mic cu banii pe care ai reușit să îi strângi până atunci. Eu, spre exemplu, la PORC, am început cu doar câteva mii de euro, nu a fot o investiție mare, bani pe care îi aveam din ce făcusem înainte, din muzică din graphic design. Și de acolo am clădit încet, încet. Gândul inițial a fost să fac niște tricouri, doar o extensie a brandului cântărețului Deliric. Și apoi m-am gândit că mai bine fac un brand de sine stătător”.

Lecții din greșeli

Ca antreprenor, Deliric crede că înveți cel mai mult făcând lucruri, fiind activ. Spune că se simte bine să admită că a învățat și din greșeli, pentru că altfel eșecul te-ar deprima și te-ar face să renunți la tot.

Își amintește de o idee de afaceri din trecut, când a vrut să facă o revistă de muzică cu alți doi prieteni și au început să facă pregătiri concrete înainte de a-și da seama dacă ideea este pur și simplu viabilă: „Trebuia să avem o formă legală de asociere și ne-am dus să facem tot, am făcut abonamente de telefon, am căutat și un apartament de închiriat pentru sediu și abia după aceea am ajuns la o firmă de distribuție unde am întrebat și am înțeles cum funcționează o revistă, ce tiraj trebuie să ai, etc Este o greșeală să te apuci de toate formele care, dacă nu au fondul puternic, sunt degeaba”.

Pentru Roxana Voloșeniuc, greșelile în afaceri au fost atunci când a crezut că lucrurile sunt mai simple decât în realitate: ”Principala greșeală a fost să subestimez producția, care este foarte complicată. Am supraestimat însă faptul că azi e minunat să fim pe online, unde te poate vedea oricine, și din Australia, și din Noua Zeelandă. Doar că, pentru a te face văzut pe online, trebuie să cheltuiești enorm de mulți bani, nu este suficient doar că ești acolo și că produsul tău e frumos.”

Sfaturi pentru antreprenorii la început de drum

Roxana Voloșeniuc: ”Toate planurile pe care ți le faci înainte de a avea un business nu au nicio legătură cu ce te vei confrunta în momentul în care ești pe teren! Trebuie să fii foarte deschis la nou, la a lua forma oricărui context! Trebuie să caști ochii la tot ceea ce se întâmplă nou în jurul tău, la tehnologie, pentru că toate aceste lucruri converg și de ele te vei lovi tot timpul sau îți vor fi utile în business! Să fii foarte pasionat, să te gândești că viața de antreprenor e minunată, nu ai un orar fix, nu te bate nimeni la cap, dar ajungi să muncești de fapt mai mult decât atunci când ești angajat și să muncești chiar și sâmbăta, și duminica. Sunt și plusuri, și minusuri.”

Deliric: ”Nu te grăbi, dar fii îndrăzneț să faci anumite lucruri! Nu trebuie să faci mâine milionul de euro, ia-o ușor, dă-ți timp să înveți și să experimentezi un pic!”

CONCLUZII DE TOȚI BANII

! Un antreprenor de succes trebuie să știe, în primul rând, să descopere o oportunitate din piață pentru care are resurse și pregătirea necesară să ofere o soluție mai bună decât ceea ce există în prezent
! Un alt atribut esențial al unui antreprenor de succes este să știe să calculeze și să anticipeze dacă poate obține sau nu profit din ceea ce dorește să producă pentru piață
! Este de asemenea important ca antreprenorul să înțeleagă, să evalueze și să-și asume posibilele riscuri asociate afacerii pe care o dezvoltă
! Persoana Fizică Autorizată (PFA) este cea mai simplă formă juridică sub care îți poți desfășura activitatea economică în mod independent
! Este indicat să optezi pentru înființarea unui PFA atunci când:
-prestezi servicii nișate pe un anumit domeniu care nu necesită angajare (freelancer (IT, marketing, social media, etc.)
-ești la început de drum și vrei să testezi afacerea pe care să o pornești
-când alegi un domeniu pentru care este necesară pregătirea sau experiența profesională, dar activitatea presupune un volum scăzut de activitate și nu ai nevoie de mulți angajați
! Societatea cu Răspundere Limitată (SRL) este o formă juridică care oferă antreprenorului flexibilitate, dar și răspundere limitată în fața legii
! Avantajele și dezavantajele unui SRL:
-conferă multe posibilități de atragere de investiții
-are posibilități de dezvoltare a unui brand și, astfel, de atragere a parteneriatelor comerciale
-este ușor de înființat
-se plătesc taxe minime
-este flexibilă: permite un număr de maxim 50 de asociați
-este versatilă și are o răspundere limitată în fața legii: toate obligațiile unui SRL se achită doar din patrimoniul firmei, asociații răspund doar în limita aportului la capitalul social
! Atenție! Evidența contabilă la SRL trebuie ținută obligatoriu de un expert contabil, iar acest lucru implică, desigur, și costuri suplimentare.

Al patrulea episod al Show-ului „De Toți Banii”, despre afaceri și antreprenoriat, poate fi urmărit integral aici:
https://www.youtube.com/watch?v=yca5Cs0SRu0&list=PLwpWRJKrm543AS8kU34bR9OhBseXBqV-Z&index=5

viewscnt
Afla mai multe despre
banca transilvania
educatie