Startup-urile proptech, care îmbină tehnologia cu imobiliarele, au început să apară și în România cu puțin timp înainte de debutul pandemiei, însă criza sanitară a fost cea care le-a stimulat, iar acum marii investitori imobiliari le consideră necesare.
Costurile din ce în ce mai mici ale adoptarii tehnologiei, numărul mare de absolvenți și specialiști din zona de IT, nivelul de expertiză și vizibilitatea adusă de UiPath, primul unicorn plecat din România, au fost principalii factori care au stat la baza acestei schimbări de paradigmă, în care tehnologia începe să capete un rol din ce în ce mai important, spune Gabriel Blăniță, Associate Director Valuation & Advisory Services la Colliers România.
„În sectorul de birouri, digitalizarea a devenit o prioritate atât pentru dezvoltatorii și proprietarii de birouri, cât și pentru companiile chiriașe. Pe de o parte, s-a accentuat nevoia de a putea promova și prezenta online spațiile vacante dintr-o clădire de birouri, indiferent că este în construcție sau a fost deja finalizată, dar și nevoia de a avea cât mai multe date în timp real despre modul în care este utilizată clădirea: câte locuri de parcare sunt ocupate și în ce intervale orare, câte persoane tranzitează spațiile comune ale clădirii, cum se poate realiza accesul în clădire exclusiv touchless etc.. Pe de altă parte, companiile s-au confruntat cu nevoia de a avea mult mai multe întâlniri online sau hibride, precum și cu un flux de angajați în spațiu care oscilează de la o zi la alta“, spun pentru Profit.ro și reprezentanții companiei de consultanță imobiliară CBRE.
Soluțiile de amenajare a spațiilor de birouri cele mai cerute acum sunt strâns legate de integrarea tehnologiei în spațiul de birouri, spun brokerii CBRE: de la posibilitatea de a intra în birou folosind telefonul în locul cartelei de acces, la posibilitatea de a rezerva online un birou, o sala de ședințe sau chiar o zonă mai largă din birou, de a te conecta la ecranele din sala de ședințe cu un singur click și până la posibilitatea de a modela spațiul de birouri în funcție de activitatea prestată și de gradul de utilizare a spațiului respectiv, astfel încât același spațiu, cu același mobilier și dotări tehnologice, să poată deservi scopuri cât mai diverse.
În fruntea digitalizării se află atât companiile mari, internaționale, care-și permit să investească în dezvoltare sume consistente, cât și companiile mici, nou înființate, agile, concentrate pe un serviciu sau un produs inovator și cu potențial disruptiv, spune Blăniță.
Serviciile din piața imobiliară cele mai predispuse schimbării disruptive sunt administrarea proprietății (BMS, contracte, financiar, contabilitate), brokeraj, evaluările, precum și alte servicii în care munca repetitivă și cu valoare adăugată mică va fi preluată treptat de roboți din ce în ce mai sofisticați, iar munca oamenilor se va îndrepta către zonele creative, de relaționare și cu o valoare adăugată mai mare, adaugă acesta.
„Colliers a susținut și anunțat în ultimii doi ani mai multe proiecte de digitalizare, cel mai recent fiind primul coleg robot din serviciul de administrare a proprietății pe piața din România, iar pe viitor ne așteptăm ca numărul colegilor roboți din companie și din industrie să crească“, transmite reprezentantul Colliers.
În retail, chiriașii au fost nevoiți să dezvolte sau, în unele cazuri, sa inițieze vânzările omnichannel, nevoia de spații de depozitare devenind un factor cheie pentru a deservi consumatorul de retail. În toamna anului 2020, CBRE a lansat serviciile omnichannel, mizând pe faptul ca rata de vânzări online s-ar putea dubla în următorii 5 ani, la 15% din totalul vânzărilor de retail, iar 5 din 10 chiriași de retail deja solicită detalii despre spații industriale.
Lipsa integrării tehnologiei în procesele manuale, de prezentare și de închiriere au reprezentat argumentul de la care a pornit crearea Bright Spaces, spune pentru Profit.ro Bogdan Nicoară cofondator și CEO al platformei.
Echipa sa a identificat cel puțin două procese care au nevoie rapid de digitalizare: prezentarea spațiilor disponibile în cadrul clădirilor de birouri și managementul datelor referitoare la lead-uri și portofoliul de spații.
„Indiferent de sectorul de piață despre care vorbim (office, retail și logistic), tururile repetate în persoană, la fața locului se traduc într-o investiție mare de timp și bani, atât pentru potențialul client, cât și pentru dezvoltator sau broker. Digitalizarea acestei componente, prin folosirea de tururi 3D interactive reduce numărul de vizite fizice în spații doar la acelea care răspund nevoilor clientului, oferă o experiență interactivă mult mai prietenoasă cu mediul decât materialele printate și permite proprietarilor să se concentreze pe calitatea serviciilor oferite și închiderea deal-ului“, explică Nicoară.
El mai spune că pe piață încă se folosesc excel-uri simple sau metode tradiționale de management al datelor, când există soluții avansate care simplifică procesele și elimină greșeala umană. Soluția propusă de Bright Spaces a convins până acum dezvoltatorii Skanska, One United Properties, Vox Technology Park, dar și jucători din Marea Britanie. Bogdan Nicoară spune că urmează să anunțe încă doi dezvoltatori mari din București și Cluj, cu un total de 6 clădiri de birouri mari, de clasa A, care au ales Bright Spaces, precum și un mare dezvoltator din Manchester.
„În următorul an avem ca obiective deschiderea cel puțin a unui birou de vânzări în Europa de vest și creșterea numărului de clienți în toată Europa. La nivel de dezvoltare și maturizare al produsului, ne așteptăm ca în maximum un an și jumătate să atingem stadiul de Product Market Fit pe zona de birouri și să avem deja experimente de succes și în alte verticale din real estate“, adaugă Nicoară.