În timp ce mare parte a Americii de Sud se confruntă cu o creștere economică slabă, turbulențe sociale și austeritate, una dintre cele mai mici țări de pe continent este pe cale să înregistreze cel mai rapid avans economic la nivel global.
Economia Guyanei, un stat cu 780.000 de locuitori, învecinat cu Venezuela și Brazilia la vest și Surinam la est, va crește cu 86% în 2020, după o expansiune de 4% preconizată pentru acest an, potrivit estimărilor Fondului Monetar Internațional (FMI), scrie Bloomberg.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Până în 2024, produsul intern brut al țării este estimat să crească de aproape patru ori, până la 15 miliarde de dolari, de la 4 miliarde de dolari în prezent.
“Saltul stratosferic”, după cum îl descrie ministrul Finanțelor Winston Jordan, se datorează exclusiv depozitelor importante de țiței descoperite de companii precum ExxonMobil și Tullow Oil în apele teritoriale ale Guyanei începând cu anul 2015.
ExxonMobil a anunțat că va începe luna viitoare producția la unul dintre cele 14 blocuri offshore pe care le devoltă în parteneriat cu Hess și compania chineză CNOOC, cu un volum inițial de 120.000 de barili/zi. Până în 2025, producția de petrol va depăși 750.000 de barili/zi, potrivit companiilor.
Spre deosebire de Venezuela, Guyana nu a produs până acum niciun baril de petrol, fiind o economie bazată în principal pe agricultură și minerit. Acest lucru este pe cale să se schimbe și încă foarte repede: potrivit FMI, sectorul petrolier va contribui cu aproximativ 40% la formarea PIB într-un interval de cinci ani.
Guvernul de la Georgetown vrea să urmeze modelui Norvegiei în privința gestionării banilor încasați din redevențele din petrol și a anunțat că veniturile astfel obținute vor fi virate într-un fond suveran înființat recent.
Autoritățile guyaneze estimează că doar perimetrul operat de ExxonMobil va genera venituri inițiale din redevențe și profit de 300 milioane de dolari pe an, care se vor dubla după lansarea producției la o sondă secundară, estimată pentru anul 2022.
Parte din venituri vor merge către proiecte de infrastructură, în special pentru finanțarea construcției de autostrăzi care să lege orașele costale de zonele din interior, puțin populate, dar bogate în metale și minerale, potrivit oficialilor guvernamentali.