„Problema numărul unu” a Kazahstanului, potrivit ministrului kazah al Energiei, este cum să-și diversifice rutele de transport, astfel încât să nu mai fie dependentă de Rusia pentru a-și exporta țițeiul. Indirect, aceasta este și „problema numărul unu” a României, care se bazează în principal pe importul de petrol din Kazahstan pentru a înlocui țițeiul rusesc, în urma intrării în vigoare pe 5 decembrie a embargoului impus de UE importului de țiței rusesc.
De ce este important: În prezent, Kazahstanul se bazează pe oleoductul Caspian Pipeline Consortium (CPC), care traversează Rusia, pentru a-și exporta țițeiul. Recent, gigantul american ExxonMobil a avertizat asupra pericolului întreruperii de către Rusia a tranzitului petrolului kazah prin acest oleoduct, prin care se alimentează și rafinăriile din România.
Mai este important: Toate cele trei rafinării importante din România - Petromidia (deținută de Rompetrol, companie membră a grupului kazah KMG), Petrotel (Lukoil) și Petrobrazi (OMV Petrom) - se alimentează în principal cu materie primă exportată prin portul rusesc Novorosisk, prin terminalul offsore CPC, care încarcă țiței din oleoductul aceleiași companii, care preia petrol din zăcămintele din Kazahstan, și străbate Rusia. Dacă Petrotel și Petromidia sunt dependente 100% de importuri, Petrobrazi procesează două treimi petrol extras în România și o treime petrol importat. Chiar dacă și-a vândut anul trecut participațiile pe care le deținea la zăcămintele din Kazahstan, OMV Petrom importă, cel mai probabil, majoritatea țițeiului tot din acea regiune, costul de transport fiind cel mai redus. Dacă înainte de 5 decembrie, data intrării în vigoare a embargoului impus de UE importurilor maritime de țiței din Rsuia, rafinăriile autohtone se alimentau și cu țiței rusesc, după această dată, livrările prin Novorosisk către România sunt exclusiv de țiței kazah și efectuate prin terminalul offshore CPC.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit ministrului kazah al Energiei, Bolat Akchulakov, citat de Bloomberg, Kazahstanul intenționează să construiască o nouă conductă care să transporte țițeiul kazah la porturile din Marea Caspică pentru a-l exporta.
„Dezvoltarea unui astfel de proiect ar putea însă dura cinci ani și ar necesita, de asemenea, o nouă flotă de petroliere”, susține Akchulakov.
Profit.ro a anunțat că Rusia intenționează să reducă, în luna martie, cu o pătrime exporturile de petrol prin porturile sale vestice, Primorsk și Ust-Luga de la Marea Baltică, dar și Novorosisk de la Marea Neagră, principala sursă de materie primă pentru rafinăriile din România.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Comisia Europeană ordonă angajaților să șteargă TikTokProcentul este mult mai ridicat decât cel al reducerii producției, de 5%, anunțată în încercarea de a crește prețurile petrolului pe care Moscova îl exportă. Informația a fost publicată de Reuters, care citează trei surse de pe piața rusă, și nu precizează dacă exportul de țiței kazah care tranzitează Rusia va fi afectat.
Orice stopare a fluxului de țiței prin conducta sau prin terminalul CPC ar diminua cu mai mult de 1% aprovizionarea globală cu petrol și ar cauza producătorilor, prin care numără Exxon, Chevron, Shell, Eni, KMG (proprietarul Rompetrol), dar și companiile ruse Rosneft sau Lukoil (proprietarul Petrotel), daune de miliarde de dolari.
Anul trecut, terminalul CPC a fost oprit în mai multe rânduri, iar în acest an Profit.ro a semnalat că exporturile de țiței kazah prin terminalul offshoreCPC din portul rusesc Novorosisk de la Marea Neagră, principala sursă de materie primă pentru rafinăriile din România, au fost sistate pentru 4 zile pe 18 februarie, după ce în urmă cu 2 săptămâni, în perioada 7-10 februarie, fuseseră de asemenea stopate, în ambele cazuri fiind invocată vremea nefavorabilă.
CITEȘTE ȘI Lufthansa anulează cel puțin 1.200 de zboruri pentru următoarele oreDate fiind relațiile strânse dintre Kazahstan și Rusia, dar și cele dintre KMG (proprietarul Petromidia) și Lukoil (proprietarul Petrotel), este puțin probabil ca Moscova să interzică tranzitul petrolului kazah al KMG (dar și pe cel al Rosneft sau Lukoil) prin Rusia. O eventuală interzicere ar putea viza doar tranzitul prin Rusia al țițeiului produs în Kazahstan de companiile occidentale, care ar putea fi obligate să vândă petrolul către alte companii din "țări prietenoase" pentru a-l putea transporta și exporta prin terminalul offshore CPC din portul rus Novorosisk.
Evoluția livrărilor principalelor tipuri de țiței exportate anul trecut prin Novorosisk
Dacă rafinăriile din România ar funcționa la capacitate totală, aproximativ 850 mii tone din cele 2,18 milioane tone exportate în ianuarie prin Novorosisk ar trebui să ajungă în terminalele Midia și Oil Terminal.