eMAG, cel mai mare retailer online din România, ia în calcul o ofertă publică inițială pe bursa românească și, posibil, și pe alte burse, a reiterat Iulian Stanciu, CEO și acționar al companiei, cu o participație de aproape 20%.
"Nu este vorba despre atragerea de fonduri, ci, pentru Naspers, este vorba mai degrabă de recunoașterea valorii. O companie nu poate fi unicorn fără o valoare de piață publică", a declarat Stanciu.
În decembrie 2018, Profit.ro a anunțat că grupul sud-african Naspers evaluează Dante Internațional, compania din spatele eMAG.ro, cel mai mare retailer local online, la puțin peste 1 miliard de dolari, printr-o operațiune de majorare de capital, plasându-și compania, strict în baza propriei evaluări, în categoria unicornilor, țintă pe care o urmărea de mai mulți ani. În finanțe, termenul “unicorn” este folosit pentru a descrie, în principal însă pentru startup-uri, o companie evaluată la cel puțin 1 miliard de dolari.
Un IPO al eMAG ar fi benefic și pentru Bursa de Valori București (BVB), care se confruntă cu lichiditatea redusă, notează Bloomberg.
CITEȘTE ȘI După pensionari, și ochelarii copiilor și tinerilor din București vor fi decontațiDante International, compania care administrează eMAG a încheiat anul 2019 pe profit, după ce în perioada 2013 - 2018 rezultatul net al activității a fost negativ, Veniturile companiei depășesc 1 miliard de euro.
Naspers a separat recent mărcile internaționale din domeniul internetului, inclusiv participația de peste 80% deținută la eMAG, listând aceste active pe bursa de la Amsterdam, sub denumirea Prosus. Prosus are, în prezent, o valoare de piață de 111,5 miliarde de euro.
Prosus include participația pe care grupul sud-african o deține la eMAG, pachetul de aproape 31% deținut la gigantul chinez din technologie Tencent, precum și acțiunile la platformele de anunțuri, turism, educație, socializare și livrări mâncare din portofoliu, printre care OLX, Avito, mail.ru, letgo, PayU, Swiggy, iFood, DeliveryHero, Udemy și MakeMyTrip.
Naspers este cel mai mare grup de media și internet din Africa de Sud și unul dintre cei mai mari investitori în tehnologie la nivel global. Grupul a devenit acționar majoritar al Dante International, proprietarul eMAG, în 2012, când a plătit 82 milioane de dolari pentru un pachet de control la compania românească. La acel moment, retailerul avea venituri de doar 140 de milioane de euro.
În prezent, Naspers deține 80,1% din acțiunile eMAG, restul acțiunilor revenind omului de afaceri Iulian Stanciu.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Cel mai mare berar român, milionarul Vasile Ciobanu, intră pe piața rezidențialăRetailerul online are peste 5.000 de angajați și planuri de extindere în Europa de Est, unde consumul este susținut de creșterea salariilor. Potrivit lui Stanciu, printre piețele intite de eMAG se numără Croația, Slovenia, Slovacia și Cehia.
Grupul de firme eMAG este principalul activ al Naspers pe segmentul de comerț electronic cu bunuri de larg consum. Afacerea cuprinde platformele de e-comerț omonime din România, Ungaria, Bulgaria și Polonia, precum și retailerul online de modă FashionDays, printre cei mai mari din România. De asemenea, eMAG operează firma de curierat SameDay, retailerul de computere PC Garage, furnizorul de servicii de reparații electro-IT Depanero și firma de marketing Conversion Marketing.