Constructorii chinezi de automobilele electrice se extind în Europa pentru a diminua impactul tarifelor vamale destinate să le reducă avantajul competitiv pe partea de preț, în raport cu producătorii auto tradiționali din regiune care se confruntă cu numeroase probleme, transmite Bloomberg.
Barcelona este locul unde, în curând, modelul electric Omoda E5 va fi produs de grupul chinez Chery Automobile Co. În Polonia, producătorul chinez Leapmotor asamblează modelul citadin T03. În paralel gigantul chinez BYD Co. și-a anunțat planul de a construi propria sa uzină în Ungaria și posibil o a doua facilitate de producție în Turcia, iar un alt producător chinez, Zeekr, analizează posibilitatea de produce automobile la uzinele din Europa deținute de grupul mamă Geely, arată Agerpres.
Sosirea constructorilor auto chinezi de automobile electrice reprezintă un risc pentru giganții auto europeni, care nu au altă alegere decât să încheie parteneriat și să facă loc pentru noii rivalii, în condițiile în care trebuie să își închidă o parte din propriile lor facilități de producție pentru a se ajusta la încetinirea vânzărilor la nivel global.
Până la finele acestui an, constructorul chinez Chery speră să demareze producția la o fostă uzină Nissan Motor Co din apropiere de Barcelona. De asemenea, Chery caută posibile locații pentru a doua facilitate din Europa. "Suntem hotărâți să mergem înainte cu operațiunile noastre în Europa, pe termen scurt, mediu și lung", a declarat președintele Chery Europe, Charlie Zhang.
Chery și partenerul Ebro mizează pe o producție de 150.000 de autoturisme pe an la uzina de la Barcelona, a spus Charlie Zhang la o zi după ce Comisia Europeană a anunțat tarife vamale suplimentare la importurile de automobile electrice chineze. În plus, Zhang a spus că Chery vrea să pună la punct și echipe locale de cercetare&dezvoltare, producție și distribuție astfel încât "să devenim o adevărată companie europeană".
Uzina de la Barcelona va asambla automobile pe baza de kit-uri de tip CKD, potrivit Chery. În mod normal, astfel de vehicule sunt făcute în locațiile ieftine, dezmembrate și apoi reasamblate mai aproape de locul unde sunt vândute. Procesul, unul obișnuit în industria auto, va permite Chery să evite tarifele UE care se aplică pentru autoturismele finite.
CITEȘTE ȘI Vacanțele de iarnă în România, mai ieftine în plină varăChiar dacă producătorii chinezi de automobile electrice controlează mai puțin de 10% din piața din Europa, regiunea este cea mai lucrativă piață pentru firme precum Nio Inc. și Xpeng Inc., care au trecut rapid de la expansiunea de pe piețele locale la supracapacități.
Firmele chineze trebuie să găsească o soluție prin care să evite tarifele europene, dacă vor să evite sacrificarea profiturilor sau majorarea prețurilor plătite de clienți. Potrivit analiștilor de la BloombergNEF, marja de profit a constructorului chinez SAIC pentru un automobil electric de tip MG4 ar putea scădea de la 25% până la 1%. O parte din efectele tarifelor ar putea fi compensate prin majorarea prețurilor, sau dacă prețurile bateriilor vor continua să scadă un alt domeniu unde firmele chineze și-au devansat competitorii europeni.
CITEȘTE ȘI FOTO Premieră: Prim pas pentru București-Giurgiu, primul drum din România care va fi proiectat prin modelare 3DAnaliștii de la Jefferies estimează că automobilele electrice Leapmotor asamblate în Polonia pe bază de kit-uri vor genera un profit brut de aproximativ 3.200 de euro pentru fiecare automobil. Însă acest profit scade până la aproximativ 1.000 de euro pentru vehiculele importate, pe baza impactului estimat al noilor tarife.
Un beneficiu suplimentar pentru regiune este acela că producția realizată în Europa "poate atrage producătorii de componente", subliniază Ganyi Zhang, analist la platforma de logistică Upply.
Există și mai mult loc pentru parteneriate, în contextul presiunilor pe partea de costuri, inclusiv noile tarife europene, susține analistul Citigroup, Harald Hendrikse. "Toți europeni vor produce în curând un anumit tip de automobile chinez, fie în China fie în Europa", subliniază Hendrikse.
CITEȘTE ȘI În pofida angajamentelor statelor de a combate schimbările climatice, numărul licențelor noi pentru exploatare de gaze și petrol crește. Principalele state responsabileUnele guverne urmăresc cu atenție încercările de a aduce automobile chineze în UE. În luna iunie, Autoritatea pentru concurență din Italia a amendat firma DR Automobiles cu șase milioane de euro, după ce a descoperit că firma a etichetat în mod ilegal vehicule de la producători chinezi, inclusiv de la Chery, drept produse în Italia. DR Automobiles a anunțat că are de gând să conteste amenda în condițiile în care vehiculele respective sunt pre-asamblate în China doar în proporție de 60%-70%.
"Este logic ca țări precum Italia să fie îngrijorate de păstrarea locurilor de muncă și monitorizează cu atenție ce se întâmplă pe piețele interne", spune Alexandre Marian, partener la AlixPartners. Cu toate acestea, Alexandre Marian se așteaptă ca firmele chineze să continue să se extindă în Europa, posibil prin achiziționarea de uzine pe care producătorii locali vor să le vândă sau închidă.