Bilanțul oficial al celui mai reclamat formular de TVA explică nemulțumirea firmelor: ANAF refuză aproape jumătate din cereri

Bilanțul oficial al celui mai reclamat formular de TVA explică nemulțumirea firmelor: ANAF refuză aproape jumătate din cereri
Diana Zaharia
Diana Zaharia
scris 9 mai 2016

Fiscul a refuzat, anul trecut, 10.000 de firme, aproape jumătate dintre cele care au depus declarația 088 pentru obținerea sau menținerea, după caz, a codului de TVA, arată Raportul de activitate al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Mediul de business contestă formularul și susține că, din cauza informațiilor excesive și irelevante pe care le cere, companiile pierd codul de TVA și, prin urmare, dreptul de deducere a taxei care devine o cheltuială în plus, neprevăzută.

Bilanțul pentru 2015 privind formularul 088, menționat în Raportul de activitate al ANAF publicat la sfârșitul săptămânii trecute, explică numărul mare de reclamații de pe site-ul Comisiei de tăiat hârtii, unde plângerea referitoare la acesta s-a plasat pe primul loc. În același timp, asociațiile de business și-au arătat nemulțumirea față de procedura complicată, volumul mare de informații și relevanța lor discutabilă.

Urmărește-ne și pe Google News

Consecința lipsei codului de TVA este că firmele nu au dreptul de deducere a taxei. Pierderea codului de TVA obligă companiile  să colecteze și să verse taxa la buget, dar fără să o poată deduce. Practic, TVA de 20% devine o cheltuială suplimentară.

Președintele ANAF a declarat, recent, în exclusivitate pentru Profit.ro, că formularul va fi modificat semnificativ.

EXCLUSIV Șeful ANAF, despre noul formular de TVA: Firmele cu vechime scapă de depunere. Rămâne un filtru pentru firmele noi CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Șeful ANAF, despre noul formular de TVA: Firmele cu vechime scapă de depunere. Rămâne un filtru pentru firmele noi

Astfel, raportul ANAF arată că „au fost preluate 25.652  de cereri din partea contribuabililor (D088).În funcție de tipul de soluționare au fost înregistrate următoarele rezultate: au fost elaborate 10.178 referate de aprobare a înregistrării în scop de TVA (41,25%); au fost întocmite 3.268 referate de neanulare a codului de TVA (13,25%); 8.063 de cereri au fost soluționate cu referate de respingere a cererii de înregistrare în scop de TVA (32,68%) și pentru 1.877 ( 7,61%) de solicitări au fost elaborate referate de anulare a codului de TVA. De asemenea, 1.285 (5,21%) de dosare au fost transmise către Direcția generală antifraudă fiscală”.

Practic, cifrele se referă la două categorii de solicitanți. Prima - care indică numărul celor cărora le-a fost acceptată sau respinsă înregistrarea în scopuri de TVA - cuprinde firmele nou înființate sau care au depășit plafonul cifrei de afaceri de 220 mii lei. În ambele situații, companiile cer înregistrarea în sistemul TVA.

Cea de-a doua - care se referă la codurile validate sau anulate - conține companiile care se află deja în sistemul de TVA și au fost obligate să ceară reînregistrarea ca urmare a schimbării sediului, asociaților sau administratorilor.Aceste firme nu vor mai fi obligate să depună 088, după ce procedura va fi modificată, a anunțat președintele ANAF.

Efectele celebrului D088: blocaj, premiza vinovăției, firme vândute ca la piață, administratori fictivi. Ce trebuie schimbat? CITEȘTE ȘI Efectele celebrului D088: blocaj, premiza vinovăției, firme vândute ca la piață, administratori fictivi. Ce trebuie schimbat?

Practic, conform datelor ANAF, în prima categorie se află cei 10.178 de solicitanți care au primit codul de TVA, respectiv cei 8.063 cărora le-a fost refuzat. Iar în a doua categorie intră cei 3.268 cărora li s-a validat codul, precum și cei 1.877 cărora le-a fost anulat. Alte 1.285 de dosare au fost trimise spre verificări, iar ANAF nu precizează în care dntre situații se găseau.

În același raport se arată că cererile sunt analizate de Direcția de Informații Fiscale. „ La nivelul structurii de informații fiscale s-a inițiat și s-a coordonat metodologic implementarea, la nivelul structurilor teritoriale, a procedurii de evaluare a intenției și capacității persoanelor impozabile de a desfășura activități economice care implică operațiuni în sfera TVA”.

Direcția a fost condusă, anul trecut, de Daniel Diaconescu, cel care a fost numit interimar președinte al ANAF, în perioada de la demiterea lui Gelu Ștefan Diaconu și până la numirea lui Dragoș Doroș. Potrivit CV-ului, Diaconescu a fost ofițer SRI, până în 2004, când a intrat în guvernul de la acea dată, în cadrul Autorității de Control.

Președintele interimar al Fiscului, Daniel Diaconescu, a fost, până în 2004, ofițer SRI CITEȘTE ȘI Președintele interimar al Fiscului, Daniel Diaconescu, a fost, până în 2004, ofițer SRI

Formularul D088 pentru procedura de înregistrare în scopuri de TVA a fost introdus în februarie anul trecut în forma actuală și a creat nemulțumiri din cauza volumului mare de informații solicitate și a relevanței acestora. Formularul se dupune de către firmele nou înființate, dacă optează pentru codul de TVA, de către cele care au depășit plafonul cifrei de afaceri de 220 mii lei, precum și de către firmele care își schimbă acționarii/administratorii sau sediul social.

După ce guvernul a înființat platforma maisimplu.gov.ro, pentru a afla nemulțumirile cetățenilor legate de procedurile administrative, numărul de reclamații a plasat formularul 088 pe primul loc. Prin urmare, oficialii Ministerului de Finanțe și ai ANAF au anunțat că vor avea loc modificări. Deși declarațiile au fost făcuteîncă din martie, autoritățile nu au publicat până acum noua procedură.

viewscnt
Afla mai multe despre
tva
cod de tva
înregistrare în scopuri de tva
d088
formular 088
doroș
anaf