Formularul prin care se declară toate operațiunile de către plătitorii de TVA – D394 – este mai elaborată decât în varianta care a fost modificată în urmă cu o lună pentru că mediul de afaceri a solicitat rubrici suplimentare pentru anumite activități, a explicat, într-un interviu acordat Profit.ro, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Dragoș Doroș. El a precizat că, în cel mult, două săptămâni, formularul va fi încărcat pentru testare pe site-ul instituției, astfel încât, până în iulie când se va depune, să fie rezolvate eventualele probleme tehnice.
Formularul D394 este, alături de formularul 088 care se depune pentru codul de TVA, în topul problemelor administrative reclamate de cetățeni pe site-ul Comisiei de tăiat hârtii. ANAF l-a modificat și a amânat intrarea sa în vigoare pentru iulie, în loc de aprilie. Mediul de business consideră că, în urma modificării, a devenit mai complicat și că ar mai trebui îmbunătățit. Președintele ANAF spune că formularul nu s-a complicat, ci a devenit mai elaborat.
“Are mai multe pagini, dar de ce? În urma discuțiilor cu mediul de afaceri, au venit industrii care au spus că lor nu li se potrivește 394, de exemplu în turism, pentru că nu au rubrici specifice activității. Rubricile suplimentare au fost puse la cererea mediului de afaceri și sunt dedicate pe industrii. Niciun magazin de parter de bloc nu trebuie să completeze toate paginile. Niciunul dintre contribuabili nu trebuie să completeze toate paginile. Sunt pagini dedicate pentru turism, IT, ce ni s-a cerut. Am făcut acest formular mai elaborat pentru că așa ni s-a cerut și pe noi ne avantajează”, a declarat Dragoș Doroș.
CITEȘTE ȘI Culmea birocrației: Formularul de TVA, ”simplificat” după reclamațiile mediului privat, devine, în fapt, mai complicatTotodată, companiile au reclamat că sarcina administrativă creează probleme tehnice și costuri suplimentare.
„Am avut întâlniri în care am întrebat ce este greu de făcut la formular, inclusiv cu echipe tehnice, și am ajuns la concluzia că marea majoritate a lucrurilor, dacă nu chiar toate, se pot face. Față de acum, o afacere mică nu trebuie decât să mai completeze un rând pe lună. La afacerile mari trebuie să pună niște plaje de facturi care se generează automat și care pot fi încărcate electronic. Companiile care au afaceri foarte complexe au avut problema CNP și, din acest motiv, l-am pus opțional. Lucrurile tehnice se rezolvă până în iulie. Într-o săptămână-două punem fișierele pe site și le scoatem la testare. Am vorbit cu mediul de afaceri să testăm cu niște companii ca să vedem care sunt problemele, astfel încât să îl rulăm și să îl agreăm ca să știm că e operativ”, a explicat șeful ANAF.
"Le-am zis că, dacă e cazul să angajeze oameni care să lucreze pentru ANAF , avem o problemă și trebuie să o rezolvăm, dar dacă e doar un proces automatizat, dacă doar se încarcă niște date, nu e nicio problemă", a adăugat acesta.
Întrebat de ce este necesar un volum atât de mare de informații complexe, uneori greu de obținut, Doroș a arătat că ANAF trebuie să adune date pentru a face cât mai mult analize din birou, fără să deranjeze bunii platnici.
„Rolul lui 394 este să urmărim activitatea din birou. Ideal ar fi ca Fiscul să nu deranjeze niciodată un bun platnic. Nu am de ce să irosesc resurse de control. Cum pot să fac acest lucru? Adunând informații, ca să știu că și-a declarat, a plătit etc. Trebuie să strâng aceste informații, să le prelucrez și să stabilesc riscul”, a spus șeful ANAF.