În ciuda avalanșei de sancțiuni occidentale radicale și a exodului brandurilor globale după invazia Rusiei din Ucraina, care a început în februarie 2022, cumpărătorii cei mai înstăriți din Moscova continuă să aibă acces la o mare varietate de produse occidentale de lux, scrie AFP.
În cartierele comerciale exclusiviste din capitala rusă, marile magazine și firmele rusești de lux comercializează în continuare cu succes mașini sport occidentale, bijuterii din aur și haine ale marilor branduri de modă, arată Hotnews.
Această imagine este departe de afirmațiile Occidentului potrivit cărora sancțiunile sale vor prăbuși economia rusă și o vor izola de lumea exterioară.
„Nu văd nicio schimbare deosebită”, a declarat Natalia, un medic dentist în vârstă de 51 de ani, care se plimba prin luxosul centru comercial GUM, situat în fața Kremlinului, în Piața Roșie din Moscova.
„Parcă au fost trei magazine – ale Chanel, Dior, Hermes – care știu că au plecat. Toate celelalte sunt la fel ca înainte. Văd că până și Brunello Cucinelli este aici”, a spus femeia, referindu-se la celebra casă de modă italiană.
Mulți din cei aflați la Moscova – inclusiv președintele rus Vladimir Putin – s-au bucurat de ceea ce ei numesc „eșecul” sancțiunilor în ceea ce privește izolarea Rusiei de economia globală.
„Au vrut să ne izoleze? Vă rog! Suntem atât de izolați aici, încât e chiar amuzant”, a spus, ironic, pensionarul Serghei, în vârstă de 61 de ani, ieșind dintr-un magazin de lux.
„Plecarea lor este pură ipocrizie”
Statele Unite, Uniunea Europeană și Marea Britanie au interzis în mod explicit exportul de „bunuri de lux” către Rusia, ca parte a pachetelor lor de sancțiuni.
De asemenea, mai multe mărci și grupuri de firme au părăsit voluntar piața la începutul ofensivei din Ucraina – inclusiv Chanel, Hermes, LVMH și Kering -, pe fondul unui val de retrageri ale companiilor occidentale din Rusia.
CITEȘTE ȘI Grecia deschide șampania - cel mai bun an din istorie la turism. De ce este atât de popularăCu toate acestea, aproape trei ani mai târziu, logo-urile lor încă însoțesc produsele de pe rafturile magazinelor rusești din Moscova, un megalopolis plin de viață cu aproximativ 13 milioane de locuitori, care a fost o piață profitabilă pentru acestea înainte de război.
Bunurile de toate tipurile, aflate pe lista sancțiunilor, sunt exportate cu ușurință în Rusia prin intermediari „binevoitori” localizați în Caucaz și Asia Centrală.
Chiar dacă nu mai vând direct cumpărătorilor ruși, multe dintre mărcile occidentale de lux și-au păstrat sediile din centrul Moscovei, aparent în speranța de a le redeschide cândva, în viitor.
„Plecarea lor anunțată este pură ipocrizie”, a declarat un om de afaceri francez, care vinde produse de lux în capitala rusă.
„Chiar dacă magazinele lor sunt oficial închise, aceste mărci continuă să își vândă produsele către ruși prin intermediul «piețelor» și al dealerilor”, a mai spus acesta, sub rezerva anonimatului.
Statisticile de export arată un salt uriaș în comerțul dintre țările occidentale și state precum Kârgâzstan, Kazahstan și Azerbaidjan – țări ex-sovietice care au legături strânse cu Moscova – după introducerea sancțiunilor.
Rușii bogați cumpără inclusiv din Dubai
„Într-un fel sau altul, totul este importat”, a declarat Elena, în vârstă de 38 de ani, manager de marketing pentru un designer de lenjerie de lux, în timp ce făcea cumpărături în centrul Moscovei.
CITEȘTE ȘI Companie ungară de tehnologie apropiată de Orban începe să mizeze pe drone„Este puțin mai complicat, dar, în general, toată lumea reușește” să obțină produsele dorite, a precizat femeia pentru AFP, în marele centru comercial TSUM, „casă” a produselor și mărcilor de lux.
Un asistent de vânzări de acolo a recunoscut: „Brandurile de lux sunt încă aici. Și la fel sunt și clienții noștri obișnuiți, cererea nu a scăzut”.
Pe site-ul său oficial și pe aplicația sa, TSUM anunță că vinde produse de la Prada, Yves Saint Laurent și Alexander McQueen, toate acestea fiind mărci care au părăsit oficial Rusia.