Gigantul american Ingredion, cel mai mare procesator de porumb din lume, producător de amidon, glucoză, siropuri, dextroză și alți aditivi alimentari, a semnat o înțelegere cu compania austriacă Agrana, cel mai mare producător de zahăr din România, pentru a produce amidon la Țăndărei (județul Ialomița), relevă datele analizate de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Ingredion va cumpăra un pachet de 49% din acțiunile firmei Țăndărei SRL de la Agrana, cele două părți urmând astfel să funcționeze împreună într-un joint venture având ca țintă creșterea producției de amidon în România.

Înțelegerea a fost semnată între Agrana Stärke, o subsidiară a companiei austriece Agrana Beteiligungs-AG, și Ingredion Germany GmbH, parte din grupul american Ingredion.
Stephan Büttner, CEO al Agrana Beteiligungs-AG, a punctat faptul că acordul valorifică expertiza distinctă a ambelor companii în producția de amidon, aliniindu-se cu strategia mai largă a Agrana, numită „Next Level”, care își propune să îmbunătățească segmentele diferite de afaceri.

Această alianță strategică nu numai că va consolida capacitățile de producție ale Agrana în România, ci va extinde și amprenta Ingredion pe piața europeană.
Segmentul Amidon al Agrana, care a reprezentat aproximativ 1,1 miliarde de euro din cifra de afaceri a grupului în ultimul exercițiu financiar, este pregătit acum să crească în continuare prin această afacere.
Ce afaceri are Agrana în România
Agrana deține în România două fabrici de zahăr, cu o producție cumulată de peste 100.000 de tone, și o unitate de producție a amidonului, la Țăndărei.

Fabrica AGFD Țăndărei a fost preluată de Agrana în decembrie 2001 și, după un program de investiții, în aprilie 2002, a reînceput procesul de producție.
Produse principale ale companiei sunt: amidon nativ și modificat, siropuri glucoză și maltoză, germeni, gluten și tărâțe de porumb.
Capacitatea anuală de producție a fabricii este de 36.000 tone de porumb.
Ca zahăr, are în portofoliu brandurile Mărgăritar, Coronița, Clio, Wiener Zucker.
În 2023 a avut afaceri de 193 milioane lei și o pierdere de 3,6 milioane lei, cu 142 angajați.
Mai are fabrici la Aschach/Donau (Austria Superioară), Gmünd (Austria Inferioară) și Pischelsdorf (Austria Inferioară), precum și o fabrică în Szabadegyhaza (Ungaria),
La nivel international, Agrana are 9.400 de angajați, 56 unități de producție și venituri anuale de circa 3,8 miliarde de euro, fiind – pe segmentul zahărului – cel mai mare producător din Europa Centrală și de Est.
Povestea din vara anului trecut
Sistarea activității de rafinare este pe termen nedeterminat, cu afectarea unor angajați, au transmis atunci pentru Profit.ro reprezentanții companiei.

În 1990, România avea peste 30 de fabrici de zahăr, dar între timp numărul lor a scăzut dramatic. Ministerul Agriculturii recunoștea, în 2023, doar trei producători: Agrana (cu sucursalele Roman și Buzău), Antrepriza Zahăr Bod și Tereos
În 2021, compania Agrana anunța că și-a propus că crească cantitățile procesate în cele două fabrici, din Roman și Buzău. Compania atenționa însă că fermierii - care asigură materia primă, sfecla de zahăr - au nevoie de sprijin din partea statului pentru a reduce diferențele de randamente și calitate față de competitorii din UE.
“Sectorul de producere a zahărului este un domeniu vital pentru industria alimentară și reprezintă una dintre puținele activități economice din România care asigură întreg lanțul și valoare adaugată în țară - din câmp pe masă. Într-o piață extrem de competitivă, producția de zahăr este strâns legată de eficiența agricolă a producătorilor de sfeclă”, a declarat atunci pentru Profit.ro Emilian Dobrescu, Economic Affairs, General Representative Agrana.

Fermierii trebuie să fie sprijiniți prin subvenții, împrumuturi și scutiri de impozite, impunându-se totodată refacerea și dezvoltarea sistemelor de irigații și investiții în dezvoltarea rurală: drumuri, cale ferată, porturi, sistemele de gaze, electricitate sau canalizare, potrivit reprezentantului Agrana.
Compania a investit aproape 10 milioane de euro pentru îmbunătățirea sistemelor logistice și creșterea eficienței în producție. Un alt proiect de reducere a consumului de energie, în valoare de circa 1 milion de euro, a fost implementat la fabrica din Roman.
Agrana spunea atunci că vrea să-și consolideze poziția de lider pe piața zahărului și și-a propus să mențină suprafețele cultivate cu sfeclă de către fermierii parteneri și să îmbunătățească randamentele agricole, pentru o creștere a cantităților de zahăr procesate în fabricile din Roman și Buzău.

Pandemia indusă de virusul COVID 19 a afectat industria alimentară prin măsurile de carantinare și limitare a mișcării forței de muncă, cât și prin închiderea totală sau parțială a unor canale de consum, precum HoReCa și industria ospitalității. Efectul asupra consumului de zahăr a fost imediat, dar gătitul acasă și livrarea la domiciliu au preluat o parte din ceea ce asigura HoReCa.
“Din fericire, materia primă agricolă, sfecla de zahăr, este o cultură cu un grad mare de mecanizare și nu a fost afectată semnificativ de lipsa forței de muncă în agricultură, permițând fermierilor și procesatorilor să deruleze campaniile de recoltare și procesare în condiții aproape normale”, spunea Dobrescu.
Cine este noul investitor
Ingredion (fosta Corn Products International) este o companie americană fondată în anul 1906 prin fuziunea celor mai mari rafinării de porumb din SUA.

Compania este astăzi cel mai mare procesator de porumb din lume. Produce și amidon, glucoză, siropuri, dextroză și alți aditivi alimentari.
Deține 15 fabrici în întreaga lume, având sediul în Westchester, Illinois, o suburbie a orașului Chicago.
Printre clienții săi se numără Coca-Cola, Kellogg, Unilever, Nestle.

Printre acționari este și firma globală de administrare a investițiilor BlackRock, care în vară și-a extins investiția achiziționând alte 228.222 de acțiuni la 134,31 dolari per acțiune.
Cel mai mare acționar al companiei este însă fondul de investiții Vanguard, cu 11%.
În 2024, Ingredion a raportat rezultate financiare record. Vânzările nete au ajuns la 8,2 miliarde dolari, o creștere cu 3% față de anul precedent.
De asemenea, compania a înregistrat un venit operațional de 957 milioane dolari, în creștere cu 26%, și un venit operațional ajustat de 969 milioane dolari, o creștere cu 23%.
În ciuda acestor câștiguri, compania este considerată în prezent supraevaluată, cu o capitalizare de piață de 8,75 miliarde dolari și un raport preț-câștig de 13,75%.