Administratorii fondurilor de pensii private obligatorii (Pilonul II) și facultative (Pilonul III) vor putea aloca până la 10%, respectiv 15% din active în fonduri mutuale deschise, de la 5% în prezent, conform schimbărilor pregătite de autorități și analizate de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
La finele lunii ianuarie, valoarea activelor plasate în fonduri mututale se ridica la 4,583 miliarde de lei, reprezentând 2,99% din totalul activelor la nivelul Pilonului II, respectiv 153,299 miliarde de lei.

În cazul Pilonului III, activele plasate în fonduri mutuale totalizau 165,9 milioane de lei, cota acestui tip de plasament atingând 2,94% din totalul activelor sistemului, respectiv 5,645 miliarde de lei.
Acum, va fi introdusă și posibilitatea ca administratorii de pensii private să plaseze în active (acțiuni, tituluri de stat, obligațiuni corporatiste, instrumente ale pieței monetare, titluri de participare la fonduri mutuale deschise) aparținând statelor aderente la codurile de liberalizare ale OCDE, comparativ cu statele Uniunii Europene și Spațiului Economic European în prezent.
România a inițiat discuțiile de aderare la OCDE în anul 2022.
Mai sunt pregătite următoarele modificări și completări ale Legii 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat (Pilonul II):
- introducerea unor definiții noi a unor termeni care urmează a fi folosiți pe parcursul legii în forma modificată;

- modificarea prevederilor referitoare la investiții, cu crearea posibilității de investire în active emise/tranzacționate în state aderente la codurile de liberalizare și flexibilizarea limitelor de investiții, conform recomandărilor;
- completarea prevederilor legislative cu posibilitatea ca ASF să contracteze o societate cu expertiză recunoscută în domeniu pentru verificarea valorii provizionului tehnic, calculată și raportată de către administratori, atât pentru a răspunde recomandărilor OCDE, cât și cu scopul de a întări capacitatea de supraveghere a ASF și de a asigura o fundamentare suplimentară și calculată independent a valorii provizionului tehnic, în beneficiul participanților.
Sunt vizate și modificări și completări ale Legii 204/2006 privind pensii facultative (Pilonul III):
- definirea OCDE și a codurilor de liberalizare ale OCDE;
- introducerea definiției referitoare la activitatea transfrontalieră pe care o pot desfășura administratorii;
- completarea definiției depozitarului activelor fondurilor de pensii private pentru a cuprinde și instituțiile bancare din state aderente la codurile de liberalizare ale OCDE autorizate pentru activitatea de depozitare;
- completarea definiției instrumentelor financiare pentru a cuprinde instrumente admise la tranzacționare pe piețe reglementare din state aderente la codurile de liberalizare ale OCDE;

- completarea definiției statului membru pentru a cuprinde și statele aderente la codurile de liberalizare ale OCDE;
- completarea definiției statului gazdă pentru a cuprinde și statele aderente la codurile de liberalizare ale OCDE;
- restructurarea capitolului privind operațiunile transfrontaliere de stabilire a administratorilor pentru adaptarea la mecanismele actuale de funcționare a operațiunilor transfrontaliere;
- clarificări privind modul de modificare a prospectului schemei de pensii private;
- adaptarea și suplimentarea prevederilor actelor normative, acolo unde este cazul cu posibilitatea desfășurării activităților specifice fondurilor de pensii și în state aderente la codurile de liberalizare OCDE;
- actualizarea prevederilor Legii nr. 204/2006 referitoare la deductibilitate, conform Codului Fiscal;

- modificarea articolului dedicat investițiilor cu crearea posibilității de investire în active emise/tranzacționate în state aderente la codurile de liberalizare și flexibilizarea limitelor de investiții, conform recomandărilor;
- modificarea condițiilor privind dobândirea pensiei private, prin eliminarea condiției de existență a cel puțin 90 de contribuții;
- completarea prevederilor legislative cu posibilitatea ca ASF să contracteze o societate cu expertiză recunoscută în domeniu pentru verificarea valorii provizionului tehnic, calculată și raportată de către administratori, atât pentru a răspunde recomandărilor OCDE, cât și cu scopul de a întări capacitatea de supraveghere a ASF și de a asigura o fundamentare suplimentară și calculată independent a valorii provizionului tehnic, în beneficiul participanților;
- introducerea unor prevederi legale care să permită administratorilor de fonduri de pensii facultative să înființeze fonduri cu alocare dinamică și să ajusteze alocarea activelor în funcție de vârsta participanților.
În cazul Legii 1/2020 privind pensiile ocupaționale (Pilonul IV), vor fi introduse prevederi legale care să permită administratorilor de fonduri de pensii ocupaționale să înființeze fonduri cu alocare dinamică și să ajusteze alocarea activelor în funcție de vârsta participanților și va aduce completări ale prevederilor referitoare la depozitarul activelor fondurilor de pensii ocupaționale pentru a cuprinde și instituțiile bancare din state aderente la codurile de liberalizare ale OCDE autorizate pentru activitatea de depozitare.
Fondurile de pensii private și-au început activitatea în 2006 (Pilonul III) și 2008 (Pilonul II). În prezent, în România nu există niciun fond de pensii ocupațional.