Retailerii olandezi Albert Heijn și Jumbo au informat că au încetat să mai pună pe rafturi anumite produse de la gigantul cafelei JDE Peet's, care produce unele dintre cele mai populare mărci europene de cafea, pe măsură ce renegociază acordurile de aprovizionare, și există informații referitoare la problemele similare și la supermarketurile germane Edeka și Aldi Nord, transmite Bloomberg.
Acesta este ultimul exemplu al modului în care explozia prețurilor la cafea se transmite de-a lungul lanțului de aprovizionare. Prețurile la boabele de cafea arabica și robusta s-au dublat în ultimul an, după ce evoluțiile meteo nefavorabile au afectat plantațiile de arbori de cafea din Brazilia și Vietnam, scrie Agerpres.

Această situație pune presiune asupra firmelor care se ocupă cu prăjirea cafelei și îi afectează pe consumatori. Firme precum J.M. Smucker Co. au majorat prețurile, grupul elvețian Nestle SA a micșorat dimensiunea pachetelor iar lanțul de cafenele Pret A Manger a anulat abonamentul care oferea deținătorilor băuturi gratuite. Acum distribuitorii încep să respingă solicitările firmelor care se ocupă cu prăjirea cafelei de a crește prețurile în cadrul noilor negocieri, ceea ce creează o lipsă temporară a anumitor produse din cafea în unele magazine.
'Firmele care se ocupă cu prăjirea cafelei încearcă să crească prețurile plătite de supermarketuri, iar supermarketurile spun 'Nu', spune Cyrille Filott, analist la banca Rabobank.
Boabele de cafea reprezintă aproximativ 70% din costurile firmelor care se ocupă cu prăjirea cafelei, iar recentele majorări semnificative de prețuri au reprezentat o provocare, spune directorul general de la compania suedeză de cafea Lofbergs, Anders Fredriksson.
Distribuitorul olandez Jumbo a precizat că unele dintre produsele grupului JDE Peet's au fost, temporar, indisponibile ca urmare a negocierilor de prețuri, dar a adăugat că speră să remedieze situația în scurt timp. Rivalul Albert Heijn a confirmat și el că poartă discuții cu JDE Peet's și că nu toate produsele JDE sunt în prezent disponibile în magazinele sale. La rândul său, lanțul de magazine online Picnic a anunțat că a decis să elimine brandurile JDE de pe lista sa de produse.
'Furnizorii de mărci de produse de calitate ridicată vor să își crească profitabilitatea pe seama consumatorilor. Dacă prețurile oferite nu pot fi susținute de majorările obișnuite de costuri, negocierile durează mai mult', a declarat co-fondatorul Picnic, Michiel Muller.
În mass media din Germania au apărut informații la începutul acestui an că unele produse, precum cafeaua Jacobs, nu mai apar pe rafturile magazinelor Aldi Nord și că unele produse de cafea lipsesc de la anumite magazine Edeka.

În replică, grupul JDE Peet's, care deține mărcile de cafea Jacobs, Douwe Egberts și L'OR, a informat că discuțiile cu unii retaileri din Țările de Jos și Germania 'durează mai mult decât se preconiza', dar a adăugat că a finalizat deja negocierile pentru aproximativ 80% din vânzările sale. 'Majoritatea retailerilor înțeleg că cafeaua este un produs la care costurile sunt transferate asupra prețurilor. Realitatea este că majorări semnificative de prețuri sunt inevitabile', a declarat săptămâna trecută directorul general de la JDE Peet's, Rafael Oliveira.
Firma italiană Illycaffe SpA avertiza la începutul lunii februarie că este posibil ca prețurile cu amănuntul să crească cu până la 25% în următoarele luni. Asta este o veste proastă pentru iubitorii de cafea care se resimt încă de pe urma unei crize a costului vieții.
'Cafeaua va fi mai scumpă, fără îndoială. Întrebarea este cu cât?', subliniază Cyrille Filott.