Miercuri seara, Donald Trump a anunțat că va impune, începând cu săptămâna viitoare, tarife de 25% pentru mașinile și piesele auto importate — o măsură care acoperă aproximativ jumătate din vehiculele vândute în SUA. Totuși, Wall Street nu a reacționat la acest anunț, observă CNN.
Deși producătorii auto nu au fost luați complet prin surprindere de taxarea mașinilor, includerea pieselor auto în pachet a fost un șoc. Este un detaliu esențial: nu există mașini complet americane. Chiar și Ford F-150, simbolul industriei auto americane, conține doar 45% piese produse în SUA sau Canada.
Această mișcare complică semnificativ lanțurile globale de aprovizionare. Tariful se aplică inclusiv componentelor utilizate în asamblarea mașinilor în fabrici americane, ceea ce înseamnă costuri mai mari atât pentru importatori, cât și pentru producătorii locali.
3 aprilie - Eveniment Profit Health.forum - Sănătate nouă
16 aprilie - Maratonul de Educație Financiară
Potrivit analiștilor, prețul unui vehicul nou ar putea crește cu 2.000–10.000 USD, în funcție de model. Costurile de producție pentru industrie ar putea urca cu 3.500 până la peste 12.000 USD per mașină, estimează Anderson Economic Group. Iar efectele se vor simți repede: în una-două săptămâni de la aplicare, spun economiștii.
Și totuși, bursa a reacționat cu apatie
Piețele bursiere au fost relativ stabile joi, în ciuda potențialului destabilizator al măsurii. Acțiunile companiilor auto au fost afectate, dar nu s-a produs o scădere amplă la nivelul întregii piețe.
Tesla a fost excepția – acțiunile sale au rezistat bine tocmai pentru că produce în SUA și folosește o proporție mare de piese locale.
„Dacă piața obligațiunilor s-ar fi prăbușit, atunci am fi avut o problemă reală. Dar asta nu s-a întâmplat,” a declarat Dan Alpert, Westwood Capital.
„Investitorii par să spună: ‘Hai să vedem ce e peste 12 luni, pentru că acum totul e prea volatil ca să înțelegem ce urmează.’”
Industria însă nu poate aștepta. Producătorii nu se grăbesc să relocheze fabrici în SUA, deoarece nu au încredere în stabilitatea politicilor tarifare. Au mai văzut schimbări bruște în cazul Canadei și Mexicului, iar incertitudinea rămâne principala frână în luarea deciziilor de investiții.
Până la clarificări, soluția este reducerea producției – ceea ce înseamnă, inevitabil, mai puține mașini și prețuri și mai mari pentru consumatori.