ULTIMA ORĂ Bruxelles-ul amenință România pentru RCA

Asigurări    
ULTIMA ORĂ Bruxelles-ul amenință România pentru RCA

România riscă plata unor amenzi considerabile, dacă nu va schimba rapid legislația RCA.

Aceasta trebuie pusă în acord cu o directivă europeană privind asigurarea de răspundere civilă auto.

Urmărește-ne și pe Google News
Directorul Poștei Române se revoltă: Degeaba ne automatizăm noi sistemele dacă Autoritatea Vamală ne cere încă documentele printate, pe hârtie CITEȘTE ȘI Directorul Poștei Române se revoltă: Degeaba ne automatizăm noi sistemele dacă Autoritatea Vamală ne cere încă documentele printate, pe hârtie
Evenimente

3 aprilie - Eveniment Profit Health.forum - Sănătate nouă
16 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Comisia Europeană amenință acum România cu aceste amenzi, conform semnalării ministerului român de Externe. Aceasta deoarece România se află deja în procedură de infringement pentru că nu a transpus în termen Directiva UE și este în etapa avizului motivat, ultima a fazei precontencioase, înainte să fie dată în judecată la Curtea Europeană de Justiție (CJUE).

Avertismentul a fost transmis de Ministerul Afacerilor Externe către Parlament, arată Hotnews.

DECIZIE Despăgubirile datorate de asigurătorul RCA trebuie să reflecte costurile reale existente pe piață CITEȘTE ȘI DECIZIE Despăgubirile datorate de asigurătorul RCA trebuie să reflecte costurile reale existente pe piață

Dacă va sesiza Curtea Europeană de Justiție, Comisia Europeană poate cere ca România să plătească o sumă forfetară de minimum 1,6 milioane de euro și penalități cuprinse între 1.750 de euro și peste 105.000 euro pe zi de întârziere, avertizează MAE.

Una dintre principalele schimbări netranspuse în legislație este aceea că păgubiții unui asigurător aflat în faliment vor putea cere daune de peste 500.000 de lei, cât este limita în prezent.

Doi Cocoși: Mama lui Cristi Borcea s-a asociat cu familia Ion, care a participat la construcția a peste 10.000 de apartamente, pentru dezvoltarea proiectului rezidențial din locul restaurantului Doi Cocoși CITEȘTE ȘI Doi Cocoși: Mama lui Cristi Borcea s-a asociat cu familia Ion, care a participat la construcția a peste 10.000 de apartamente, pentru dezvoltarea proiectului rezidențial din locul restaurantului Doi Cocoși

În plus, persoanele grav rănite sau rudele persoanelor decedate în accidente auto acoperite prin RCA-ul unor firme în faliment precum Euroins și City Insurance ar putea avea prioritate la plata cererilor de despăgubire de către Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA).

În scrisoarea transmisă Camerei Deputaților, Ministerul Afacerilor Externe amintește că România se află în procedură de infringement pentru că nu a transpus în termen Directiva UE 2021/2118 și este în etapa avizului motivat, ultima a fazei precontencioase, înainte ca România să fie dată în judecată la Curtea Europeană de Justiție (CJUE).

FOTO Wizz Air ajunge la 100 milioane pasageri în România și lansează vouchere surpriză CITEȘTE ȘI FOTO Wizz Air ajunge la 100 milioane pasageri în România și lansează vouchere surpriză

Termenul de răspuns la avizul motivat, astfel cum a fost prelungit la cererea autorităților române, se împlinește la 14 aprilie 2025.
Două proiecte de legi care transpun modificările RCA ar fi trebuit adoptate până la 31 martie 2025

Guvernul a inițiat două proiecte de legi pentru transpunerea în legislație a modificărilor RCA prevăzute de Directiva UE, proiecte care au fost adoptate de Senat și se află spre dezbatere la Camera Deputaților (for decizional) din primăvara anului trecut, arată MAE.

„Proiectele menționate au fost înregistrate la Camera Deputaților, în calitate de cameră decizională a Parlamentului, la data de 2 aprilie 2024, respectiv la data de 25 martie 2024. Ele s-au aflat pe ordinea de zi a plenului acestei camere pentru mai multe ședințe succesive, nefiind înregistrate progrese din luna decembrie 2024.

FOTO Două vagoane modernizate la Electroputere VFU Pașcani sunt gata să reintre pe șine CITEȘTE ȘI FOTO Două vagoane modernizate la Electroputere VFU Pașcani sunt gata să reintre pe șine

În acest context, amintim că, potrivit solicitării de prelungire a termenului, transmise Comisiei, cele două proiecte ar trebui să fie adoptate până la finalul lunii martie 2025. Potrivit aceleiași solicitări, până la 14 aprilie 2025, autoritățile române ar trebui să asigure notificarea către instituția UE a actelor normative publicate în Monitorul oficial al României, alături de tabelul de concordanță aferent Directivei UE 2021/2118”, semnalează MAE.

Cele mai multe dintre schimbările propuse de ASF se regăsesc în proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto.

Principalele modificări propuse sunt:

    șoferii care circulă fără RCA ori nu-și duc mașina într-un spațiu privat când au asigurarea suspendată riscă amenzi de 15 ori mai mari.
    păgubiții RCA nu vor mai putea primi în avans de la asigurători decât maxim 400 de euro pentru reparațiile în regie proprie a mașinilor avariate.
    modificări la sistemul Bonus-Malus, astfel încât să se țină cont și de alte criterii atunci când se stabilesc reduceri sau majorări ale primelor de asigurare, precum: natura și severitatea prejudiciilor produse pentru care s-au achitat despăgubiri, respectiv vătămări corporale sau decese; conducerea vehiculelor sub influenta băuturilor alcoolice si/ sau a substanțelor cu efect psihoactiv; oferirea unor informații false la momentul semnării contractului RCA; contravențiile si sancțiunile primite în legătură cu încălcarea regulilor de circulație rutiera ce au dus la suspendarea permisului de conducere.
    introducerea franșizei în cazul RCA (pe modelul asigurării facultative CASCO). Șoferii vor putea opta pentru plata unei sume fixe – franșiză, negociată cu asigurătorul, atunci când își fac asigurarea obligatorie auto pentru a beneficia de un preț mai mic la RCA. Dacă nu fac accident, se bucură de reducerea de preț, însă dacă produc o daună vor achita către asigurător suma negociată în polița RCA pentru plata despăgubirii.
    șoferii vor putea plăti polițele RCA în rate lunare, trimestriale sau semestriale.

Al doilea proiect de lege care transpune Directiva UE vizează modificarea și completarea Legii nr.213/2015 privind Fondul de garantare a asiguraților.

Tranzacție pregătită - Statul vrea să cumpere firma de asigurări controlată anterior de un magnat moldovean și de Lukoil CITEȘTE ȘI Tranzacție pregătită - Statul vrea să cumpere firma de asigurări controlată anterior de un magnat moldovean și de Lukoil

Una dintre principalele schimbări este aceea că păgubiții unui asigurător aflat în faliment vor putea cere daune de peste 500.000 de lei, cât este limita în prezent.

În plus, persoanele grav rănite sau rudele persoanelor decedate în accidente auto acoperite prin RCA-ul unor firme în faliment precum Euroins și City Insurance ar putea avea prioritate la plata cererilor de despăgubire de către Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA).

Guvernul a prelungit recent termenul de plafonare a tarifelor RCA cu încă 3 luni, până la 30 iunie 2025.

În 18 decembrie 2024, în ultima ședință a guvernului PSD-PNL, premierul Marcel Ciolacu a semnat prelungirea măsurii de plafonare a prețurilor RCA cu încă 3 luni până la 31 martie 2025.

ULTIMA ORĂ ASF anunță decizia definitivă a tribunalului în cazul falimentului Euroins CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ ASF anunță decizia definitivă a tribunalului în cazul falimentului Euroins

„Vrem să preîntâmpinăm apariția unor dezechilibre în piață și să prevenim creșterea prețurilor pentru aceste polițe. Plafonarea a fost decisă în aprilie 2023, și prelungită succesiv, iar efectul a fost calmarea pieței RCA”, a declarat atunci Marcel Ciolacu.

Prețurile RCA au fost plafonate din primăvara anului 2023, măsură luată de Guvern pentru a opri creșterea prețurilor, după falimentul demarat la Euroins, fostul lider RCA cu peste 3 milioane de șoferi asigurați la momentul retragerii licenței.

Avertismentul unui economist: Cu un deficit de 6 miliarde de euro, România se îndreaptă către stagflație, cel mai prost scenariu. Dacă nu reducem drastic cheltuielile, riscăm să încheiem 2025 cu un deficit de peste 10%, ca o țară în război CITEȘTE ȘI Avertismentul unui economist: Cu un deficit de 6 miliarde de euro, România se îndreaptă către stagflație, cel mai prost scenariu. Dacă nu reducem drastic cheltuielile, riscăm să încheiem 2025 cu un deficit de peste 10%, ca o țară în război

Mai exact, statul a decis să plafoneze prețurile RCA la nivelul propriilor tarife maxime practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023.

În plus, comisioanele de distribuție aferente contractelor RCA au fost limitate la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuție.

Măsura a tot fost prelungită de atunci, cu o singură modificare: de la 1 ianuarie 2024, Guvernul a permis asigurătorilor să-și majoreze cu 6,8% aceste tarife plafonate, pentru a fi ajustate cu prognoza ratei anuale a inflației la sfârșitul trimestrului II 2024 publicată de către Banca Națională a României.

ANUNȚ Guvernul a început să demită șefi din companiile de stat CITEȘTE ȘI ANUNȚ Guvernul a început să demită șefi din companiile de stat

Cum s-a scumpit RCA, deși modul de calcul a fost înghețat

În ciuda acestei măsuri, prețurile RCA au crescut în medie cu 11% după un an și jumătate, dar ASF susține că n-a depistat asigurători care să fi schimbat modul de calcul al prețurilor.

De aceea n-au fost aplicate sancțiuni asigurătorilor, a explicat la finele anului trecut, într-un interviu HotNews.ro, Sorin Mititelu, vicepreședintele ASF.

Prețurile au crescut pentru că unele date care intră în formula de calcul, cum ar fi vârsta șoferului sau a mașinii, s-au schimbat odată cu reînnoirea poliței.

Pe de altă parte, unii asigurători țin cont și de culoarea sau marca mașinii la stabilirea prețurilor RCA, lucru considerat anormal și care va fi corectat în acest an prin legislație secundară și un cod de bune practici, a mai susținut atunci oficialul ASF.

viewscnt
Afla mai multe despre
rca
asigurare