Exporturile de produse petroliere pe cale maritimă ale Rusiei au scăzut cu aproape 10% în 2024, după ce atacurile cu drone din Ucraina au avariat rafinării importante, iar creșterea costurilor de finanțare și interdicția guvernamentală privind exporturile de benzină au adăugat presiune, pe fundalul sancțiunilor impuse de Occident, au declarat surse din industrie, citate de Reuters.
Rusia, unul dintre cei mai mari exportatori de petrol și produse petroliere din lume, alături de Arabia Saudită și Statele Unite, a încercat să acceseze noi piețe în Asia și America de Sud după ce Occidentul a impus sancțiuni ca urmare a acțiunilor militare ale Moscovei în Ucraina în 2022, scrie News.ro.
Scăderea exporturilor de combustibili înseamnă că companiile rusești de petrol trebuie să mărească exporturile de țiței pentru a menține veniturile, dar opțiunile sunt limitate doar la India, China și Turcia, care continuă să cumpere țiței rusesc în ciuda sancțiunilor și dispun de propriile lor rafinării mari.
Exporturile totale de produse petroliere ale Rusiei, inclusiv motorină, nafta și kerosen pentru avioane, au ajuns la 113,7 milioane de tone în 2024, cu o scădere de 9,1% față de 2023, au spus două surse din piață pentru Reuters, citând datele de export.
Această cifră ar reprezenta aproximativ 2,3 milioane de barili pe zi, utilizând raportul de conversie de 7,33 tone de țiței pe baril. Detaliile exacte ale produselor - fiecare cu un raport de conversie diferit - nu erau disponibile.
Procesarea generală a petrolului în Rusia a scăzut la aproximativ 267 milioane de tone (5,4 milioane de barili pe zi) în 2024, cel mai redus nivel din 2012, din cauza opririlor neplanificate și a marjelor de rafinare mai scăzute, au arătat calculele Reuters pe baza datelor surselor din piață.
Atacurile cu drone
Ucraina a atacat mai multe rafinării și facilități de combustibili din Rusia, inclusiv rafinăria Volgograd a Lukoil, rafinăria Omsk a Gazprom Neft din Siberia de Vest, rafinăriile Slavyansk și Novoshakhtinsk și rafinăria de petrol din Marea Neagră a Rosneft din Tuapse.
Rafinăriile au fost, de asemenea, sub presiune din cauza scăderii prețurilor combustibililor, creșterii dobânzilor și interdicției Rusiei de a exporta benzină, au spus sursele din piață.
Exporturile totale de produse petroliere prin porturile baltice ale Rusiei - Primorsk, Vysotsk, Sankt Petersburg și Ust-Luga - au scăzut cu 9% în 2024 față de anul precedent, ajungând la 61,96 milioane de tone. Exporturile prin porturile Mării Negre și Mării Azov ale Rusiei au scăzut la 42,75 milioane de tone, fiind în declin cu 10% față de 2023.
Exporturile prin portul rusesc din Marea Neagră Tuapse au scăzut cu o treime, la 9,1 milioane de tone, din cauza opririlor cauzate de atacurile cu drone, procesării suspendate și scăderii rafinării la rafinăria Rosneft, au declarat surse din piață pentru Reuters.
Între timp, exporturile prin portul Novorossiisk din Marea Neagră au crescut cu 4%, la 19 milioane de tone.
Exporturile de produse petroliere din porturile Arctice ale Rusiei, Murmansk și Arkhangelsk, au scăzut la 1,01 milioane de tone, în declin cu 14%, iar încărcările de combustibili din porturile din Extremul Orient s-au redus cu 3% față de 2023, la 7,97 milioane de tone.
Exporturile de produse petroliere pe cale maritimă ale Rusiei au crescut în decembrie cu 10,8% față de luna precedentă, ajungând la 10,37 milioane de tone, inclusiv 4,17 milioane de tone încărcate prin porturile Mării Negre și Mării Azov ale Rusiei, 5,49 milioane de tone prin porturile Mării Baltice și 637.100 de tone prin porturile din Extremul Orient, potrivit datelor surselor și calculelor Reuters.