Planurile mult-așteptate ale Tesla pentru o mașină la prețuri accesibile includ o versiune redusă, fabricată în SUA, a celui mai vândut SUV electric al său, Model Y, dar lansarea în producție a fost acum amânată.
Întârzierea este cel puțin câteva luni, până spre finalul anului, conform Reuters.

DTesla și-a propus să producă 250.000 de modele Y mai ieftine în Statele Unite, în 2026. Noul vehicul este, de asemenea, planificat pentru o eventuală producție în China și Europa.
În acest timp, Tesla continuă să scadă dramatic pe piața din Europa și în luna martie, în pofida faptului că vânzările de mașini complet electrice au cunoscut un reviriment indiscutabil. Chiar dacă nu există o singură cauză pentru declinul Tesla, acesta pare să nu se mai oprească, deși compania a lansat și faceliftul lui Model Y, conform analizei Profit.ro.
Vânzările de autoturisme din Europa au crescut ușor, cu 2,8 procente în luna martie, fiind susținute inclusiv de segmentul electric și cel hibrid, cu un total de 1,33 milioane de autoturisme, față de 1,29 milioane în 2024.
Marile grupuri auto au avut evoluții diferite, în funcție de expunerea pe segmentul electric dar și de noutățile din gamă pe care le-au oferit. Liderul pieței europene de automobile, VW Group, a înregistrat o creștere consistentă, 11,2%, la 335.272 vehicule vândute, potrivit Data Force, vânzări care dau un semnal bun pentru companie și pentru piața auto în ansamblul ei, cu un plus de 34.000 de vehicule, multe dintre ele fiind electrice.

Numărul doi din piață, Stellantis, a raportat în schimb o scădere de 6 procente, adică minus 13.000 de vehicule față de anul anterior, fiind afectată în principal de scăderile a două dintre mărcile de bază, Citroen (-25%) și Fiat (-15%).
Pe locul al treilea în Europa, Renault Group are o situația foarte bună, cu o creștere de 13,6%, la un volum de 131.000 de vehicule, dintre care 52.700 de vehicule au fost vândute de Dacia, marca românească având un plus de 8,17% față de martie 2024, iar marca Renault raportând o creștere și mai mare, 17,3%, cu 77.500 unități.
Este remarcabil faptul că Hyundai – Kia își consolidează poziția patra în Europa, cu cele două mărci ale sale, având 100.500 vehicule vândute în pofida unei scăderi de 5 procente, cu 10.000 de vehicule peste BMW Group, care a fost pentru multă vreme al patrulea producător de autovehicule din Europa.

Cea mai nefericită evoluție este însă cea a Tesla, care a înregistrat în martie o nouă scădere, de 26,6%, coborând la 25.200 de unități vândute, cu peste 9.000 de autoturisme mai puțin decât în martie 2024.
Model Y a fost principalul vector de declin al Tesla, având -40% la vânzări, respectiv 10.000 de vehicule în minus, deși Model 3 a reușit să obțină o creștere mică dar importantă, 5,3%, cu un volum de 11.100 de unități.
Pe întreg trimestrul, Tesla are o frânare masivă a vânzărilor, cu -36,8% comparativ cu trimestrul similar din 2024, respectiv un total de 51.700 vehicule, față de 81.800 în urmă cu un an, adică 30.000 de vehicule mai puțin.

Prăbușirea vânzărilor lui Model Y este impresionată, cu aproape -50%, de la 55.000 de vehicule în urmă cu un an, la doar 29.000 în 2025, în primele trei luni ale anului, ceea ce face ca scăderea celuilalt model să nu mai pară atât de gravă, deși este 12,5%.
Un detaliu care poate oferi o imagine mai bună pentru ceea ce se întâmplă cu Tesla în acest moment în Europa este cel legat de vânzările mărcii chineze MG, care a depășit, atât în martie cât și pe întreg trimestrul, vânzările Tesla, fiind evidente tendințele inverse pe care le înregistrează vânzările celor două mărci auto.

De altfel, chinezii au avut un trimestru bun în Europa, cpentru că SAIC (MG) a urcat cu 33%, la 51.800 vehicule în trimestrul 1, iar BYD a avut o creștere cu 3 cifre, la 27.400 vehicule.
Și Chery a atins volume mari, pentru o marcă chineză, cu peste 15.000 de vehicule. Dar cel mai important este că toate aceste mărci au început deja să depășească producătorii japonezi mici, cum sunt Suzuki, Mazda sau Honda și se apropie și de volumele înregistrate de Nissan.
La nivel de grupuri auto mari, avem deopotrivă creșteri, cum este cea de la Volkswagen, peste 6%, și la Renault Group, peste 10%, dar și scăderi, cu -11,3% la Stellantis, -1,5% la Hyundai – Kia, -6% la Toyota, -5,1% la Mercedes.

Dacia rezistă destul de bine pe piață, cu o creștere de numai 2,3%, dar suficientă pentru a-și îmbunătăți cota de piață, având un volum vândut de 149.400 vehicule, pe întreg trimestrul, peste cel al Kia, Ford, Hyundai, Opel sau Citroen.
Practic, Dacia este acum locul 9 pe piața europeană, în clasamentul mărcilor, având o poziție solidă într-un moment în care se bazează pe o serie de modele noi.