Stellantis a anunțat că este nevoită să închidă una dintre uzinele sale din Marea Britanie, din cauza țintelor de vehicule electrice impuse de guvernul britanic. Compania investește o sumă importantă într-o altă uzină care ar urma să preia și restul producției.
Legislația britanică în materie de vehicule electrice impune constructorilor auto volume stricte de automobile electrice, în cadrul programului de electrificare a industriei auto, iar acest lucru începe să genereze tensiuni.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Grupul auto Stellantis a anunțat că ia în calcul închiderea uzinei din Luton, unde produce vehicule comerciale ușoare, pentru a-și consolida producția într-o altă uzină, în Ellesmere Port, unde a investit circa 50 de milioane de euro. Aici va fi creat un hub de producție pentru vehicule electrice, în special vehicule comerciale din segmentul mediu. Ambele fabrici produc mașini sub mărcile Vauxhall, Opel, Citroen, Peugeot și Fiat.
Închiderea fabricii din Luton va lăsa fără locuri de muncă 1.100 de persoane, din care doar o mică parte ar putea fi transferate în Ellesmere Port.
Amenințările privind închiderea au venit pe fondul tensiunilor dintre Stellantis și guvernul britanic, din cauza mandatului pentru vehicule cu emisii zero, așa cum se numește în legislație actul care le impune companiilor auto volumele de vehicule electrice produse. Acestea ar trebui să crească producția la o pondere de 22% din totalul producției, pentru autoturisme, și la 10%, pentru LCV-uri. Amenda pentru nerespectarea acestui mandat este de 15.000 de lire pentru fiecare vehicul care este sub ținta impusă.
Contextul actual, în care cererea de vehicule electrice este din ce în ce mai scăzut, creează o problemă majoră pentru producătorii auto, care se văd în situația de a produce mașini pe stoc.
Din acest motiv, Carlos Tavares, CEO Stellantis, a declarat că va fi nevoit să închidă fabrici dacă mandatul pentru emisii zero nu va fi modificat. El susține că cererea de reducere a țintei de vehicule electrice nu ar afecta financiar guvernul, așa că nu ar fi o decizie care nu poate fi luată.
CITEȘTE ȘI De unde a început colapsul Northvolt: BMW și-a reziliat un contract de baterii de 2 miliarde de euroMarea Britanie se confruntă cu creșteri importante ale costurilor de producție, atât din cauza prețurilor materialelor și energiei, cât și din cauza creșterii salariilor.
Stellantis are la dispoziție mai multe fabrici în care ar putea muta producția de vehicule comerciale ușoare din Luton, inclusiv în Franța, în uzina din Houdain, iar din 2025, unele dintre ele vor fi asamblate și în Turcia, în cadrul parteneriatului cu Koc Holding. De asemene, uzina din Portugalia a Stellantis va produce vehiculele utilitare de mici dimensiuni, destinate pieței din Europa.
Guvernul a anunțat că ia în calcul modificarea mandatului privind reducerea emisiilor, dar nu-și schimbă ținta stabilită pentru 2030, de eliminare a mașinilor noi cu emisii de CO2.