Tim Clark, președintele Emirates, avertizează că industria aviației a intrat ”în teritoriu necunoscut” din cauza tarifelor comerciale extinse ale administrației Trump, care afectează creșterea economică globală și riscă să majoreze semnificativ costurile pentru companiile aeriene din întreaga lume, relatează CNBC.
”Traversăm vremuri tulburi”, a declarat Clark într-un interviu pentru CNBC, înregistrat pe 20 martie, cu puțin timp înainte de anunțul oficial privind noile taxe comerciale. El a comparat impactul economic al acestor măsuri cu cel al crizei financiare din 2008-2009, scrie News.ro.

Clark, aflat de peste 20 de ani la conducerea Emirates, a gestionat anterior compania în momente dificile precum perioada post-11 septembrie, criza financiară globală și pandemia de Covid-19. El consideră că, deși efectele noii politici comerciale sunt încă incerte, Emirates are un model de afaceri solid care îi va permite să facă față provocărilor.
Totuși, președintele Emirates a subliniat că tarifele impuse de SUA riscă să provoace ”ape tulburi” pentru întreaga industrie. Tarifele de retorsiune ale Chinei împotriva companiilor americane din domeniul aerospațial, precum Boeing și GE Aerospace, ar putea afecta indirect Emirates, prin creșterea costurilor de producție și mentenanță.
Clark rămâne totuși moderat optimist: cererea pentru zboruri pe distanțe lungi este în continuare ”foarte solidă”, iar rezervările sunt bune până în 2026.
Pe fondul tensiunilor comerciale, alți lideri din industrie sunt mai pesimiști. Willie Walsh, directorul general al Asociației Internaționale a Transportului Aerian (IATA), a recunoscut incertitudinea creată, dar a spus că aviația a mai trecut prin astfel de provocări. În schimb, analiștii revizuiesc în scădere prognoza cererii de transport aerian pentru 2025.

Reprezentanți ai industriei aerospațiale, precum Dak Hardwick de la Aerospace Industries Association, spun că noile tarife vor crește costurile pentru întreaga industrie, afectând atât construcția cât și modernizarea aeronavelor. Motoarele avioanelor, precum cele pentru Boeing 737 MAX sau Airbus A320, sunt realizate din piese produse în mai multe țări, ceea ce le face vulnerabile în fața barierelor comerciale.
Acțiunile companiilor aeriene au scăzut cu două cifre după anunțul Casei Albe din 2 aprilie, pe măsură ce devine clar că noile reguli comerciale vor genera costuri suplimentare semnificative pentru întreaga industrie.