Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) anunțã lansarea primei curse efectuate sub acoperirea Convenției TIR, respectiv din România în Iordania cu tranzitarea Irakului, marcând astfel redeschiderea unor rute istorice de transport rutier între Europa și Orientul Mijlociu.
Camionul, operat de Simon Truck, a ieșit din România prin punctul de frontierã Giurgiu – Ruse, urmând traseul: Kapitan Andreevo – Kapikule – Habur – Zakho – Trebil – Al Karama – Amman.
Repornirea unei tradiții comerciale
Înainte de 1989, șoferii români parcurgeau frecvent rute comerciale spre Orient sub acoperirea TIR, cu camioane Roman Diesel, bazându-se pe hãrți tipãrite și indicatoare rutiere.

Astãzi, camioanele beneficiazã de tehnologii moderne, precum GPS, tahografe G2V2 și cabinã dotatã cu aer condiționat, oferind condiții net superioare de siguranțã și confort.
România are în vigoare acorduri bilaterale privind transportul rutier internațional cu Irakul (din 1981) și cu Turcia (din 1978), care oferã cadrul legal pentru desfãșurarea acestor operațiuni și astãzi.
Sistemul TIR este singurul regim de tranzit vamal recunoscut la nivel global, gestionat de IRU sub mandatul ONU. Acesta permite transportul internațional al mãrfurilor cu o singurã garanție – de pânã la 100.000 euro pentru taxe vamale – și beneficiazã de proceduri simplificate, fiind recunoscut de 78 de pãrți contractante din întreaga lume.

Transportul beneficiazã de aplicația TIR-EPD, prin care sunt transmise în avans și simultan informațiile despre marfã printr-o pre-declarație electronicã TIR. Aceasta se transmite cãtre birourile vamale de plecare, destinație și tranzit, facilitând autoritãților vamale sã facã o analizã de risc și astfel permite transportatorului trecerea rapidã a frontierelor.