Administrația Bazinală de Apă Crișuri va reabilita digurile a cinci râuri și va realiza piste pentru biciclete pe o distanță de peste 190 de kilometri.
Aceasta este parte unui proiect în valoare de aproape 80 milioane lei cu bani din PNRR.
”Investiția aferentă reabilitării digurilor și infrastructurii pentru traseele cicloturistice din bazinul hidrografic Crișuri a fost aprobată de Guvernul României și a intrat în licitație publică. Realizarea infrastructurii se va face prin împărțirea în cinci loturi cu execuție lucrări de-a lungul digurilor de pe râurile: Ier, Barcău, Crișul Repede, Canal Colector și Crișul Negru”, a transmis Administrația Bazinală de Apă Crișuri.
CITEȘTE ȘI INFOGRAFIC Grupul Volkswagen și-a limitat spectaculos declinul pe final de an și a vândut un volum important de mașini în 2024, care ține compania pe locul 2 în lumeSursa citată a explucat că a atras bani europeni pentru a amenaja, în total, 191,325 kilometri de piste de bicilete pe digurile de apărare împotriva inundațiilor, scrie News.ro.
”Vorbim de o investiție cu multiple beneficii, și anume: malurile apelor vor fi consolidate, accesul pe coronamentul digului în caz de intervenții la inundații va fi îmbunătățit, și, nu în ultimul rând, populația va avea acces la piste de biciclete după modelul rețelei europene de trasee EuroVelo” , a declarat Pásztor Sándor, director ABA Crișuri.
Potrivit sursei citate, primul lot se va construi pe malul stâng al râului Ier, pe sectorul Andrid-Ianca, pe o lungime de 52,71 km și va face conexiunea între localitățile: Santău și Pir din județul Satu Mare, respectiv Sălacea, Tarcea, Cherechiu, Săcueni, Diosig din județul Bihor.
A doua pistă va fi amenajată pe o lungime de 43 de km, pe digul de pe malul drept al râului Barcău și pe valea Înot, pe sectorul Marghita-Frontiera cu Ungaria și va trece prin localitățile: Marghita, Abrămuț, Chișlaz, Sâniob, Sălard, Roșiori și Tămășeu (județul Bihor).
A treia și a patra pistă se vor construi pe digurile de pe râul Crișul Repede, pe o lungime totală 60,88 km distribuite astfel: pe malul drept, între Oradea și frontiera cu Ungaria, trecând prin localitățile bihorene Sântandrei, Borș, Girișu de Criș și Toboliu, și pe pe malul stâng, sector pod Tărian – Dig mal drept Canal Colector, respectiv pe digul de pe malul drept Canal Colector – confluența cu Valea Culișer trecând prin localitățile: Girișu de Criș, Toboliu, Sânnicolau Român, Cefa, Mădăras și Salonta (județul Bihor).
CITEȘTE ȘI Timișoara, cea mai importantă piață rezidențială regională din România, după București - IlfovUltimul lot de traseu de cicloturism, cu o lungime de 34,735 km, se va construi pe malul drept al Canalului Colector, la confluența cu valea Culișer – Dig mal drept râul Crișul Negru; Dig mal drept râul Crișul Negru sector confluență Canal Colector – pod Zerind și Dig mal stâng râul Crișul Negru, sector pod Zerind – Frontiera cu Ungaria, pe teritoriul localităților: Salonta, Ciumeghiu, Avram Iancu (jud.Bihor), Mișca și Zerind (jud.Arad).
” Pistele vor avea lățimi cuprinse între 2 și 2,4 metri și un strat de 10 cm de macadam, adică o îmbrăcăminte rutieră formată din mai multe straturi de piatră spartă. Acolo unde râurile se intersectează cu afluenții acestora, se vor construi pasarele pentru a asigura continuitatea traseului”, a mai precizat Pásztor Sándor.
Documentația de atribuire pentru contractul de execuție lucrări a fost lansată pe platforma electronică SEAP și are termen limită de depunere a ofertelor data de 4 februarie 2025.
Valoarea totală estimată pentru atribuirea contractelor de execuție lucrări aferente proiectului ”Reabilitarea coronamentului digurilor de apărare și crearea infrastructurii traseelor cicloturistice în Bazinul Hidrografic Crișuri (LOT 1-5)” este de 79.491.844,3 lei, iar banii provin din PNRR.