Din cele aproximativ 900.000 de autovehicule pe care le-a exportat în 2024 industria auto europeană în SUA, anul acesta ar mai putea rămâne doar o parte, estimată de primele analize la un nivel de 75 – 77 de procente, dacă tarifele vamale introduse de președintele SUA vor fi menținute până la finalul anului.
Deocamdată, Trump a decis o pauză de 90 de zile.
Europa, prin producătorii din UE și Marea Britanie, a exportat în SUA, în 2024, peste 900.000 de vehicule, mărcile cele mai vândute către americani fiind VW, Mercedes, BMW și Audi. De asemenea, Volvo sau Land Rover completează lista de mașini expediate cu vaporul către porturile americane.

Acestea depășesc cu mult importurile europene din SUA, care oricum sunt acoperite, în mare parte, tot de vehicule ale mărcilor germane, BMW, Mercedes sau VW. Segmentul de autoturisme a cumulat 730.000 de vehicule din Uniunea Europeană și 130.000 din Marea Britanie. Din punct de vedere al tipului de vehicul exportat, 42% sunt din segmentul D, 28% segmentul E și 20% segment C.
Un prim studiu realizat de compania franceză Inovev arată că, în funcție de numărul de luni în care vor fi menținute tarifele vamale ale lui Donald Trump, vânzările mașinilor europene ar urma să scadă progresiv și ar putea ajunge până la 200.000 de vehicule, în cazul cel mai pesimist, în care tarifele nu ar fi eliminate până la finalul acestui an.
Pentru Europa, acest lucru ar reprezenta un impact puternic asupra industriei auto, având în vedere că SUA reprezintă cea mai mare piață de export, mult peste Turcia sau China.
Valoarea mașinilor pierdute s-ar putea ridica până la 10 miliarde de euro, cea mai mare parte fiind pierdută din contul Uniunii Europene, care găzduiește companiile auto și fabricile în care sunt produse mașinile pentru SUA. ACEA a anunțat că UE a acoperit 750.000 de vehicule din totalul exportat de Europa, în valoare de 38,5 miliarde euro.
Pe lângă acestea, alte sute de mii de vehicule au fost fabricate în Mexic de companiile europene, pentru piața din SUA. De asemenea, în comerțul cu SUA sau cu Mexic, necesar producției de vehicule, intră și exporturile de componente produse în Europa.

Estimările făcute de Inovev se bazează pe faptul că tarifele vor genera creșteri de prețuri și, automat, o scădere mare a cererii pentru mașinile produse în Europa.
Orice decizie de mutare a producției către SUA, luată de companiile auto din Europa, are termene foarte lungi de implementare, chiar și numai pentru introducere a unui singur model pe o linie de fabricație existentă.
Potrivit Inovev, grupul VW asigură 26% din exporturile de mașini din Europa în SUA, în timp ce Mercedes are 23%, BMW - 19%, Geely (Volvo) - 13% și Jaguar Land Rover 12%.
Cele mai vândute mașini europene de import, în SUA, au fost Mercedes GLC cu 60.000 exemplare, urmat de Volvo XC90 și XC60.
