EXCLUSIV FOTO Cu cine negociază România salvarea Șantierului din Mangalia. Investitorul-surpriză anunțat astăzi

Auto/Transporturi   
EXCLUSIV FOTO Cu cine negociază România salvarea Șantierului din Mangalia. Investitorul-surpriză anunțat astăzi

Autoritățile române negociază la acest moment cu compania turcă Desan, care este interesată de închirierea capacităților de producție și a forței de muncă din Șantierul Naval Damen Shipyards Mangalia (DSMa), au declarat pentru Profit.ro surse apropiate negocierilor.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider

Turcii dețin un șantier în municipalitatea Tuzla, din provincia Instanbul, și sunt axați pe reparații și reconversii de vase maritime. 

Urmărește-ne și pe Google News

Șantierul Naval Desan are două docuri plutitoare, ateliere închise cu o suprafață totală de 31.000 metri pătrați, inclusiv o suprafață închisă de 8.000 metri pătrați.

Evenimente

3 aprilie - Eveniment Profit Health.forum - Sănătate nouă
16 aprilie - Maratonul de Educație Financiară
Parlamentul votează a 3-a oară legea șefilor porturilor. Istoria proiectului, cu acuze și sesizări. Doar doi membri din conducere vor avea experiență în domeniu DOCUMENT CITEȘTE ȘI Parlamentul votează a 3-a oară legea șefilor porturilor. Istoria proiectului, cu acuze și sesizări. Doar doi membri din conducere vor avea experiență în domeniu DOCUMENT

”Au clienți în general pentru vase care pot trece prin canalul Panama, acestea sunt majoritatea tipurilor de vase pe care le deservesc. Acum caută un șantier în care să repare și nave mai mari decât cele permise în canalul Panama, iar Damen are docuri corespunzătoare în acest scop”, au precizat pentru Profit.ro sursele menționate.

EXCLUSIV FOTO Cu cine negociază România salvarea Șantierului din Mangalia. Investitorul-surpriză anunțat astăzi

Investitorii turci au vizitat deja șantierul de la Mangalia și par însă să fi fost copleșiți de anvergura lui, au declarat, pe de altă parte, surse din cadrul șantierului.

Autoritățile române au propus ca firma Desan să preia integral șantierul Damen, dar printre angajați există un scepticism larg cu privire la o preluare integrală a șantierului de la Mangalia.

Reprezentanții Damen au fost și ei în Turcia, dar nu există încă un feedback cu privire la rezultate.

”Închirierea facilităților chiar și pentru 4-5 ani nu rezolvă problema șantierului, în condițiile în care angajații sunt în pericol de a nu-și încasa salariile luna următoare”, au declarat reprezentanți ai angajaților.

ULTIMA ORĂ DOCUMENT Guvernul ia în calcul micșorarea taxei pe stâlp, fiind însă constrâns și de deficit. Avertisment de deteriorare semnificativă a situației Portului Constanța CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ DOCUMENT Guvernul ia în calcul micșorarea taxei pe stâlp, fiind însă constrâns și de deficit. Avertisment de deteriorare semnificativă a situației Portului Constanța

Desan a cumpărat recent un alt șantier din Turcia.

Ministrul Economiei a anunțat anterior că Guvernul a ajuns în negocieri avansate cu un potențial investitor care vrea să închirieze atât angajații, cât și facilitățile din Șantierul Naval Damen Shipyards Mangalia (DSMa), fără să divulge numele acestuia.

Investitorul va opera acolo și, automat, va menține activitatea economică pentru a plăti salariile angajaților, anunță ministrul Economiei, Bogdan Ivan.

„Încă din prima săptămână de mandat am intrat în această temă, care este una extrem de complicată și în momentul de față pot să vă spun concluziile discuțiilor pe care le-am purtat aproape, exagerez, dar aproape zilnic cu potențiali investitori, cu reprezentanții angajaților, cu reprezentanții administratorului judiciar.

În momentul de față, suntem în negocieri avansate cu un potențial investitor care să vină să închirieze tot ceea ce înseamnă forța de muncă plus facilitățile de acolo, care va opera și, automat, va menține activitatea economică pentru a plăti salariile către oameni.

Acesta este dezideratul pe care îl avem și căutăm soluții inclusiv cu administratorul judiciar, pentru că el e cel care astăzi are în mână administrarea reală a societății din Mangalia”, a afirmat ministrul.

În ceea ce privește ieșirea Damen Holding din acționariatul șantierului naval din Mangalia, Ivan a precizat că s-a agreat o negociere directă cu potențialul investitor pentru preluarea activelor și datoriilor.

”Din punct de vedere al exitului Damen, am convenit împreună cu cei doi acționari, pentru că statul nu are un atribut direct și este acționar indirect, prin șantierul Naval 2 Mai, la șantierul naval Mangalia, am căzut de acord pe exitul lor, pe o negociere directă cu potențialul investitor pentru preluarea activelor, dar și a datoriilor din partea Damen Holding (acționar minoritar la DSMa – n. r.)”, a adăugat șeful de la Economie.

Companii de stat - pregătite să fie scutite de la selectarea șefilor pe principii de management corporativ CITEȘTE ȘI Companii de stat - pregătite să fie scutite de la selectarea șefilor pe principii de management corporativ

La șantierul de la Mangalia statul român este acționar majoritar cu 51%, iar compania olandeză Damen are 49% din acțiuni..

În 2018, Damen a investit la Șantierul Naval Mangalia, achiziționând pachetul majoritar de acțiuni de compania coreeană de la Daewoo, acceptând apoi să cesioneze statului român 2% din acțiuni pentru a deveni acționar majoritar, cu 51%, cu condiția ca partenerul olandez să aibă controlului operațional și managerial al șantierului.

Peste 200 de angajați ai Șantierului Naval Damen Mangalia, companie aflată în insolvență, încep să fie concediați, cu data de 28 februarie, conform anunțului anterior.

Pentru aproape toți ceilalți angajați ai societății, respectiv peste 1.000 de persoane, a fost prelungit sistemul de șomaj tehnic până pe 31 mai, transmitea Laurențiu Gobeajă, liderul Sindicatului Navalistul.

Sindicaliștii au făcut solicitări repetate către autoritățile centrale să găsească soluții pentru reluarea activității și ieșirea din insolvență, dar se pare că blocajul existent continuă, situație care trenează de un an și jumătate, fără a evolua în vreo direcție, arăta acesta.

Răscumpărarea acțiunilor deținute de Renault la compania Avtovaz din Rusia va costa cel puțin 1,3 miliarde de dolari, potrivit companiei ruse CITEȘTE ȘI Răscumpărarea acțiunilor deținute de Renault la compania Avtovaz din Rusia va costa cel puțin 1,3 miliarde de dolari, potrivit companiei ruse

La șantierul de la Mangalia, statul român este acționar majoritar cu 51%, iar compania olandeză Damen are 49% din acțiuni..

'Situația pare că trenează în continuare în același mod ca și până acum, nu evoluăm în nicio direcție. Din exterior privind, pare, în lipsa unor informații clare din partea decidenților, că cei doi acționari nu au ajuns la un acord, decât poate doar de principiu că trebuie să cedeze contractul de asociere, dar modul în care va înceta acest contract de asociere și cât va costa ieșirea Damen din această afacere e o necunoscută pentru noi toți.

Și nici nu ne-ar interesa în mod deosebit valoarea sumelor respective, important este să se întâmple cât mai repede. Dar pare că e un blocaj în continuare, cei doi acționari nu spun nimic din ceea ce discută, spun doar că discută. Dar asta ne spun de un an și jumătate', a declarat sindicalistul.

El a afirmat că peste 200 de salariați își vor pierde locurile de muncă începând cu 28 februarie, deși, după ultimul miting de protest din Capitală al lucrătorilor șantierului, ministrul Economiei, Bogdan Ivan, a anunțat că îi va solicita administratorului judiciar amânarea concedierilor.

Referitor la cei peste o mie de salariați aflați în șomaj tehnic, administratorul șantierului a anunțat că perioada respectivă va fi prelungită până pe 31 mai, a precizat Gobeajă.

'Deciziile de concediere erau emise și nu au mai fost anulate, pe 27 februarie va fi ultima zi de preaviz, 28 februarie este prima zi, efectiv, de încetare a raporturilor de muncă, practic încetează contractul. Oamenii vor intra în șomaj, pentru că motivul pentru care încetează contractul este din motive neimputabile salariaților, fiind o restructurare și o desființare a posturilor. Acești salariați au sperat și ei, după protestul din 7 februarie, că ce a zis ministrul Economiei este adevărat, dar ... nimic concret', a mai spus Gobeajă.

GRAFIC Rafinăria Petrobrazi - principala sursă de benzină a Ucrainei. Deși a crescut vânzările, OMV Petrom a pierdut poziția de lider de piață în favoarea PKN Orlen, care deține însă 2 rafinării, în Polonia și Lituania CITEȘTE ȘI GRAFIC Rafinăria Petrobrazi - principala sursă de benzină a Ucrainei. Deși a crescut vânzările, OMV Petrom a pierdut poziția de lider de piață în favoarea PKN Orlen, care deține însă 2 rafinării, în Polonia și Lituania

Printr-o scrisoare deschisă, Sindicatul Navalistul a solicitat sprijinul Ambasadei Regatului Țărilor de jos astfel încât 'Damen Holding BV să-și asume responsabilitatea care îi revine, în calitate de acționar și deținător al managementului operațional al celui mai mare șantier naval din România și să intervină urgent pentru redresarea acestuia'.

'Azi (25 februarie - n.r.), am primit un răspuns de la ambasadă. Ne-au spus că simt empatie față de noi, dar că nu pot interveni. Deși doamna ambasadoare a participat la toate ceremoniile organizate de grupul Damen în România, la tot felul de lansări de nave, la discuțiile dintre reprezentanții companiei și cei ai statului român, nouă ne spune că nu poate interveni', a declarat liderul sindical, referitor la răspunsul primit de la Ambasada Regatului Țărilor de jos din România.

Sindicaliștii vor să organizeze, pe 7 martie, o acțiune de protest în fața respectivei ambasade și, 'în situația în care nu se schimbă nimic în bine', o delegație a salariaților șantierului intenționează să se deplaseze în Olanda, pentru a picheta sediul companiei Damen.

Sindicalistul susține că șantierul naval a ajuns în această situație din cauza tensiunilor dintre cei doi acționari, pentru că 'fiecare a crezut că îl poate fenta pe celălalt'.

EXCLUSIV FOTO SPION Viitorul model compact Dacia C-Neo - surprins de Profit.ro în teste pe șosea, în România CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO SPION Viitorul model compact Dacia C-Neo - surprins de Profit.ro în teste pe șosea, în România

'Toate tensiunile an de an dintre cei doi acționari au dus la deznodământul ăsta. Pentru că nu s-au înțeles efectiv, ei nu au putut să conlucreze, fiecare a crezut că îl poate fenta pe celălalt. Nu poate continua un parteneriat de afaceri când ambii parteneri nu au încredere unul în celălalt și când niciunul nu mai vrea să continue împreună. Dar ei, de fapt, sunt separați, dar împreună, nu s-a rupt 'lanțul de iubire', ei dețin în continuare pachetul de acțiuni', a spus Gobeajă.

În anul 2023, grupul Damen a anunțat că a emis notificarea de reziliere a acordului de asociere încheiat în 2018 între Damen Holding BV și statul român, pentru că 'prin adoptarea Legii nr. 187/2023, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcționa asocierea dintre statul român și Damen în ceea ce privește Șantierul Mangalia'.

Ulterior, Damen Holding a cerut insolvența Damen Shipyards Mangalia, Tribunalul Constanța deschizând, pe 19 iunie 2024, procedura respectivă.

În 2018, Damen a investit la Șantierul Naval Mangalia, achiziționând pachetul majoritar de acțiuni de compania coreeană de la Daewoo, acceptând apoi să cesioneze statului român 2% din acțiuni pentru a deveni acționar majoritar, cu 51%, cu condiția ca partenerul olandez să aibă controlului operațional și managerial al șantierului.

viewscnt
Afla mai multe despre
damen mangalia
șantier
investitor
desan
turcia
închiria
prelua
activitate