Primele indicii sugerează că un sistem rusesc anti-aerian ar fi putut doborî avionul de pasageri care s-a prăbușit în Kazahstan, a declarat un oficial american pentru CNN, în timp ce autoritățile au recuperat o a doua cutie neagră despre care speră că va face lumină privind cauza dezastrului în care au murit zeci de persoane.
Semnele indică faptul că un sistem rusesc a lovit zborul Azerbaijan Airlines J2-8243 înainte ca acesta să se prăbușească în apropierea orașului Aktau, a declarat oficialul american.
Este pentru prima dată când SUA oferă o evaluare privind prăbușirea de miercuri, în care au murit cel puțin 38 din cele 67 de persoane aflate la bordul avionului, scrie News.ro.
Dacă indiciile preliminare se vor confirma, ar putea fi vorba despre un caz de confuzie, a afirmat oficialul SUA, unul în care unitățile ruse slab antrenate au tras neglijent, după folosirea dronelor de către Ucraina.
Oficiali din Azerbaidjan, Kazahstan și Rusia au cerut oamenilor să nu facă speculații despre prăbușire până la finalizarea investigațiilor.
Autorităție braziliene și reprezentanți ai producătorului avionului Embraer sunt așteptați să ajungă, vineri, în Kazahstan, potrivit agenției de știri de stat din Azerbaidjan, în timp ce autoritățile încep să pună cap la cap evenimentele care au dus la prăbușire.
Ce se știe până acum:
Care era ruta avionului?
Zborul Azerbaijan Airlines mergea din capitala Azerbaidjanului, Baku, la Groznîi, capitala republicii ruse Cecenia, înainte de a face o aterizare de urgență la circa 3 kilometri de Aktau, a anunțat, miercuri, transportatorul.
Presa de stat din Rusia a relatat că avionul a fost redirecționat din cauza ceții dense de la Groznîi.
Potrivit site-ului Flightradar24, care monitorizează zborurile, avionul a decolat miercuri, la ora 7.55 a.m. ora Azerbaidjanului și s-a prăbușit circa două ore și jumătate mai târziu.
Oficialii nu au explicat deocamdată de ce avionul a traversat Marea Caspică, deși Baku și Groznîi sunt la vest de aceasta, iar Aktau se află la est.
CITEȘTE ȘI RECORD MONDIAL Chinezii au lansat mașina cu 2.300 km autonomie - FOTOO a doua cutie neagră a fost recuperată de la locul prăbușirii, a relatat, joi, agenția de știri de stat Kazinform, iar autoritățile speră că aceasta va oferi informații importante pentru a-I ajuta pe anchetatori să stabilească ce s-a întâmplat.
Ministrul Transporturilor din Kazahstan, Marat Karabayev, a afirmat, joi, că un centru de control kazah a primit un semnal din Rusia cu circa 45 de minute înainte ca avionul să se prăbușească, spunând că sborul este redirecționat.
Dispecerul rus a afirmat că aeronava se confruntă cu o defecțiune la sistemele de control și că echipajul a decis să zboare la Aktau după ce a primit informații privind vremea rea, a spus Karabayev. Ulterior, dispecerul a spus că ”un rezervor de oxigen a explodat în cabina pasagerilor, iar aceștia și-au pierdut cunoștința”, potrivit lui Karabayev.
În timp ce echipajul Azerbaijan Airlines a făcut două încercări de a ateriza la aeroportul din Aktau, avionul a deviat de la curs și a pierdut legătura cu dispecerii când s-a prăbușit, a spus Karabayev said.
Flightradar24 a arătat, într-o postare pe rețelele sociale, că aeronava a fost ”expusă bruiajului GPS și interferențelor în apropiere de Groznîi”. Bruiajul GPS poate afecta semnificativ abilitatea unui avion de a naviga și de a comunica, a afirmat Flightradar24, creând potențiale riscuri de siguranță.
Datele și imaginile video cu prăbușirea ”indică de asemenea posibile probleme de control ale aeronavei”, a adăugat Flightradar24.
Câți au supraviețuit prăbușirii?
Cel puțin 38 dintre cei 67 de oameni aflați la bordul avionului au murit în urma prăbușirii, au confirmat autoritățile din Kzahstan, inclusiv doi piloți și un însoțitor de zbor.
Circa 29 de supraviețuitori, dintre care doi copii, au fost scoși din epavă, a afirmat premierul adjunct din Kazahstan, Kanat Bozumbayev.
Dintre cei aflați la bord, 37 de pasageri erau cetățeni din Azerbaidjan și 16 erau din Rusia, alături de șase din Kazahstan și trei din Kîrgîstan, potrivit datelor preliminare de la Ministerul Transporturilor din Kazahstan.
CITEȘTE ȘI FOTO Casa din filmul „Home Alone” - vândută de CrăciunJoi, vice-ministrul Sănătății din Kazahstan, Timur Muratov, a afirmat că nouă cetățeni ruși și 14 cetățeni din Azerbaidjan au fost repatriați în țările lor, potrivit presei de stat din Kazahstan.
Șase pacienți erau tratați la Aktau, între care trei cetățeni din Azerbaidjan și trei din Kîrgîstan, a spus el. Patru dintre cei șase sunt la Terapie Intensivă, iar starea unui pacient rămâne extrem de gravă și instabilă, a adăugat el.
Ce a cauzat prăbușirea?
Filmările și imaginile cu avionul după ce s-a prăbușit arată perforații în corpul acestuia care arată similar cu avariile provocate de șrapnel sau resturi. Cauza acestor găuri nu a fost confirmată.
Azerbaijan Airlines a declarat inițial AZERTAC că incidentul a fost cauzat de ciocnirea avionului cu un stol de păsări, a relatat publicația. Și Agenția Federală de Transport Aerian din Rusia a afirmat că avionul s-a prăbușit după ce a lovit păsări.
Cu toate acestea, Andrei Kovalenko, șeful Centrului de Combatere a Dezinformării din Ucraina, parte din Consiliul Național de Securitate și Apărare din Ucraina, a contrazis aceste informații, afirmând, pe rețelele sociale, că avionul a fost ”doborât de un sistem de apărare aeriană rusesc”.
Prăbușirea a venit la scurt timp după ce au avut loc atacuri cu drone ucrainene în sudul Rusiei. Activitatea dronelor a mai închis, în trecut, aeroporturi din zonă și cel mai apropiat aeroport rusesc aflat pe ruta de zbor a avionului era închis miercuri dimineață.
”Rusia trebuia să închidă spațiul aerian deasupra Groznîi, dar nu a făcut-o”, a spus Kovalenko, speculând că autoritățile vor încerca să acopere adevăratul motiv al prăbușirii, inclusiv găurile din avion, pentru că ar fi ”neconvenabil” să dea vina pe Rusia.
Justin Crump, un expert în spionaj, securitate și apărare și directorul companiei de consiliere privind riscul Sibylline, a declarat, joi, pentru BBC Radio 4 că lovirea avionului de către Rusia este ”cea mai bună teorie care se potrivit cu toate datele disponibile pe care le știm”. Crump a adăugat că sistemele de apărare aeriană rusești erau active în Groznîi în jurul orei la care avionul a fost avariat.
”Nu cred că a fost intenționat deloc”, a punctat el, arătând că Rusia este ”foarte îngrijorată” de dronele cu rază mai lungă de acțiune ale Ucranei, care ”foarte des nu sunt doborâte”.
Osprey Flight Solutions, o companie cu sediul în Regatul Unit care analizează riscurile de securitate în sectorul aviatic, a arătat, de asemenea, într-o alertă trimisă companiilor aeriene că zborul ”a fost cel mai probabil doborât de un sistem de apărare aeraină militar al Rusiei”, potrivit Wall Street Journal.
Oficialul SUA care a discutat, joi, cu CNN nu a spus ce tip de sistem ar fi putut doborî avionul de pasageri. Rusia are mai multe de sisteme anti-aeriene, inclusiv sistemele avansate de rachete sol-aer S-300 și S-400, precum și sistemul cu rază medie Panțîr și altele.
Ce spun autoritățile?
Purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, a declarat, joi, că ar fi greșit să se speculeze privind cauza prăbușirii înainte ca ancheta să se fi desfășurat, potrivit RIA Novosti.
Maulen Ashimbayev, președintele Senatului din Kazahstan, a afirmat, joi, că ”natura acestor avarii și cauzele dezastrului sunt în prezent necunoscute”.
O comisie a fost formată pentru a investiga prăbușirea, incluzând reprezentanți din Kazahstan, Azerbaidjan și Rusia, a spus Ashimbayev.
Vice-ministrul Transporturilor din Kazahstan, Talgat Lastayev, a spus că experții ar trebui să ajungă în țară vineri și că ”acest proces este în desfășurare acum – fragmente, detalii sunt adunate”, potrivit agenției de știri de stat Kazinform.
Bozumbayev a spus că ”nici cauza preliminară nu poate fi stabilită încă, întrucât este nevoie de specialiști pentru asta”.
”Ei vor desfășura munca și apoi va fi clar”, a afirmat Bozumbayev.
Bozumbayev a mai spus că nu au primit relatări privind accidentul din Rusia sau Azerbaidjan. ”Astfel, este imposibil să negăm vreo versiune”, a afirmat el, potrivit Kazinform.