Competiția dură de pe piața bateriilor de mașini din China s-a încheiat în 2024 cu victoria detașată a celor de la CATL, care s-au apropiat de jumătate din totalul producției. BYD, însă, nu se lasă și crește odată cu creșterea producției de automobile.
Contemporary Amperex Technology Co. Limited sau CATL după denumirea scurtă a reușit într-un deceniu de activitate să devină liderul absolut al industriei de baterii auto din China și din lume, dar supremația începe să fie amenințată, după încă o jumătate de deceniu de activitate, de rivalii de la BYD.
Anul 2024 a adus o creștere a capacității de producție a Chinei la 548,4 GWh, în creștere cu 41,5% față de 2023, iar perspectivele industriei auto nu lasă loc de îndoieli privind viitorul acestui domeniu. Din totalul capacității instalate, 139 GWh au fost acoperiți de bateriile ternare Li-Ion, adică 25,3%, în creștere cu 10,2%, potrivit datelor publicate, diferența fiind reprezentată de bateriile LFP, tot mai cerute de constructorii auto datorită prețului scăzut.
În total, bateriile LFP au acoperit 74,6% din producția Chinei, adică 409 GWh, cu 56,7% mai multe decât în 2023.
În decembrie, China a produs baterii cu o capacitate de 75,4 GWh, în creștere cu 57% față de anul anterior și cu 12,2% față de luna noiembrie. Bateriile ternare au însumat 14,3 GWh, 19% din total, în scădere față de anul anterior cu 13 procente, în timp ce bateriile LFP și-au dublat practic capacitatea la 61 GWh, reprezentând peste 80% din total.
CATL a rămas cel mai mare producător, cu o capacitate instalată de 256 GWh, în timp ce principalul concurent, BYD, care are avantajul utilizării bateriilor la propriile vehicule, și-a majorat cota de piață cu 10 procente, până la 26% în ultimul trimestrul al lui 2023 (când cota CATL a scăzut ușor față de media anului), având o capacitate instalată de 135 GWh.
Cota de piață pe întreg anul a fost de 45,2% pentru CATL și 25,1% pentru BYD. Pe segementul cel mai popular, LFP, diferența dintre cei doi producători a fost mai mică, ambii având peste 100 GWh: 151,6 GWh pentru CATL și 134,8 GWh pentru BYD.
CITEȘTE ȘI Vânzările de automobile la nivel global au crescut și în 2024. Pe segmentul electric a fost vândut un volum fără precedentCeilalți producători de baterii ai Chinei au însumat cu toții circa 30% din piață, cu aproape 7 procente pentru CALB, 4,5% pentru Gotion, 3,4% pentru EVE Battery și procente și mai mici produse de SVOLT, Sunwoda, REPT, Zenergy și LG New Energy.
Conform cifrelor oficiale, anul trecut China a utilizat 490.000 de tone de materiale ternare, 1,934 milioane de tone de materiale fosfat de litiu și fier, 1,27 milioane de tone de materiale pentru electrozi, 16,42 miliarde de metri pătrați de separatoare, 225.000 de tone de electrolit pentru bateriile ternare și 1 milioane de tone de electroliți pentru bateriile LFP.