Ministerul Apărării Naționale (MApN) a primit 5 oferte la licitația demarată în decembrie anul trecut, pentru contractarea lucrărilor aferente fazei 2 de extindere și modernizare a bazei militare aeriene Câmpia Turzii, folosită de avioane multirol F-16 și de drone MQ-9 Reaper, relevă date analizate de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
În toamna lui 2024, Parlamentul României a aprobat, la propunerea președintelui Klaus Iohannis, participarea Armatei României la misiunea de Asistență de Securitate și Instruire pentru Ucraina NATO— NSATU, ″prin punerea la dispoziție a infrastructurii și echipamentelor necesare pentru găzduirea și operarea, pe teritoriul național, a facilității Logistic Enabling Node — Romania (LEN-R), în cadrul Bazei 71 Aeriene Câmpia Turzii, și a unui efectiv de până la 100 de militari — personal de stat major în cadrul comandamentelor misiunii, instructori în cadrul modulelor de instruire organizate în afara teritoriului național, precum și detașamente specializate pentru completarea LEN-R care funcționează pe teritoriul României″.
Detalii despre misiunea NATO-NSATU, aici, aici și aici.
3 aprilie - Eveniment Profit Health.forum - Sănătate nouă
16 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Valoarea totală a contractului pentru faza 2 de extindere și modernizare a bazei aeriene Câmăia Turrzii este estimată la 446,4 milioane lei plus TVA. Inițial, ofertele trebuiau depuse până pe 14 ianuarie, deadline-ul fiind ulterior preschimbat în 6 februarie, iar după aceea încă odată, în 17 martie.
Ofertanții înscriși la licitație sunt PORR Construct (cu subcontractanți Focus Security Systems și High Tech Clima) și consorțiile Leviatan Design (leader)-Mithras Build-Ubitech Construcții-Copraag Antrepreneur-Confind (subcontractanți Col-Air Airport Solutions, Romtest Electronic, Lagan Aviation&Infrastructure Limited și Con Gaz Prest), Construcții Erbașu-Concelex-Frasinul (subcontractanți Focus Security Systems, TIAB, Con Gaz Prest și BlueSpace Technology), Strabag-ACI Cluj (subcontractanți Focus Security Systems și Strabag Construct) și ConA Operations-UTI Construction and Facility Management (cu terți susținători ConA și ConA Productions).

Câștigătorul a fost un consorțiu format dinLeviatan Design (lider de asociere), Ubitech Construcții și Petrodesign, plus Telekom Romania Communications, având 7 subcontractori și un număr de 4 terți susținători. Atribuirea s-a făcut la suma de aproape 493 milioane lei plus TVA.
Per total, proiectul era estimat atunci la 1,37 miliarde lei plus TVA. "Autoritatea contractantă va opta pentru achiziția ulterioară de lucrări de construcții similare în condițiile art. 102 lit. l) din OUG 114/2011 până la valoarea de 1.370.988.842,16 lei fără TVA", preciza MApN în 2021.
Actul normativ menționat prevede că, în anumite condiții, autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare, cum ar fi atunci când, ulterior atribuirii unui contract de lucrări sau de servicii, își propune să achiziționeze noi lucrări, respectiv noi servicii care sunt similare lucrărilor sau serviciilor achiziționate prin atribuirea contractului inițial, existând și posibilitatea atribuirii către contractantul inițial.

Asta a făcut ca cei de la Leviatan Design, în calitate de lideri ai consorțiului care și-a adjudecat faza 1 a contractului de la Câmpia Turzii, să conteste licitația pentru faza 2 și să ceară anularea ei, chiar cu argumentul că, prin procedura inițială și prin contractul semnat ca urmare a acesteia, sunt îndreptățiți să li se atribuie și restul proiectului.
Însă atât Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), cât și (ulterior) Curtea de Apel Alba Iulia au respins contestația, statuând că, potrivit legislației în vigoare, MApN avea doar dreptul, nu și obligația de a atribui și faza 2 a investiției aceluiași contractant.

O a doua contestație a fost depusă de către Aduro SRL (fostă Aduro Impex SRL), care este și liderul consorțiului căruia i-a fost atribuit contractul de proiectare și execuție a primei faze de extindere și modernizare a infrastructurii bazei militare aeriene de la Mihail Kogălniceanu, județul Constanța.
Potrivit datelor portalului instanțelor de judecată, contestația face acum obiectul unui dosar al Curții de Arbitraj Comercial Internațional de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a României.

″Proiectul de îmbunătățire a posibilităților de operare pe aerodromul Câmpia Turzii vizează realizarea în zona aerodromului a facilităților minime necesare operării în condiții de siguranță a unei escadrile dotată cu aeronave de luptă multirol și dezvoltarea facilităților existente pentru asigurarea sprijinului logistic necesar″, scrie în documentația de atribuire.
Lucrările sunt prevăzute să dureze 66 de luni și includ construirea unui depozit de muniții, a unei platforme de operare și mentenanță pentru aeronave, a unui sistem de balizaj modern, precum și a unei zone dedicată intervențiilor în caz de urgență (crash & fire station). Scopul este alinierea infrastructurii de la Câmpia Turzii la cerințele actuale de securitate și operare ale NATO.