România a rămas și în 2019 lider în UE, pentru al treilea an consecutiv, la cât alocă pentru salariile angajaților statului din veniturile strânse prin taxe și impozite de la populație și firme, venituri care sunt printre cele mai reduse în rândul țărilor membre. Statul român a urcat pe prima poziție în 2017 și s-a menținut pe același loc și în 2018, ca urmare a politicilor de creștere accelerată a veniturilor angajaților în sistemul public, dar și din cauză că numărul acestora a crescut constant, indiferent de partidele aflate la guvernare, relevă date Profit.ro.
La nivelul UE, cheltuielile cu salariile au crescut în toate țările, dar asta după o perioadă de consolidare a finanțelor publice. Pe de altă parte, problema României este accentuată și de faptul că statul este penultimul în UE la venituri colectate la buget ca pondere în PIB.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cheltuielile pentru salarii, plătite angajaților din administrația centrală, dar și celor din administrația locală, au reprezentat anul trecut 35,44% din veniturile statului român, în urcare de la 34,22% în 2018. Iar asta în condițiile în care și veniturile au crescut, relevă ultimele date, analizate de Profit.ro.
Ponderea în PIB a cheltuielilor cu salariile angajaților din sectorul public s-a situat anul trecut la 11,2%, cu puțin peste media UE de 10,1%. Veniturile statului român, colectate în principal din taxe și impozite, sunt, însă, reduse, de 31,7% din PIB anul trecut, față de o medie UE de 46,2% din PIB.
Altfel spus, statul român este sărac, dar încearcă să-și plătească bine salariații, semnificativ mai bine remunerați comparativ cu sectorul privat.
În România, cea mai mare parte a veniturilor statului se duce pe salarii si pensii, considerate de economiști ca fiind cheltuieli rigide, din categoria celor greu de diminuat pe termen scurt, situație care a cauzat în ultimii ani îngrijorare și a lăsat bugetul într-o situație foarte dificilă în actuala criză economică, determinată de restricțiile luate pentru limitarea epidemiei de coronavirus. Statul a avut și în anii trecuți deficite bugetari mari, adică împrumuta bani să acopere partea de cheltuieli ce îi depășea veniturile, însă anul acesta Guvernul se așteaptă la un defciit bugetar de 6,7%, foarte ridicat. Iar unii economiști consideră și această estimare ca fiind conservatoare.
Doar un singur alt stat a mai trecut de 30% anul trecut, Cipru, cu 30,22%, în urcare ușoară față de 2018, potrivit datelor Eurostat, analizate de Profit.ro.
Media Uniunii Europene este de circa 22%, cu mult sub ceea ce alocă România din banii publici pentru plata de salarii.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Bonificație de 10% pentru toate firmele care achită impozitul pe profit la termen în T II și III. Stimulentul se aplică și la venitul microîntreprinderilorNumărul bugetarilor crește indiferent ce partid se află la guvernare
De la preluarea guvernării de către PNL, numărul salariaților din sectorul public a crescut cu 10.551, din care cu aproape 5.300 în primele trei luni, noiembrie-ianaurie, iar cu restul de peste 5.000 în februarie. Dacă în februarie creșterea numărului de posturi ocupate a fost determinată în mare măsură angajărilor din sistemul de sănătate, în primele trei luni ale anului numărul de posturi ocupate a urcat cu o medie lunară de 1.761 de posturi în plus, chiar superioară celei din perioada guvernării PSD, când, în doi ani și 10 luni, numărul de posturi ocupate la stat a urcat cu 45.423, o medie lunară de 1.336 de angajați în plus. În primele trei luni numărul de angajați din sistemul sanitar controlat de administrația centrală a scăzut cu 1.059.
Situația cheltuielilor cu salariile angajaților din sistemul public ca pondere în veniturile bugetare
| 2019 pondere salarii în venituri | 2018 pondere salarii în venituri | 2019 mld. euro venituri | 2018 mld. euro venituri | 2019 mld. euro cheltuieli salarii | 2018 mld. euro cheltuieli salarii | 2019/2018 creștere cheltuieli salarii | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | România | 35,44% | 34,22% | 70,83 | 65,28 | 25,10 | 22,34 | +12,38% |
2 | Cipru | 30,22% | 29,53% | 9,05 | 8,41 | 2,73 | 2,48 | +10,15% |
3 | Estonia | 29,65% | 29,19% | 10,85 | 10,03 | 3,22 | 2,93 | +9,80% |
4 | Malta | 29,42% | 28,74% | 5,05 | 4,77 | 1,48 | 1,37 | +8,23% |
5 | Lituania | 29,12% | 28,21% | 17,02 | 15,68 | 4,96 | 4,42 | +12,04% |
6 | Danemarca | 28,20% | 29,48% | 165,62 | 154,95 | 46,70 | 45,67 | +2,25% |
7 | Letonia | 28,07% | 27,51% | 11,79 | 11,23 | 3,31 | 3,09 | +7,12% |
8 | Spania | 27,54% | 27,10% | 486,75 | 471,00 | 134,06 | 127,64 | +5,02% |
9 | Irlanda | 27,37% | 27,03% | 87,45 | 82,32 | 23,94 | 22,25 | +7,60% |
10 | Bulgaria | 26,71% | 24,67% | 23,29 | 21,59 | 6,22 | 5,33 | +16,75% |
11 | Slovenia | 25,76% | 25,02% | 21,23 | 20,26 | 5,47 | 5,07 | +7,87% |
12 | Suedia | 25,35% | 25,06% | 236,27 | 238,45 | 59,89 | 59,76 | +0,22% |
13 | Portugalia | 25,05% | 24.90% | 91,01 | 87,69 | 22,80 | 21,84 | +4,42% |
14 | Croația | 24,98% | 25,33% | 25,63 | 24,01 | 6,40 | 6,08 | +5,24% |
15 | Polonia | 24,71% | 24,58% | 218,42 | 205,43 | 53,96 | 50,49 | +6,89% |
16 | Slovacia | 24,55% | 22,87% | 39,08 | 36,56 | 9,60 | 8,36 | +14,79% |
17 | Belgia | 24,50% | 23,97% | 238,27 | 236,33 | 58,38 | 56,64 | +3,07% |
18 | Grecia | 24,49% | 24,53% | 89,48 | 88,56 | 21,92 | 21,72 | +0,89% |
19 | Cehia | 24,12% | 23,20% | 92,76 | 87,54 | 22,37 | 20,31 | +10,17% |
20 | Finlanda | 23,57% | 23,49% | 125,24 | 122,73 | 29,52 | 28,83 | +2,39% |
21 | Franța | 23,32% | 23,31% | 1,275,71 | 1.260,52 | 297,47 | 293,82 | +1,24% |
22 | Ungaria | 23,20% | 23,81% | 63,29 | 59,56 | 14,68 | 14,18 | +3,56% |
23 | Luxemburg | 22,48% | 21,84% | 28,46 | 27,26 | 6,39 | 5,96 | +7,44% |
UE 27 | 21,98% | 21,91% | 6.431,93 | 6.237,39 | 1.413,63 | 1.366,67 | +3,44% | |
Zona euro 19 | 21,28% | 21,23% | 5.535,82 | 5.380,58 | 1.178,29 | 1.142,52 | +3,13% | |
24 | Austria | 21,21% | 21,43% | 195,10 | 188,38 | 41,38 | 40,37 | +2,48% |
25 | Italia | 20,59% | 21,08% | 841,44 | 818,46 | 173,25 | 172,50 | +0,44% |
26 | Olanda | 18,85% | 18,95% | 354,28 | 337,44 | 66,77 | 63,96 | +4,39% |
27 | Germania | 16,89% | 16,70% | 1.608,57 | 1.552,92 | 271,66 | 259,27 | +4,78% |
Stat cu venituri mici, dar generos cu angajții din sistemul public
2019 Cheltuieli salarii sistem public/PIB | 2019 Venituri stat/PIB | 2018 Cheltuieli salarii sistem public/PIB | 2018 Venituri stat PIB | ||
---|---|---|---|---|---|
1 | Danemarca | 15 | 53,3 | 15,2 | 51,4 |
2 | Suedia | 12,6 | 49,8 | 12,7 | 50,6 |
3 | Cipru | 12,5 | 41,2 | 11,7 | 39,8 |
4 | Belgia | 12,3 | 50,3 | 12,3 | 51,4 |
5 | Franta | 12,3 | 52,6 | 12,4 | 53,4 |
6 | Finlanda | 12,3 | 52,2 | 12,3 | 52,5 |
7 | Croatia | 11,9 | 47,5 | 11,8 | 46,5 |
8 | Grecia | 11,7 | 47,7 | 11,8 | 47,9 |
9 | Estonia | 11,5 | 38,7 | 11,3 | 38,5 |
10 | Slovenia | 11,4 | 44,2 | 11,1 | 44,3 |
11 | Malta | 11,2 | 38,2 | 11,1 | 38,6 |
12 | Romania | 11,2 | 31,7 | 10,9 | 31,9 |
13 | Letonia | 10,9 | 38,7 | 10,6 | 38,7 |
14 | Spania | 10,8 | 39,1 | 10,6 | 39,2 |
15 | Portugalia | 10,7 | 42,9 | 10,7 | 42,9 |
16 | Austria | 10,4 | 49 | 10,5 | 48,8 |
17 | Bulgaria | 10,3 | 38,4 | 9,5 | 38,5 |
18 | Lituania | 10,3 | 35,2 | 9,8 | 34,6 |
19 | Cehia | 10,2 | 42,1 | 9,8 | 42,2 |
20 | Ungaria | 10,2 | 44 | 10,6 | 44,5 |
21 | Polonia | 10,2 | 41,3 | 10,1 | 41,3 |
22 | Slovacia | 10,2 | 41,5 | 9,3 | 40,7 |
UE 27 | 10,1 | 46,2 | 10,1 | 46,2 | |
23 | Luxemburg | 10,1 | 44,8 | 9,9 | 45,4 |
Zona euro 19 | 9,9 | 46,5 | 9,9 | 46,5 | |
24 | Italia | 9,7 | 47,1 | 9,8 | 46,3 |
25 | Olanda | 8,2 | 43,6 | 8,3 | 43,6 |
26 | Germania | 7,9 | 46,8 | 7,8 | 46,4 |
27 | Irlanda | 6,9 | 25,2 | 6,9 | 25,4 |