Angajatorii vor trebui să organizeze activitatea de resurse umane și salarizare fie prin desemnarea unor angajați proprii, cu competențe certificate în domeniu, fie prin contractarea unor servicii externe specializate, prevede un proiect de modificare a Codului Muncii.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Proiectul urmează a intra în dezbatere parlamentară, iar autorii acestuia afirmă că măsura ar preveni astfel completarea eronată a REVISAL sau, mai grav, necompletarea acestuia, fapte care pot conduce la pierderea vechimii în muncă a salariaților, la pierderea drepturilor de asigurări sociale sau la sancționarea angajatorului pentru muncă nedeclarată.
Inițiatorii arată că în Codul Muncii nu este reglementată activitatea de resurse umane și, prin urmare, orice persoană, chiar și fără pregătire în domeniu, poate completa în registru (REVISAL) și - mai mult decât atât - orice firmă, indiferent dacă este sau nu autorizată, indiferent dacă deține sau nu angajați competenți, poate să presteze servicii de resurse umane.
În practică, remarcă totodată autorii proiectului, această activitate există la nivelul fiecărui angajator, organizată intern sau extenalizată către prestatori de servicii, dar fără a avea un cadru legislativ adecvat și fără a putea atrage răspunderea persoanelor care comit erori cu consecințe deosebit de grave ce afectează dreptul la pensii și alte asigurări sociale ale salariaților.
CITEȘTE ȘI Modificare a Codului Muncii: Concediu de odihnă suplimentar pentru femeile pe cale de a deveni mame. Măsura poate intra în vigoare în scurt timpPrin urmare, prin proiectul de lege sunt stabilite condițiile în care pot fi prestate aceste activități.
Astfel, angajatorul va avea opțiunea de a organiza aceste activități cu proprii angajați, care dețin competențe certificate în resurse umane, sau poate să contracteze servicii externe specializate.
Noul articol propus a fi introdus în Codul Muncii este următorul:
(1) Fiecare angajator are obligația de a organiza activitatea de resurse umane și salarizare.
(2) În vederea realizării activităților de resurse umane și salarizare, angajatorul desemnează, dintre proprii angajați, una sau mai multe persoane. Salariatii desemnați trebuie să aibă, în principal, atribuții privind administrarea de personal și salarizare stabilite prin fișa postului.
(3) Dacă la nivelul angajatorului nu există personal care să dețină competențe certificate în resurse umane și salarizare, acesta contractează servicii externe specializate.
(4) Serviciile externe specializate în resurse umane și salarizare se pot presta individual sau în societăți, care au ca obiect de activitate managementul forței de muncă, conform clasificării CAEN și sunt coordonate de către un expert în legislația muncii.
CITEȘTE ȘI Teodorovici nu renunță la ideea modificării dreptului de a lucra în UE: Trebuie să ne gândim la un ”pachet agresiv” privind mobilitatea pe piața munciiCoordonarea serviciilor externe de resurse umane și salarizare de către un expert în legislația muncii garantează aplicarea corectă a normelor legale; acesta monitorizează permanent serviciile furnizate angajatorilor și își asumă responsabilitatea actelor și opiniilor emise, explică inițiatorii.
În sprijinul măsurii propuse, autorii proiectului invocă date din raportul de activitate al Inspecției Muncii, potrivit căruia în anul 2018 au fost depistate 14.568 persoane fără forme legale de angajare și 4.500 persoane pentru care nu s-a transmis registrul. Pentru aceste neconformități inspectorii de muncă au aplicat amenzi în valoare de circa 132,5 milioane lei, adică 29 milioane euro.
”Prin menținerea unei situații care să permită completarea eronată a REVISAL, sau mai grav, necompletarea acestuia, se poate ajunge la pierderea vechimii în muncă a salariaților, la pierderea drepturilor de asigurări sociale sau la sancționarea angajatorului pentru muncă nedeclarată. De altfel, în anul 2018 s-au înregistrat la Inspectoratele Teritoriale de Muncă un număr de 47.520 petiții care au avut ca obiect neplata salariilor și a orelor suplimentare, transmiterea eronată a REVISAL, reconstituire vechime în muncă ori refuzul angajatorilor de a elibera adeverințe. De asemenea, faptul că registrul general de evidență a salariaților este completat numai de către persoane care dețin competențe solide în administrarea de personal, iar întreaga activitate este coordonată de către un expert în legislația muncii, constituie un real ajutor al organelor de control în procesul de combatere a muncii nedeclarate sau a muncii subdeclarate dar și al lucrătorilor și al angajatorilor care vor beneficia de servicii de înaltă calitate”, mai precizează autorii.
CITEȘTE ȘI VIDEO Triculescu, șefa ANAF, prima apariție în public, cu emoții - chemată la comisia de abuzuri din Parlament. Reproșuri vehemente pentru procedura de poprire a conturilor bancare și modul greoi de ridicareÎn proiectul de modificare a Codului Muncii mai sunt incluse, de asemenea, prevederi prin care angajatul să poată fi asistat, conform propriei opțiuni, și de către un expert în legislația muncii, în cursul cercetării disciplinare, cu respectarea condițiilor privind contidențialitatea datelor, stabilite prin contract.
Totodată, proiectul introduce posibilitatea părților de a stabili prin contractul individual de muncă opțiunea soluționării pe cale amiabilă a conflictelor individuale de muncă, mai înainte de se adresa justiției, în scopul soluționării rapide a acestora și degrevării instanțelor de judecată.