Reprezentanți ai Centrului Național pentru Informații Financiare (CNIF), centrul IT al Ministerului Finanțelor, s-au întâlnit ieri cu specialiști ai firmelor de facturare online și ai furnizorilor de programe de contabilitate, cu care au discutat o parte dintre problemele sistemului eFactură. A fost decis că două disfuncționalități majore vor primi soluții parțiale în această săptămână, respectiv va fi îmbunătățită substanțial validarea online și va fi rezolvată o bună parte din problema facturilor multiplicate, conform surselor Profit.ro, prezente la discuții.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Acum, mesajul a fost, în linie cu ce a declarat deja ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, că nu se vor schimba prea multe lucruri, dar la nivel tehnic vor fi introduse soluții.
Conform informațiilor Profit.ro, soluția implementată acum va rezolva parțial problema, adică va elimina facturile trimise repetat din greșeală, dar va permite în continuare unui emitent să retrimită o factură dacă operează o modificare cât de mică la aceasta.
CITEȘTE ȘI INFOGRAFICE Harta salariilor din România - Unde și pentru ce găsești cele mai mari salarii, în ce alte țări ai cele mai multe locuri de muncă libereDe asemenea, ar urma să fie rezolvată - se promite că în mare măsură - problema la validarea online a fișierului XML, inclusiv transformarea acestuia în PDF, astfel încât să nu mai apară erori false.
CNIF pregătește o soluție și pentru autofacturare, prin acordarea în SPV a unor drepturi de facturare, dar nu este clar dacă soluția aceasta ar necesita o variantă nouă și îmbunătățită a SPV, despre care s-a transmis că este deja în pregătire pentru perioada următoare.
CITEȘTE ȘI FOTO Boloș anunță, cu emoții și flori, că șeful interimar DGAMC, instalat mai puțin de o lună în locul lui Mișa, a făcut planul într-o lună cu venituri normale la ANAF și Vamă. Va cere după Bobotează schimbarea unor șefi de la ANAF și VamăCe au transmis specialiștii CNIF la întâlnirea de acum referitoare la eFactură
- nu se vor schimba prea multe lucruri la sistemul eFactură, deoarece sistemul este funcțional de 2 ani și "merge". Multe dintre cerințele pieței nu se vor pune în practică
- săptămâna aceasta se va îmbunătăți substanțial validarea online și se va rezolva o bună parte din problema facturilor multiplicate, au transmis reprezentanții CNIF
- astfel, se va respinge a doua, a treia, etc factură identică, dar numai dacă conținutul fișierului în format XML este identic, deci nu pe chei de control, cu dată, oră, nr, etc. Dacă un emitent modifică ceva în factură și o retrimite, fișierul XML fiind astfel modificat, factura va putea fi retransmisă, ceea ce va reprezenta în continuare o problemă. Doar dacă fișierul XML este identic, eFactură nu va mai permite retrimiterea
- astfel, o soluție care să rezolve complet multiplicarea facturilor, se pare că nu va fi în perioada următoare
- la validarea online a fișierului XML se va îmbunătăți semnificativ răspunsul dacă e bun sau nu, astfel încât să nu mai dea erori false. Inclusiv transformarea în PDF se va îmbunătăți. O mare parte dintre problemele semnalate în prezent de utilizatori sunt la validarea online
- reprezentanții CNIF au îndemnat și firmele cu softuri private, care lucrează cu eFactură, să implementeze și soluții proprii de limitare a trimiterii repetate
- nu va exista un buton de "Anulare" a unei trimiteri de factură, chiar și eronată. Reprezentanții CNIF au sugerat să se trimită mesaj înapoi cu "Nu e pentru mine", să se încerce contactarea emitentului care a greșit și să fie stornată factura
- au afirmat că dacă vor fi sesizate cazuri de emitenți care abuzează pentru a trimite facturi fără justificare (probabil în scop de fraudă), vor interveni
- au explicat că limita maximă este de 1.000 de apeluri/requests pe minut din partea unui utilizator. Poți descarca/trimite 1.000 de facturi, de exemplu, adică se pot derula 1.000 de operațiuni
- există posibilitatea ca firmele care emit un număr foarte mare de facturi să ceară introducerea pe o Listă Albă, cu praguri mai mari de 1.000 de apeluri pe minut
- au afirmat că sunt probleme la utilizarea eFactură folosind browserul Firefox. Nu merge (nu au precizat dacă din cauza SPV sau a sistemului eFactură)
- au notat solicitarea pentru transformarea în PDF direct din SPV, dar nu au promis nimic în sensul acesta
- nu recomandă atașarea de documente la facturi pentru că le-ar crește prea mult necesitățile de stocare și ar crea probleme. Dar începând cu 1 iulie asta va fi o problemă, pentru că sunt situații în care e necesar ca la facturi să ai anexe - de exemplu certificat de conformitate ori deviz ori alte anexe prevăzute de legi specifice și nu ai cum să le atașezi la factura trimisă prin SPV
- Spațiul Privat Virtual (SPV) va fi îmbunătățit în curând
- s-a cerut, de către participanți, organizarea unei baze de date a ANAF cu intrebari si raspunsuri pe tema eFactura. Eventual și un forum pe site ANAF
- reprezentanții CNIF au transmis că până la 1 aprilie trebuie încarcate în eFactură și facturile din primele 3 luni, chiar dacă până atunci nu au fost raportate. Nu au explicat motivul sau dacă se aplică, de la 1 aprilie, sancțiuni pentru facturile neîncărcate din intervalul ianuarie - martie. În perioada ianuarie-martie, sacțiunile sunt suspendate, iar solicitarea reprezentanților CNIF sugereză că după 1 aprilie vor fi aplicate, probabil, sancțiuni și pentru facturile neîncărcate din urmă
(în perioada ianuarie-martie este obligatorie raportarea facturilor și în sistemul eFactură, în termen de 5 zile lucrătoare, dar fără aplicarea de sancțiuni. De la 1 aprilie, pentru neraportarea în eFactură în termen se aplică și sancțiuni, iar de la 1 iulie vor mai fi considerate facturi doar facturile emise prin sistemul eFactură) - au spus că vor veni cu o soluție și pentru autofacturare. Lucrează la o soluție bazată pe "drepturi", și nu este clar în prezent în ce măsură va rezolva situația. Soluția ar fi acordarea de drepturi în SPV pentru emiterea de facturi în numele titularului SPV, dar pentru ca această funcție să fie operațională, ar putea fi necesară îmbunătățirea SPV
- vor îmbunătăți serviciile API și va exista un set nou de funcții, în paralel cu cele vechi pentru o perioadă de cel puțin 6 luni
- legat de aprobarea în SPV, aceasta se face manual, de aceea sunt întârzieri
De la 1 ianuarie a devenit obligatorie încărcarea în sistemul eFactură a tuturor facturilor dintre firme în termen de 5 zile lucrătoare, dar sancțiunile se aplică abia de la 1 aprilie. Ulterior, de la 1 iulie se mai consideră factură doar factura emisă prin sistemul eFactură, iar termenul după care se aplică sancțiunea se reduce la 5 zile calendaristice.
Introducerea raportării obligatorii în eFactură, de la 1 ianuarie, a facturilor, a evidențiat un număr mare de probleme din partea utilizatorilor. În timp ce unele probleme ridicate țin de capacitatea unor antreprenori de a lucra cu astfel de sisteme, au fost semnalate destule probleme și de către persoane cu experiență în utilizarea softurilor de contabilitate și a sistemelor informatice puse la dispoziție de către CNIF.