Ministerul Finanțelor va derula la final de martie o analiză privind eficiența activității Autorității Vamale Române (AVR), în cadrul căreia vor fi evaluate rezultatele și funcționarea instituției, anunță, într-o discuție cu Profit.ro, ministrul Finanțelor, Barna Tanczos.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Potrivit acestuia, Vama trebuie să aibă o structură potrivită pentru o activitate eficientă, cu cheltuieli de personal optimizate și cu structură de conducere optimizată.
13 martie - Maratonul Securitatea Energetică a României. Parteneri: ACUE, Elcen, E-on, OMV Petrom, PPC - Retele Electrice, Romgaz, Suciu Partners, Tinmar
25 martie - Eveniment Profit.ro IMM - Micii antreprenori, prinși în mijlocul tensiunilor economice și sociale
3 aprilie - Eveniment Profit Health.forum - Sănătate nouă
Potrivit unui document obținut de Profit.ro (detalii mai jos), Vama lucrează la propuneri de reducere a cheltuielilor de personal pentru analiza pe care o va derula Ministerul Finanțelor. Printre acestea se numără reorganizarea și comasarea de structuri, pentru reducerea numărului de posturi de conducere, suspendarea concursurilor pentru promovarea în grad și clasă, sistarea ocupării posturilor vacante prin transferuri/detașări de la alte instituții, precum și diminuarea cheltuielilor de mutare/delegare/transport.
În ce privește posibilitatea ca Vama să fie reintegrată în ANAF, ridicată de ministrul Finanțelor în ianuarie într-un interviu acordat Profit.ro la acel moment, apetitul pentru o astfel de măsură pare acum unul destul de redus.

Măsuri pregătite de Vamă pentru analiza ministrului Finanțelor - document obținut de Profit.ro
Potrivit unui document obținut de Profit.ro, AVR a primit pentru acest an un buget de cheltuieli de personal de 485,5 milioane lei, în creștere cu 1% față de 2024, în contextul în care numărul angajaților din prezent, de 3.379 persoane, este cu 11% mai mare față de media de anul trecut.
În consecință, pentru a se încadra în buget, Vama trebuie să ia măsuri de reducere a cheltuielilor de personal.
Măsuri propuse de AVR pentru a reduce cheltuielile de personal
- limitarea doar la cazuri temeinic justificate, în care nu se găsește altă soluție, a cheltuielilor de mutare/delegare/transport.
- sistarea ocupării posturilor vacante prin transfer/detașare de la alte instituții. se va mai face doar în cazuri temeinic justificate și doar dacă permite bugetul.
- identificarea de surse externe de finanțare pentru organizarea și participarea personalului la activități de formare/perfecționare.
- sistarea aprobării de solicitări pentru menținerea în activitate a funcționarilor care îndeplinesc condițiile de vârstă standard și stagiu minim de cotizare pentru pensionare.
- suspendarea în 2025 a concursurilor pentru promovarea personalului în grad profesional și clasă.
- instituirea unui mecanism de analiză a pontajelor a pontajelor pentriu echipele de implementare a proiectelor finanțate din fonduri UE.
- diminuarea/limitarea numărului de membri care fac parte din echipele de implementare a proiectelor finanțate din fonduri europene.
- elaborarea unor propuneri de reorganizare a structurilor de la nivel central, regional și local, care să vizeze reducerea funcțiilor de conducere prin comasarea unor activități structuri fără afectarea bunei desfășurări a activității AVR.
(documentul a fost obținut de Profit.ro ulterior interviului cu ministrul Finanțelor)

Tanczos - analiză la final de martie. Sunt posibile și modificări de structură
"În momentul de față se finalizează procesul de angajare și de completare a schemei de personal, procedură pe care nu am vrut să o perturbăm, fiind lansată și justificată de conducerea Vămii.
În același timp, colegii de la Vamă au termen până la sfârșitul lunii martie să demonstreze că acele angajări și acele investiții semnificative în echipamente au și dus la eficientizarea activității și vor genera încasări suplimentare și vor contribui semnificativ la reducerea evaziunii fiscale, a fenomenelor de nedeclarare ori subevaluare a bunurilor aduse în țară, precum și la identificarea tranzacțiilor nedeclarate. La sfârșitul lunii martie facem analiză cu privire la eficientizarea activității.
Nici la Vamă și nici la ANAF nu am intrat în ianuarie și februarie în reorganizări, tocmai pentru a nu perturba buna funcționare a instituțiilor și pentru a putea face o analiză detaliată", a declarat Tanczos pentru Profit.ro.
Vama a ajuns în prezent la aproape 3.400 de angajați. Angajările din ultima perioadă au vizat în principal activități precum operaționalizarea scanerelor mobile.
"Cu siguranță vor fi unele modificări. Am să vă spun în martie, după analiză. Prima dată trebuie să am datele și să am justificarea pentru orice decizie.
Încă o dată, Vama trebuie să devină mult mai eficientă, să genereze venituri și să contribuie mai mult la reducerea evaziunii fiscale și trebuie să aibă o structură potrivită pentru o activitate eficientă, cu cheltuieli de personal optimizate, cu structură de conducere optimizată. Sunt posibile și modificări de structură", a afirmat ministrul.

În ce privește posibila reintegrare a Vămii în ANAF, aceasta este o decizie politică, care nu pare a fi "de bun augur" în prezent.
"Discutăm la final de martie. Este și o decizie politică. O reorganzare la nivelul acela de desființare, de exemplu, a autorității și de reintegrare în ANAF, este o decizie politică cu impact semnificativ.
Putem discuta multe, dar nu cred că este de bun augur ca din doi în doi ani să facem schimbări radicale, să înființăm instituții, să desființăm instituții.
Vama trebuie să producă, ANAF trebuie să producă și să trebuie să facem reorganizările, să facem optimizările fără să perturbăm activitatea, mai ales în 2025", a spus Tanczos.