Introducerea sistemului eFactura începând din septembrie, în regim pilot în raporturile dintre firme și instituții de stat, a fost anunțată în mai multe rânduri de către Florin Cîțu, în prezent premier, dar anterior și ministru al Finanțelor, precum și de către noul ministru al Finanțelor, Dan Vilceanu, un apropiat al lui Cîțu. Deși proiectul ar trebui să debuteze luna aceasta, cum au afirmat cei doi, Ministerul Finanțelor, instituția care derulează acest proiect prin CNIF, nu a făcut publice informații precum specificațiile tehnice, formatul, cum și unde anume vor fi încărcate facturile. Finanțele au lansat, însă, un anunț de consultare publică a pieței pentru un contract al cărui scop pare a fi retehnologizarea sistemului informatic eFactura, înainte de lansarea acestuia.
Centrul Național pentru Informații Financiare (CNIF) este o structură separată, în subordinea Ministerului Finanțelor, care administrează sistemul IT al Finanțelor și ANAF și se ocupă de dezvoltarea de proiecte precum eFactura în ce privește platforma hardware și cea software. eFactura este un sistem de facturare electronică unic, care interpune administrația în procesul de emitere/transmitere și primire/arhivare a documentului fiscal primar (factura).
Semnalul de alarmă privind lipsa informațiilor despre eFactura a fost lansat de specialiști din domeniu.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Am căutat de curiozitate, azi, în ultima zi a lunii august 2021, atât pe site la Ministerul Finanțelor, care, potrivit postării domnului Cîțu, este ministerul ce se ocupă de implementarea acestui serviciu prin CNIF, cât și pe site-ul ANAF, informații actualizate despre acest serviciu. Teoretic, chiar de mâine ar trebui să apară în orice moment posibilitatea emiterii facturilor electronice în relația cu instituțiile publice. În afară de un comunicat, postat în copie atât pe site la MF cât și la ANAF, nu există absolut nimic. Nu există specificații tehnice, nu se știe în ce format se vor transmite aceste facturi, nu se știe ce vor conține - mă refer la câmpuri, nu se știe cum se vor încărca și unde anume se vor încărca. În mod normal acum, la această dată, ar fi necesare măcar niște specificații tehnice, un proiect scris legat de format, conținut, etc.", se arată pe un blog de specialitate al Saga Software, firmă care furnizează programe de contabilitate, salarii și evidență de stocuri.
Potrivit acestuia, standardul SR EN 16931 este folosit în România pentru factura electronică și ar fi simplu ca Ministerul Finanțelor să publice schema necesară facturilor folosind acest standard. Simplu, dar nu suficient, însă ar fi un prim pas.
Potrivit legii, elementele principale ale unei facturi electronice sunt:
CITEȘTE ȘI eMAG Seller Credit – finanțare cu dobândă zero pentru cei care vând prin eMAG Marketplace a) identificatorii de proces și de factură;
b) data facturii;
c) informații privind identificarea persoanei impozabile care a livrat produsele, a prestat serviciile sau a executat lucrările;
d) informații privind cumpărătorul;
e) informații privind beneficiarul plății;
f) informații privind reprezentantul fiscal al vânzătorului;
g) identificarea tipului de produse furnizate, servicii prestate sau lucrări executate;
h) referirea la contractul de achiziții publice/sectoriale, de concesiune de lucrări și servicii, precum și, după caz, la contractul de achiziții publice în domeniile apărării și securității;
i) detalii privind livrarea produselor/prestarea serviciilor/executarea lucrărilor;
j) instrucțiuni de plată;
k) informații privind creditări sau debitări;
l) informații privind pozițiile de pe factură;
m) totalurile facturii;
n) defalcarea TVA.
"Avem lege, avem standarde, dar din păcate nu avem încă posibilitatea practică de a folosi un astfel de serviciu. Chiar în prezența acestor standarde este necesar să se descrie modul de generare și transmitere a facturilor electronice, de validare a acestora, etc.", spun specialiștii.
Ministerul Finanțelor consultă piața pentru retehnologizarea sistemului eFactură, înainte de a fi lansat
Ministerul Finanțelor a postat un anunț de consultare a pieței pentru platforma informatică hardware și software pentru sistemele informatice „Case de marcat” și „eFactura”. În urma consultării, Finanțele ar urma să organizeze o licitație pentru servicii de dezvoltare a celor două sisteme informatice existente.
CITEȘTE ȘI Transformarea digitală, răspunsul industriei asigurărilor la provocările pandemiei. Emiterea și plata online a polițelor au crescut exponențialPlatforma informatică va contribui la atingerea următoarelor obiective:
1. asigurarea infrastructurii hardware și software pentru retehnologizarea sistemului informatic „Case de marcat”;
2. asigurarea resurselor hardware și software pentru retehnologizarea sistemului informatic „eFactura”.
În urma consultării pieței, Finanțele vor să obțină informații/recomandări cât mai relevante cu privire la potențialele îmbunătățiri în ce privește soluțiile tehnice, dar și oferte indicative de preț.
Faza de consultare este estimată să se încheie pe 17 septembrie.