Noua procedură privind TVA, care a înlocuit Formularul 088, nu constituie în esență decât o simplificare birocratică, fără impact real asupra mediului de afaceri, deoarece menține aceeași lipsă de transparență în ceea ce privește criteriile de evaluare a intenției și capacității de a derula activități economice care implică operațiuni din sfera TVA și, mai mult, legitimează arbitrarul în procesul de evaluare a agenților economici, atenționează Patronatul Investitorilor Autohtoni.
Organizația prezintă în acest context o serie de deficiențe constatate:
- este aplicat un tratament preferențial și pozitiv discriminatoriu persoanelor impozabile care au sediul activității economice în afara României, care au obligația înregistrării în scopuri de TVA în România. Tratamentul privilegiat al unor entități înregistrate cu sediul social în afara României nu face altceva decât să aplice o povară suplimentară pe investitorii autohtoni și totodată să încurajeze înființarea de societăți comerciale în regim off-shore sau în statele învecinate, cu scopul vădit de a eluda legislația națională în materie de TVA;
28 noiembrie - Profit Financial.forum
- prevederile menținute sunt total lipsite de transparență și predictibilitate în absența unor clarificări exacte cu privire la algoritmul matematic de încadrare a contribuabililor în una din cele 3 grupe de risc; prin lipsa de transparență, și gradul de subiectivitate în evaluare, pot fi suspectate atât interpretări discreționare ale legii, cât și legitimarea arbitrarului în adoptarea deciziei de acceptare/respingere a unei cereri de înregistrare în scopuri de TVA;
- procedura de înregistrare în scopuri de TVA, precum și procedura de anulare din oficiu a codului de TVA lasă în ultimă instanță la latitudinea subiectivă a organului fiscal aprobarea sau respingerea înregistrării în scopuri de TVA, fiind prezumată, datorită componentei subiective, încălcarea tratamentului echitabil al contribuabililor (astfel, conform prevederilor în vigoare, doi contribuabili aflați în situații virtual identice pot fi tratați în mod diferit din punct de vedere al aprobării/respingerii înregistrării în scopuri de TVA de către două organe fiscale competente diferite, sau chiar și de către același organ fiscal, în funcție de persoana care realizează evaluarea)
- eliminarea Formularului 088 prezintă impact exclusiv în plan birocratic, în condițiile în care criteriile de aprobare/respingere a înregistrării în scopuri de TVA au rămas în continuare necunoscute, iar procedura în sine pare să fie rămas nemodificată;
CITEȘTE ȘI Fiscul îi transferă la direcția București pe românii din străinătate și pe străinii care obțin venituri în România- agentul economic este evaluat într-un context de puternică asimetrie informațională, iar prevederile care fac trimitere la posibilitatea contestării de către acesta a deciziei de respingere a înregistrării în scopuri de TVA, sunt caduce din cel puțin două puncte de vedere: (1) agentul economic nu dispune de acces complet la informație pentru a-și putea fundamenta contestația și (2) contestația este depusă la același organ fiscal competent care a dat rezoluția de respingere.
Patronatul solicită, printre altele, aplicarea mecanismului prevenției, prin care să fie prevăzută notificarea și acordarea unei perioade de grație de 30-60 zile contribuabililor aflați în situația de anulare din oficiu a înregistrării în scopuri de TVA, pentru soluționarea acelor elemente care determină decizia de anulare.
Noua procedură pentru înregistare în scopuri de TVA a fost publicată la începutul lunii februarie în Monitorul Oficial.
Anterior, Fiscul a anunțat că Declarația de înregistare în scopuri de TVA, formularul D088, va fi eliminată din 1 februarie 2017, până la această dată urmând să fie actualizată o nouă procedură, precum și aplicațiile informatice.
Acum, Fiscul a decis noua procedură.