Banca Mondială face o analiză a măsurilor fiscale introduse de Guvern în vară, cele mai importante din ultimii ani. Pot fi eventuale reglaje, dar depind de decizia politică

Banca Mondială face o analiză a măsurilor fiscale introduse de Guvern în vară, cele mai importante din ultimii ani. Pot fi eventuale reglaje, dar depind de decizia politică
scris 3 nov 2022

Banca Mondială (BM) lucrează în prezent la o analiză a măsurilor fiscale introduse de Guvern în iulie prin OG 16, potrivit informațiilor Profit.ro. Analiza pregătită de BM, în cadrul PNRR, va reprezenta momentul de oportunitate pentru operarea unor modificări la OG 16, deși acestea ar fi, cel mai probabil, de natură tehnică și vor depinde de deciziile care se vor lua la nivel de Coaliție, au declarat pentru Profit.ro surse apropiate situației.

Măsurile introduse prin OG 16, prezentate în premieră de Profit.ro, au reprezentat cele mai importante modificări fiscale ale ultimilor ani, ca parte a angajamantelor asumate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), susținut cu fonduri UE. Forma finală este disponibilă aici.

Urmărește-ne și pe Google News

În prezent, proiectul de lege pentru aprobarea OG 16 se află la Camera Deputataților, după ce a trecut de Senat. Singura modificare majoră este schimbarea prevederilor referitoare la impozitare, prezentată la mijlocullunii octombrie de Profit.ro.

EXCLUSIV Achiziția scanerelor pentru vămi - aprobată de CSAT și Guvern. Șeful AVR: La Schengen nu sunt obiecții legate de vamă, dar am invitat conducerea Vămii din Țările de Jos în portul Constanța CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Achiziția scanerelor pentru vămi - aprobată de CSAT și Guvern. Șeful AVR: La Schengen nu sunt obiecții legate de vamă, dar am invitat conducerea Vămii din Țările de Jos în portul Constanța

Prevederile au fost negociate între partenerii de guvernare, în special PSD și PNL, astfel că eventuale modificări sunt destul de greu de făcut și trebuie să aibă acceptul partidului căruia i-a aparținut măsura.

Printre măsurile contestate vehement de cei afectați sunt restricționarea activității desfășurate pe microîntreprindere, precum și suprataxarea contractelor part-time, cu o serie de excepții.

În timp ce majoritatea măsurilor intră în vigoare de la 1 ianuarie, o serie printre care și supraimpozitarea contractelor cu normă redusă sau reducerea facilităților fiscale pentru agricultură, construcții și industria alimentară, sunt aplicate deja.

În ce privește supraimpozitarea contractelor part-time, cei care contestă măsura, susținută de PSD, ar dori, după ce întoarcerea completă a acesteia nu a reușit, ca măcar contribuția suplimentară plătită de angajator la sistemul de pensii, ca o taxă la contractul angajatului, să fie contabilizată la contribuția acestuia la pensie.

De ce este important: OG 16 a adus cele mai importante schimbări fiscale ale ultimilor ani, acestea fiind contestate dur în principal de cei ale căror venituri beneficiază de cote de taxare mai reduse. Până în prezent, coaliția de guvernare a evitat să revină asupra celor decise în iulie, cu excepția situației indicate mai sus (în principal impozitul pe proprietate). Posibilitatea unor modificări la OG 16 ar putea fi văzută de către cei interesați ca o oportunitate pentru a încerca să obțină unele concesii în favoarea lor.

IT-ul este domeniul în care se câștigă cel mai bine din România. Ce salarii au angajații CITEȘTE ȘI IT-ul este domeniul în care se câștigă cel mai bine din România. Ce salarii au angajații

Măsuri introduse de OG 16

Impozitul pe profit

  • a fost modificat art. 22, în sensul că profitul investit în echipamente tehnologice, active utilizate în activitatea de producție și procesare, activele reprezentând retehnologizare, calculatoare electronice și echipamente periferice, mașini și aparate de casă, de control și de facturare, în programe informatice, precum și pentru dreptul de utilizare a programelor informatice, produse și/sau achiziționate, inclusiv în baza contractelor de leasing financiar, și puse în funcțiune, folosite în scopul desfășurării activității economice, este scutit de impozit. Activele corporale, cu excepția activelor utilizate în activitatea de producție și procesare, activele reprezentând retehnologizare, pentru care se aplică scutirea de impozit sunt cele prevăzute în subgrupa 2.1, respectiv în clasa 2.2.9 din Catalogul privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, aprobat prin hotărâre a Guvernului.
    Activele utilizate în activitatea producție, procesare și activele reprezentând retehnologizare sunt cele stabilite prin ordin al ministrului finanțelor.

Impozitul pe dividende

  • A fost majorată cota de impozit de la 5% la 8%, începând cu veniturile distribuite după data de 1 ianuarie 2023.

Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor

  • Stabilește și alte condiții pe care o persoană juridică română le îndeplinește cumulativ, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, pentru încadrarea ca microîntreprindere, după cum urmează:
    • a realizat venituri care nu au depășit echivalentul în lei a 500.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturilea realizat venituri, altele decât cele din consultanță și/sau management, în proporție de peste 80% din veniturile totale;
    • are cel puțin un salariat, cu excepția situației prevăzute la art. 48 alin. (3);
    • are asociați/acționari care dețin peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor.
  • Reglementează că începând cu data de 1 ianuarie 2022, persoanele juridice române care desfășoară activități corespunzătoare codurilor CAEN: 5510 — «Hoteluri și alte facilități de cazare similare», 5520 — «Facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată», 5530 — «Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere», 5590 — «Alte servicii de cazare», 5610 — «Restaurante», 5621 — «Activități de alimentație (catering) pentru evenimente», 5629 — «Alte servicii de alimentație n.c.a.», 5630 — «Baruri și alte activități de servire a băuturilor» pot opta pentru plata impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, fără să aplice prevederile art. 52 din Codul fiscal.
  • Reglementează că nu intră sub incidența impozitului pe veniturile microîntreprinderilor și următoarele categorii de contribuabili:
    • persoana juridică română care desfășoară activități în domeniul bancar;
    • persoana juridică română care desfășoară activități în domeniile asigurărilor și reasigurărilor, al pieței de capital, inclusiv cea care desfășoară activități de intermediere în aceste domenii;
    • persoana juridică română care desfășoară activități în domeniul jocurilor de noroc;
    • persoana juridică română care desfășoară activități de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol și gaze naturale.
  • Reglementează că impozitul pe veniturile microîntreprinderilor este opțional
  • Cota de impozit pe veniturile microîntreprinderilor se stabilește la 1%
  • Reglementează regulile de ieșire din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor în cursul anului.
Marcel Ciolacu, despre majorarea impozitelor pe proprietate, anunțată de Profit.ro: S-a dus comunismul! CITEȘTE ȘI Marcel Ciolacu, despre majorarea impozitelor pe proprietate, anunțată de Profit.ro: S-a dus comunismul!

Impozitul pe venit

  • Se abrogă scutirea de la plata impozitului pe venit pentru persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii și asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1) - (3), ca urmare a desfășurării activității pe bază de contract individual de muncă încheiat pe o perioadă de 12 luni, cu persoane juridice române care desfășoară activități sezoniere dintre cele prevăzute la art. 1 al Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități, în cursul unui an;
  • A fost modificat plafonul maxim reprezentând venitul brut lunar obținut din salarii și asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1) - (3), realizate de persoanele fizice de la 30.000 lei la 10.000 lei, pentru care se acordă scutirea la plata impozitului pe venit, în cazul angajatorilor care desfășoară activități în sectorul construcții, în sectorul agricol și în industria alimentară.

Veniturile din activități independente

  • Reglementează că, contribuabilii pentru care venitul net se determină pe bază de norme de venit și care în anul fiscal anterior au înregistrat un venit brut anual mai mare decât echivalentul în lei al sumei de 25.000 euro, începând cu anul fiscal următor au obligația determinării venitului net anual în sistem real. Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea echivalentului în lei al sumei de 25.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Națională a României, la sfârșitul anului fiscal. Această categorie de contribuabili are obligația să completeze corespunzător și să depună declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului.

Veniturile din salarii și asimilate salariilor

  • Reglementează că regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplică și prestațiilor suplimentare primite de salariați în baza clauzei de mobilitate potrivit legii, altele decât cele prevăzute la art.76 alin. (2) lit. k), pentru partea care depășește limitele prevăzute la alin. (41) lit. a), considerate asimilate salariilor
  • Completează prevederea prin care veniturile cumulate lunar nu reprezintă venit impozabil în înțelesul impozitului pe venit, în limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, în condițiile stabilite prin lege
  • Modifică sistemul de acordare a deducerilor personale care cuprinde deducerea personală de bază și deducerea personală suplimentară, precum și plafoanele de acordare.

Deducerea personală de bază se acordă pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de până la 2.000 de lei peste nivelul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată aprobat prin hotărâre a Guvernului, în vigoare în luna de realizare a venitului. În situația în care, în cursul aceleiași luni, se utilizează mai multe valori ale salariului minim brut pe țară, se ia în calcul valoarea cea mai mică a salariului minim brut pe țară.

Venituri din cedarea folosinței bunurilor

  • Reglementează că în cazul veniturilor din cedarea folosinței bunurilor, altele decât veniturile din arendă și din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, venitul brut reprezintă venit impozabil, eliminându-se cota forfetară de 40%;
  • Instituie obligația contribuabililor care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendă și din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, de a înregistra contractul încheiat între părți, precum și a modificărilor survenite ulterior, în termen de 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia, la organul fiscal competent;
  • Reglementează că procedura de înregistrarea a contractelor se stabilește prin ordin al președintelui ANAF;
DOCUMENT Ample modificări la Codul de Procedură Fiscală - Notificare înainte de inspecție fiscală, termen mai scurt la achitarea restanțelor care nu fac obiectul eșalonării, noi plafoane sub care nu se acordă eșalonare CITEȘTE ȘI DOCUMENT Ample modificări la Codul de Procedură Fiscală - Notificare înainte de inspecție fiscală, termen mai scurt la achitarea restanțelor care nu fac obiectul eșalonării, noi plafoane sub care nu se acordă eșalonare
  • Reglementează că în cazul contractelor de închiriere aflate în derulare la data de 1 ianuarie 2023, înregistrarea, la organul fiscal competent, a contractului încheiat între părți și a modificărilor survenite se efectuează în termen de cel mult 90 de zile de la data la care a intervenit obligația înregistrării acestora.

Venituri din investiții

  • Reglementează că veniturile sub formă de dividende, inclusiv câștigul obținut ca urmare a deținerii de titluri de participare definite de legislația în materie la organisme de plasament colectiv se impozitează cu o cotă de 8% din suma acestora, începând cu veniturile distribuite după data de 1 ianuarie 2023.

Venituri din premii și din jocuri de noroc

  • Stabilește cotele de impunere a veniturilor obținute din jocuri de noroc, de la nivelul actual între 1% și 25%, la un nivel cuprins între 3% și 40%, precum și modificarea tranșelor de venit brut asupra cărora se aplică aceste cote, de la 66.750 lei, la 10.000 lei, respectiv de la 445.000 lei, la 66.750 lei;
  • Noile cote de impunere se aplică veniturilor plătite începând cu 1 august 2022

Venituri din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal

  • Stabilește ca la transferul dreptului de proprietate și al dezmembrămintelor acestuia, prin acte juridice între vii asupra construcțiilor de orice fel și a terenurilor aferente acestora, precum și asupra terenurilor de orice fel fără construcții, contribuabilii datorează un impozit care se calculează la valoarea tranzacției prin aplicarea următoarelor cote:
    • a) 3% pentru construcțiile de orice fel și terenurile aferente acestora, precum și asupra terenurilor de orice fel fără construcții, deținute o perioadă de până la 3 ani inclusiv;
    • b) 1% pentru imobilele descrise la lit. a), deținute o perioadă mai mare de 3 ani.

 Contribuții sociale obligatorii

  • Instituie obligația plății contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate la nivelul salariului minim brut pe țară garantat în plată, în cazul contractelor individuale de muncă cu normă întreagă sau cu timp partial pentru care veniturile realizate sunt sub acest nivel. Venitul luat în calcul va fi salariul minim brut pe țară în vigoare în luna pentru care se datorează contribuțiile și nu venitul realizat de salariat.
  • Modificarea bazei anuale de calcul al contribuției de asigurări sociale, în cazul persoanelor care realizează venituri din activități independente venituri și/sau venituri din drepturi de proprietate intelectuală, din una sau mai multe surse și/sau categorii de venituri, a căror valoare cumulată este cel puțin egală cu 12 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a Declarației estimative.
    Baza anuală de calcul o reprezintă venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decât:
    • a) nivelul de 12 salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 și 24 salarii minime brute pe țară;
    • b) nivelul de 24 salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate de peste 24 salarii minime brute pe țară.
  • Modificarea bazei anuale de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate, în cazul persoanelor care realizează venituri din activități independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din asocierea cu o persoană juridică, contribuabil potrivit prevederilor titlului II sau titlului III, venituri din cedarea folosinței bunurilor, venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură, venituri din investiții și venituri din alte surse, din una sau mai multe surse și/sau categorii de venituri, a căror valoare cumulată este cel puțin egală cu 6 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a Declarației estimative.
  •  
  • Proiect de reducere a birocrației pentru investitorii din industrie: OUG privind licența industrială unică intră în debatere publică CITEȘTE ȘI Proiect de reducere a birocrației pentru investitorii din industrie: OUG privind licența industrială unică intră în debatere publică
    Baza anuală de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate o reprezintă:
    • a) nivelul a 6 salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 6 și 12 salarii minime brute pe țară;
    • b) nivelul de 12 salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 și 24 salarii minime brute pe țară;
    • c) nivelul de 24 salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate de peste 24 salarii minime brute pe țară.

Taxa pe valoarea adăugată

  • Reglementează trecerea de la aplicarea cotei reduse de TVA de 9% la aplicarea cotei de 19%, începând cu data de 1 ianuarie 2023, în cazul băuturilor nealcoolice care se încadrează în NC 2202 10 00 și 2202 99;
  • Prevede aplicarea până pe data de 31 decembrie 2031 a cotei reduse de TVA de 9% pentru livrarea de îngrășăminte chimice și de pesticide chimice de tipul celor utilizate în mod normal în producția agricolă, prevăzute prin ordin comun al ministrului finanțelor și al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale;
  • Reglementează majorarea cotei reduse de TVA de 5% la 9% pentru următoarele prestări de servicii sau livrări de bunuri:
    • a) pentru cazarea în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcție similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping;
    • b) serviciile de restaurant și de catering, cu excepția băuturilor alcoolice și a băuturilor nealcoolice care se încadrează la codurile NC 2202 10 00 și 2202 99.
  • Reglementează diminuarea, începând cu data de 1 ianuarie 2023, a plafonului valoric maxim prevăzut pentru livrarea de locuințe ca parte a politicii sociale către persoane fizice, respectiv de la 700.000 lei la 600.000 lei, exclusiv TVA;
  • Reglementează organizarea «Registrului achizițiilor de locuințe cu cota redusă de TVA de 5%, începând cu 1 ianuarie 2023», în format electronic, pe baza informațiilor din actele juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuințele prevăzute la alin. (3) lit. c) pct. 3, autentificate începând cu data de 1 ianuarie 2023. Procedura privind organizarea «Registrului achizițiilor de locuințe cu cota redusă de TVA de 5%, începând cu 1 ianuarie 2023» se stabilește prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu consultarea Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România.

Accize

  • Reglementează diminuarea cu un punct procentual pe an, începând cu 1 august 2022, a procentului legal al accizei ad valorem aplicat asupra prețului de vânzare cu amănuntul al țigaretelor eliberate pentru consum, astfel că acesta va fi de 10% în anul 2025;
  • Reglementează că, în perioada 1 august 2022 - 31 martie 2023, acciza specifică pentru țigarete este de 459,386 lei/1.000 țigarete;
  • Stabilește un nou calendar privind nivelul accizelor care reglemenentează cuantul și perioada de aplicare a nivelului accizelor pentru produsele supuse regimului accizelor armonizate;
  • Înlocuiește anexele 1 și 2 la Titlul VIII al Legii nr. 227/2015.

Alte modificări

  • Abrogă Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități, începând cu data de 1 ianuarie 2023.
  • Reglementează că începând cu data de 1 ianuarie 2023, contribuabilii care au intrat sub incidența prevederilor Legii nr. 170/2016, cu completările ulterioare, până la data de 31 decembrie 2022, pot opta pentru plata impozitului pe veniturilor microîntreprinderilor, potrivit titlului III din Codul fiscal, fără verificarea condițiilor de încadrare în sistem și fără să aplice regulile privind ieșirea din acest sistem în cursul anului, sau pentru plata impozitului pe profit, potrivit titlului II din Codul fiscal.
viewscnt
Afla mai multe despre
masuri fiscale
og 16
microintreprinderi
impozit
tva
taxe
banca mondială