Statul român își va însuși, în urma deciziei de majorare în două etape a accizei la carburanți cu câte 16 bani/litru, cel puțin 55,6% din prețul plătit de șoferi pe litrul de benzină și peste 53,7% din prețul achitat pentru fiecare litru de motorină.

Dacă în prezent, potrivit Comisiei Europene, jumătate din suma achitată pe motorină și 52% din cea plătită pe benzină reprezintă accize și TVA, de la 1 octombrie procentele însușite de stat se vor majora în detrimentul celor percepute de companiilor private care comercializează carburanți.
Noile procente depind de decizia companiilor de a transfera majorarea de accize consumatorilor. Dacă își vor respecta practica de până în prezent și vor decide transferarea presiunii fiscale suplimentare impusă de stat către șoferi, statul ar putea încasa mai mulți bani la buget dacă nivelul consumului nu scade proporțional cu majorarea de preț.

În pofida declarațiilor populiste ale autorităților, ideal pentru Guvern ar fi ca majorările de preț să aibă loc, însă treptat, pentru ca nivelul consumului să nu scadă. În absența majorărilor de preț, statul ar încasa doar majorarea de acciză, însă nu și taxa pe valoare adăugată (TVA) aferentă, care ar fi colectată doar în cazul creșterii prețului de către companii. Adică, numai 32 de lei la mia de carburanți comercializată, și nu 38 de lei, cât ar încasa dacă ar colecta și TVA.
Ponderea taxelor în prețul benzinei (dreapta) și motorinei (stânga) în statele membre UE

În cazul în care companiile vor transfera costul cu majorarea accizei în prețul la pompă, statul își va crește procentul încasat din prețul pe litru de benzină plătit de șoferi la 55,6%, respectiv 53,7% în cazul motorinei. Adică la un nivel similar celui din Ungaria, însă mult peste cel perceput de statul bulgar (53% în cazul benzinei și 50% în cazul motorinei).

Dacă însă companiile decid să suporte integral majorarea de accize, procentul perceput de statul român la achiziționarea fiecărui litru de benzină, respectiv motorină, va crește la 59,1%, respectiv 56,9%. Adică la nivelul unor state precum Austria, Cehia și Slovacia.
Exemplu de calcul:
În prezent
Preț Benzină - 4,6 lei/l
din care:
TVA - 0,74 lei
accize - 1,65 lei
stat - 2,39 lei (52%)
Preț Motorină - 4,5 lei
din care:
TVA - 0,72 lei
accize - 1,52 lei
stat - 2,24 lei (50%)
Ipoteza 1: Companiile nu transferă costul consumtorilor
Preț Benzină - 4,6 lei
din care:
TVA - 0,74 lei
accize - 1,98 lei
stat - 2,72 lei (59,1%)
Preț Motorină - 4,5 lei
din care:
TVA - 0,72 lei
accize - 1,84 lei
stat - 2,56 lei (56,9%)
Ipoteza 2: Companiile transferă integral costul consumatorilor
Preț Benzină - 4,98 lei
din care:
TVA - 0,79 lei
accize - 1,98 lei
stat - 2,77 (55,6%)
Preț motorină - 4,88 lei
din care:
TVA - 0,78 lei
Accize - 1,84 lei
stat - 2,62 lei (53,7%)